2025. március 13., csütörtökMa Krisztián, Ajtony napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 399,00 Ft | USD: 367,00 Ft | CHF: 416,00 Ft
2025.03.13. Krisztián, Ajtony Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 399,00 Ft | USD: 367,00 Ft | CHF: 416,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Tízmillió igen az egy hete indult új rendszer mellett

Hirdetés

Tízmillió igen az egy hete indult új rendszer mellett

Július 1-jén több szempontból is új időszámítás kezdődött a boltokban: egyrészt a féléves átmeneti időszak leteltével éles rajtot vett az italcsomagolások kötelező visszaváltás rendszere (DRS – Deposit Refund System), másrészt kivezették a kötelező bolti akciókat, ezzel visszakerült a kereskedők kezébe az árazás szabadsága.

Összeállításunk első részében a DRS-sel kapcsolatos első tapasztalatokat összegezzük, az áruházláncok mellett megkérdeztük a rendszert működtető Mohut, az italgyártók részéről pedig a Magyar Sörgyártók Szövetsége summázta érdeklődésünkre a mögöttünk hagyott időszakot. Ezután a második részben pedig az élelmiszer-kiskereskedők árpolitikáját vesézzük majd ki.

Felkészült a Lidl, a SPAR

A Lidl Magyarország minden áruházában megtalálhatóak a visszaváltó-automaták, az áruházlánc időben felkészült az új rendszerre – közölték a piacvezető diszkontláncnál. Kifejtették: a tapasztalatok azt mutatják, ahogyan nő a „Vegyél vissza” logóval ellátott termékek száma, úgy egyre több csomagolást visznek vissza a vásárlók.

A vállalat a Mohuval együttműködve törekszik arra, hogy vásárlóit segítse az új rendszerre való átállásra, így az automaták mellett megtalálható azok használatának módja, illetve a logó, amire figyelni kell

Hirdetés

– húzták alá. Ezen túl az új csomagolással érkező termékek esetén azok ártáblájára is rákerül a visszaváltást jelző logó.

A SPAR-nál Maczelka Márk kommunikációs vezető arra hívta fel az Index figyelmét, hogy napi több mint 600 ezer vásárlójuk van, és mindösszesen hat alkalommal jeleztek problémát a vevők július 1-je óta a rendszer működésével kapcsolatosan. 

A legnagyobb problémát a termékregisztráció csúszása jelentette az elmúlt hónapokban, és jelenti még most is. Ez természetesen kihat a kereskedelmi folyamataikra.

Így történhetett meg több alkalommal, hogy egyes termékeken ott van a DRS-logó, kifizeti a vásárló utána az 50 forintot, viszont a gép nincs még a visszavételre felprogramozva. Ezért javasolják a SPAR-nál, hogy a vásárlók töltsék le a RE-Pont applikációt, és az otthonukban először győződjenek meg arról, hogy az adott palackot az automaták már vissza tudják venni. Amennyiben még nem, akkor gyűjtsék az érintett palackokat még egy kis ideig. Reményeik szerint ebben a hónapban már minden termék átesik a regisztráción.

Tesco: elkötelezettek a gyors átállás mellett

A Tesco sajtóosztályán jelezték: a 197 üzletből az összes 400 négyzetméternél nagyobb áruházban, vagyis az előírt 147 helyszín mindegyikén üzembe álltak a betétdíjas rendszer palackvisszaváltó automatái.

Az áruházlánc több mint 200 berendezést működtet, melyek egy része szabadon álló gép, több mint háromnegyede pedig beépített. Az előbbiek két, míg az utóbbiak 3-7 gyűjtőszekrényt tartalmaznak, melyek mindegyike 1000 darab PET-, illetve alumíniumpalackot, valamint 200-400 egyszer használatos üveget tud tárolni. A beépített, nagy méretű gépek úgynevezett soft drop modullal is rendelkeznek, amely az újratölthető üvegeket kezeli, és úgy helyezi át a berendezésen belül, hogy azok ne törjenek össze

– részletezték. A Tescónál állítják: elkötelezettek voltak abban, hogy minél hamarabb megtörténjen az átállás, így amikortól a szállítóiknál elérhető volt az új DRS-rendszerű termék, onnantól kezdve egyből azt rendelték. „Az előkészületi munkát és regisztrációs folyamat ránk eső részét elvégeztük, de jelenleg is zajlik, és van olyan termékünk, melyre nem kaptuk meg a végső jóváhagyást. A saját márkás termékeket illetően a regisztrációkat már tavasszal megkezdtük, ugyanakkor ez a folyamat még nem zárult le teljesen. A végleges jóváhagyásért folyamatosan kérjük a Mohu támogatását, így bízunk benne, hogy hamarosan ezeknél a termékeknél is megtörténik a teljes átállás” – tették hozzá.

A Tesco választékában szereplő több mint 1700 érintett termék közül a darabszámot tekintve már több mint 65 százalékos az átállás, míg, ha eladott termékszámot nézünk, akkor a 90 százalékot is meghaladja már a visszaváltható palackokba csomagolt termékek aránya.

A visszaváltott palackok száma exponenciálisan növekszik, hiszen a polcokra kerülő termékek közül is már egyre több a visszaváltási díjas termék. Kategóriát tekintve a borok és az égetett szeszek esetében a legalacsonyabb a DRS-rendszerű palack, hiszen ezen termékek közül, amit június 30-ig lepalackoztak vagy a rendeletnek megfelelően forgalomba hoztak, az továbbra is értékesíthető a DRS logó nélküli palackban. „Rendszert érintő problémát nem tapasztaltunk és vásárlói panaszok sem érkeztek” – húzták alá.

CBA, Aldi: utat törnek a DRS-termékek 

A DRS-rendszer rendben működik Fodor Attila, a CBA kommunikációs igazgatója szerint.

Egy nagyobb szupermarketünkben két hete még 14 százalék volt a DRS-termékek részaránya, de ez a mutató múlt hétfőn már a 31 százalékot is meghaladta

– hozott fel egy konkrét példát. Úgy látja, napról napra jelentősen nő a visszaváltható termékek részaránya a polcokon.

A vásárlók többsége rendelkezik a szükséges információkkal, tudatában vannak az új rendszer működésének. A visszaváltó automaták is egyre nagyobb számban fogadják a csomagolóanyagokat. Fodor Attila hozzátette: szintén az egyik nagyobb szupermarketüknél két hete naponta átlagosan 400 darab göngyöleget hoztak vissza, ez a szám napjainkban már 1500 fölé emelkedett.

Az Aldi 2024. január 1-ig mind a 172 hazai üzleténél elhelyezte a visszaváltó automatákat, az azóta megnyílt üzletekben pedig már nyitáskor telepítették a DRS automatát, így

az áruházlánc mind a 176 egysége felkészülten, a jogszabályi előírásoknak megfelelően várta a július 1-jét, hiszen valamennyi berendezés üzemel és működőképes

– erősítették meg lapunknak a diszkontláncnál. Elmondták, hogy a berendezések folyamatos ürítéséről az áruházak munkatársai gondoskodnak. Az áruházlánc arra törekedett, hogy ahol ez megoldható, ott legalább két bedobónyílás álljon rendelkezésre, ezzel is csökkentve az automaták előtti esetleges sorképződést. Ennek érdekében a vállalat, ahol csak lehetett, nagy kapacitású automatákat állított üzembe, így számos áruházánál átalakításokat hajtott végre.

Már több mint 120 visszaváltási díjas termék vásárolható meg az Aldi üzleteiben. Az áprilisi visszaváltási adatokhoz képest májusban már jelentősen nőtt a DRS automatákban leadott PET- és fémpalackok, illetve üvegek száma. Júniusban ugrásszerű növekedés volt tapasztalható, ami átlagosan 172 visszaváltott palackot jelent áruházanként, és a budapesti belvárosi üzletekben váltották vissza a legtöbb palackot. Rámutattak: az Aldinál nem volt átállás, mivel a július 1-jei határidő a gyártóknak szólt: ettől az időponttól kezdve csak visszaváltható palackokat értékesíthetnek a kereskedőknek. A munkatársak már január óta működtetik a visszaváltó automatákat, a vásárlók pedig már eddig is leadhatták a visszaváltható logóval ellátott palackokat. Az áruházlánc tapasztalatai alapján egyre többen használják a visszaváltó automatákat, április óta folyamatosan emelkedik a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/07/08/kiskereskedelem-italgyartas-kotelezo-visszavaltasi-dij-drs-mohu/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Veszélyes vágyálmok terjednek, így vágtatnánk az államcsőd felé

A Magyar Szocialista Párt, a Demokratikus Koalíció, a Jobbik és a Momentum után már a …