Minden futballklub három nagy bevételi forrással számol: jegyeladás és szurkolói tárgyak értékesítése, tévéjogok, valamint szponzori támogatások. Továbbá, ami nem a közvetlen tevékenységből fakad, azok a játékoseladásokból származó bevételek. Világi Oszkár, az ETO tulajdonosa az Indexnek kifejtette, a győri csapat esetében a bevétel nehéz kérdés, mert maga a jegybevétel és az ajándéktárgyak árusítása nagyon kicsi eredményt tud jelenleg felmutatni.
Egyrészt nincsen megfelelő infrastruktúra, másrészt az NB II-ben játszott a csapat, így nincsen elégséges marketingtevékenység, ami kellene ahhoz, hogy magasabb szinten legyen az ezekből származó bevételünk
– mondta Világi Oszkár, aki rávilágított, hogy a jegybevétel és a bérleteladások az ETO esetében folyamatosan javulnak, „látszik, hogy az emberek érdeklődése megnőtt a foci iránt, de a klub költségvetésének csak nagyon alacsony, pusztán néhány százalékát adja”.
A tulajdonos szerint a televízióból származó jogdíjak Magyarországon magasabb bevételt eredményeznek, mint például Szlovákiában. Itt érdemes megjegyezni, hogy Világ Oszkár a dunaszerdahelyi labdarúgóklub (DAC) tulajdonosa is, így megfelelő rálátással tudja összehasonlítani a két országban kialakított jogdíjrendszert.
„Ez összességében azért fontos, mert így a magyar kluboknak létezik egy stabil bevételi forrása, amire alapozhatnak, ám sajnos a szponzorok tekintetében az ETO-nak még fejlődnie kell. Most az NB I színpadára léphetünk, ennek következtében jelenleg is szponzorokat keresünk, és fontos, hogy erős, elkötelezett támogatót is találjunk” – összegezte az Indexnek Világi Oszkár.
Tehát a Győr esetében megállapítható, hogy a korábban említett három pillérből kettő még nem teljesült, így a klub tulajdonosa szerint üzleti szempontból bőven van még tennivaló.
Hogyan lehet stabil finanszírozáson álló és fenntartható klubot létrehozni? – tettük fel a kérdést. Világi Oszkár szerint Közép-Európában pont a szponzori forrásokból származó bevételeket nehéz megteremteni, és régiós eltérésekre jó példa a Volkswagen. Hiszen a Wolfsburgot a vállalat szponzorálja, de más patrónusi tevékenységet már nem végez.
A nyugati cégek a kelet-európai régióban nem jeleskednek: „A hazai cégek vagy magyar tulajdonosi vállalatok jobban átérzik a patriotizmust. Ugyanakkor azt határozottan le lehet szögezni, hogy a sportág legnagyobb szponzorai általában véve a mi régiónkban kifejezetten inaktívak.”
Az ETO jövője
Egy futballklub esetében, hasonlóan a vállalatokhoz, elkészítik azokat az üzleti terveket, amelyek a főbb célkitűzések lesznek a következő esztendőkben. Világi Oszkár az Indexnek elárulta, az egyik legfontosabb az ETO számára most az új stadion. „Ennek a tulajdonjogai jelenleg az államnál vannak, de a következő lépésnek a felújításnak kell lennie. Ennek két oldala van: az elmúlt kilenc évben nem voltak komoly befektetések, emiatt a stadion állapota leépült. A másik fontos dolog, hogy amikor épült a létesítmény, akkor nem voltak a napjainkban tapasztalható üzleti szempontok.”
A győri csapat stadionja jelenleg 15 600 főt képes befogadni, és 2008-ban nyitotta meg a kapuit, lassan már 20 éve. Bár a laikusok számára az ETO Park akár impozáns is lehet, a modern üzleti szemlélet egyszerűen megkövetel jobb minőségű skyboxokat, maximális helykihasználtságot és a magasabb színvonalú szolgáltatásokat a szurkolók számára.
A korábban említett szponzori lábhoz egyszerűen ezek a feltételek elengedhetetlenek. „Ha valaki eljön a családjával a stadionunkba, jól akarja magát érezni. Úgy kell éreznie magát, hogy minden működik normális színvonalon, és ez jelenleg hiányzik.” A győri csapat bízik abban, hogy ebben partner lesz az állam is.
Itt fontos megjegyezni, hogy március derekán nagy sajtóvisszhangot kapott, hogy a Győr és a Honvéd NB II-es bajnoki meccsén konfliktus alakult ki a szurkolók és a biztonsági őrök között. „Klubunk elítéli az erőszak minden formáját, és teljes mellszélességgel kiáll azért, hogy szurkolóink biztonságban tekinthessék meg mérkőzéseinket” – volt olvasható akkor az ETO hivatalos közleményében.
Világi Oszkár ezt most így kommentálta: „A biztonsági kérdések nagyon fontosak lettek. Számomra is kifejezetten nélkülözhetetlen, hogy ezek a szempontok erős lábakon álljanak, tehát ez egyszerre üzleti és szurkolói érdek a stadionban. Már most látható, hogy a biztonság az élet számos területén egyre erősebb fókuszt kap.”
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!