Egyre több ország felismeri, hogy a pénzügyi műveltség fejlesztése össztársadalmi érdek. A pénzügyi nevelést érdemes minél korábban, már iskoláskorban elkezdeni. A PISA 2012 óta negyedik alkalommal vizsgálta a pénzügyi műveltség szintjét a 15 éves diákok körében. Magyarország első alkalommal csatlakozott a 2022-ben összesen 20 ország (14 OECD-tagállam és 6 partnerország) részvételével megvalósult méréshez.
A PISA 2022-es pénzügyi műveltség mérésében a magyar diákok átlagpontszáma 492, amely kimutathatóan meghaladja a részt vevő 20 ország 475 pontos átlagát és nem tér el érdemben az OECD-országok 498 pontos átlagától.
Elképesztő eredményt értek el a magyar diákok a pénzügyi műveltségben
A PISA-mérés vizsgálta, hogy milyen jellegű pénzügyi problémák megoldására képesek a tanulók. Ennek alapján 5 képességszintet alakítottak ki. A pénzügyi műveltség standardja szerint a 2. szint a társadalmi szempontból alapszintnek tekinthető: a tanuló képes azonosítani a leggyakoribb pénzügyi termékeket és kifejezéseket, többek között ismeri a mindennapi életben előforduló pénzügyi dokumentumok célját, és egyszerű számítási műveleteket is képes alkalmazni ismerős pénzügyi helyzetekben.
A magyar diákok 81,7 százaléka rendelkezik pénzügyi műveltség terén a társadalmi szempontból elvárható alap- vagy annál magasabb szintű képességekkel.
A 20 ország átlagát tekintve a tanulók 74,5 százaléka, míg az OECD-országokban tanulók 82,1 százaléka érte el legalább a 2. képességszintet. A lenti ábra is mutatja, hogy a hazai tanulók eredménye ezen a téren is az OECD-országok átlagának felel meg, míg jelentősen meghaladja a részt vevő 20 ország átlagát.

Emellett igazán jó hír, hogy
a 15 éves magyar diákok közel 30 százaléka a legmagasabb, 4-es vagy 5-ös szintet is elérte.
Ők már tudják, értik és helyesen alkalmazzák is például a bankszámlavezetéssel kapcsolatos ismereteiket vagy a kamatos kamatszámítást, pénzügyi döntéseikben figyelembe veszik azok hosszabb távú következményeit is, és sokan közülük rendelkeznek az előre tervezés képességével.
Egyéni és társadalmi különbségek
A pénzügyi műveltség eredményét befolyásolták a diákok egyéni jellemzői, családi és iskolai háttere is. A fiúk nemzetközi szinten valamivel jobb eredményt értek el, mint a lányok.
A magyar fiúk a nemzetközi átlagnál kiemelkedőbb teljesítményt nyújtottak a legmagasabb képességszinten,
ugyanakkor a magyar lányok megbízható, homogén tudásukkal tűnnek ki a nemzetközi mezőnyből. Minden országban lényegesen jobban teljesítettek az előnyösebb társadalmi-gazdasági helyzetű tanulók, mint a hátrányosabb helyzetűek.
A PISA azonban kimutatta azt is, hogy a tanulók teljesítménye nemzetközi szinten 88 százalékban, hazánkban 82 százalékban nem a társadalmi-gazdasági státuszon múlik.
Emellett a nemzetközi arányokhoz képest egy átlagos magyar diák teljesítménye nagyobb arányban múlik az iskolák közti különbségeken, mint a tanuló egyéni hátterén és hozzáállásán.
Beszélgessünk otthon a pénzről!
A PISA-mérés szerint azok a diákok, akik otthon beszélgetnek a szüleikkel a pénzügyekről, kapnak önálló döntési lehetőséget a pénzzel való gazdálkodásra, illetve hozzáférnek a pénzügyi termékekhez (például rendelkeznek bankszámlával), lényegesen jobb eredményt értek el.
A PISA-eredmények szerint a magyar családok nagyobb részében beszélgetnek a gyerekekkel pénzügyi témákról, mint a felmérésben részt vevő országokban átlagosan.
A leggyakrabban érintett témák a fiatalok által megvásárolni kívánt termékekről, az online vásárlásról és a zsebpénz felhasználásáról szólnak. Azok a diákok, akik hetente vagy havonta megvitatták otthon saját kiadásaikra vonatkozó döntéseiket, a részt vevő országok átlagában 14 ponttal, Magyarország esetében 30 ponttal magasabb eredményt értek el a pénzügyi műveltséget mérő teszten, mint azok, akik arról számoltak be, hogy soha nem beszélgetnek erről szüleikkel.
A részt vevő országok sorából kiemelkedik hazánk a családi költségvetésről való beszélgetés témakörében is, az OECD-országok átlagát csaknem 20 százalékponttal meghaladva.
Az adat azért figyelemre méltó, mert a családi költségvetés készítése az egyik legfontosabb alapköve a tudatos pénzügyi magatartásnak.
A tanulópénz itt […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!