Nemrég jelentette be az EU, hogy megvizsgálja többek között a kínai autógyártást, fennáll ugyanis a veszély, hogy a gyártási folyamat során illegális állami támogatást kapnak az olyan cégek, mint a BYD, és ezzel tisztességtelen versenyelőnyre tesznek szert.
Az EU a Kínában gyártott elektromos autók ügyében már átmeneti büntetővámokat is kivetett az elmúlt héten, a kínai válaszról itt írtunk:
Az autógyárak mellett más ágazatokat is vizsgál Brüsszel, mint a mozdonyok, a fotovoltaikus energia, a szélenergia és a biztonsági ellenőrző berendezések gyártása. Brüsszel szerint Kína tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatokat alkalmaz, például állami támogatással túlzott termelési kapacitást létesít belföldön, amelyek aztán a nemzetközi piacokat árasztják el termékeikkel.
Erre a nyomozásra válaszol saját vizsgálatával a kínai kereskedelmi minisztérium (MOC), mivel attól tartanak, ez az EU-s vizsgálódás és annak lehetséges szankciói akadályozhatják a szabadkereskedelmet. A minisztériumnak 2025. január 10-éig kell befejeznie a Brüsszel elleni kutatást, amelyet a Kínai Gépipari és Elektromos Termékek Import és Export Kereskedelmi Kamara korábban benyújtott kérelmének eleget téve indítottak el.
A MOC szerint az EU a külföldi támogatásokról szóló rendeletének értelmében „razziaszerű” vizsgálatokat hajtott végre kínai vállalatok ellen a vasúti, a nap- és szélenergia, valamint a biztonsági berendezések ágazataiban.