Idén első alkalommal végzett felmérést az Autós Nagykoalíció (ANK) a magyarországi független autószervizek körében azzal kapcsolatban, hogy milyen aktuális kihívásokkal néznek szembe, és hogyan látják a magyar gépjárműpiac jelenét és jövőjét. A felmérésben 52 független autószerviz vett részt.
Ezek a legnagyobb kihívások
A válaszadók legnagyobb része a munkaerő hiányát jelölte meg mint a szervizt érintő leginkább jelentős probléma, de az elsődlegesen másik problémát megjelölő válaszadók is gyakran említették. A szervizek számára jelentős probléma az emelkedő rezsi- és bérköltségek kitermelése is, ezzel összefüggésben sokan elsősorban a változó technológiákkal való lépéstartást jelölték meg fő problémának.
Emellett gyakori problémaként jelölték meg, hogy az engedély nélkül, illegálisan működő szervizek áraival nem tudnak versenyezni, és az ügyfelek a kevésbé biztonságos, de olcsóbb megoldást választják a legális szervizek helyett.
Rendkívül nehéz a munkaerő pótlása
Magyarországon régóta jelentős probléma az autószerelők hiánya. Jelenleg egy átlagos 25 fős osztályból mindössze hárman maradnak a szakmában. Ez a probléma egyre égetőbb, ezért is indította el az Autós Nagykoalíció az Autószerelők Országos Szövetségével együttműködve az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét (ASZTV).
A felmérés válaszadói átlagosan 10-es skálán 8,36-ra értékelték a munkaerő pótlásának nehézségét.
Alacsony létszámmal üzemelnek
A felmérés eredménye azt mutatja, hogy a legtöbb független szerviz alacsony létszámmal dolgozik, a legtöbb esetben 3 és 5 fő között van az autószerelők száma egy cégnél. A válaszok átlaga 4,55 – feltételezhetjük, hogy ha a munkaerőhiány valamelyest enyhülne, ez a szám jelentősen magasabb is lehetne.
Kifejezetten ritka a 10-nél több autószerelőt alkalmazó vállalkozás, mindössze a kitöltők 7 százaléka alkalmazott legalább tíz autószerelőt.
Az ANK megjegyzi, hogy a válaszadók száma nem elegendő ahhoz, hogy az egész országra általánosítható eredményt kapjunk a szervizek létszámával kapcsolatban.
Nem érik meg az elektromos autók
A felmérés kitöltőinek 39 százaléka fordított már forrásokat arra, hogy elektromos autókat is tudjanak javítani. A nagyobbik részük azonban egyelőre nem foglalkozik elektromos járművek javításával.
Utóbbi válaszadók fele nem is tervezi, hogy elektromos autókkal foglalkozzon a közeljövőben, ennek pedig számos oka lehet. Az elektromos autók többsége aránylag új, néhány éves autó, amelyek a legtöbb esetben még rendelkeznek gyári garanciával, ezért tulajdonosaik szükség esetén inkább márkaszervizbe viszik azokat.
Szintén fontos szempont, hogy az elektromos autók fenntartása jelentősen egyszerűbb, mint a hagyományos, belső égésű motorral szerelt autóké. A mozgó alkatrészek száma sokkal alacsonyabb, nincs szükség olajcserére és egyéb általános karbantartási munkákra, ez pedig jelentős bevételi forrás a szervizeknek, így enélkül nem feltétlenül éri meg felkészülni az egyelőre eleve alacsony számú ügyfél kiszolgálására.
Emellett azoknak is nehéz felkészülni az elektromos autók javítására, akik egyébként szeretnének foglalkozni ezzel a területtel, ugyanis a felmérés résztvevőinek válaszai alapján különösen nehéz az elektromos autókhoz értő szakembert találni.

Zárva a pénztárca az oktatás és eszközbeszerzés előtt
A válaszadók átlagosan az általuk elért profit 3,1 százalékát fordították az alkalmazottak képzésére. Jelentős részük egyáltalán nem költ oktatásra, a leggyakoribb […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!