Halkan morog a nyaralóhajó motorja, de a belváros szennyes káoszához szokott hallójáratok számára fülsiketítő a csend. Végre hallhatóvá válik az eltűnőben lévő másik, az ember.
Árral szemben hajózunk, kötelékben, szótlanul, a táj szépségétől egyszer elalélva, máskor letaglózva. Végsebességünk tíz kilométer per óra. Leírva sem tűnik többnek, mint kimondva, de nekünk bőven elég, sőt felszabadító érzés, hogy végre sehová sem kell sietnünk. Csak az számít, hogy még sötétedés előtt a következő, kijelölt kikötőbe érjünk, és a Tisza-parthoz közel eső híres csárdák egyikét még nyitva találjuk, hogy időben le tudjuk adni a rendelésünket.
![](https://kep.index.hu/1/0/5609/56095/560954/56095497_5e8a91d97bd863255cada79c8e23201b_wm.jpg)
33
Megfontoltan, egyre magabiztosabban kormányzunk, pedig István (az első és meglehet, hogy egyben utolsó magyar viking) tetoválóművész barátjával, valamint Lovas Lajossal, a Mahart üzletági igazgatójával karöltve, alapos kiképzést követően, csak pár órája bocsátott minket vízre Kiskörénél.
Jókedvvel, bőséges vízfolyammal
A nyaralóhajók bérléséhez nem szükséges hajóvezetői engedély, a kiskörei báziskikötőben két-három órányi képzés keretében elsajátítható az irányításhoz, utazáshoz szükséges tudás. Felvilágosítást adnak a hajózási alapfogalmakról, az útvonal lehetséges veszélyeiről és sajátosságairól. Könnyedén megtanulható, hogyan kell a vízen vészfékezni, milyen irányból kell a bójákat kerülni, mit jelent a hegy- és a völgymenet, milyen fontos zászlókkal és jelzésekkel találkozhatunk az út során. De meg kell tanulni a kikötéshez elengedhetetlen csomók kötését is, pontosabban kettőt, közülük a bikára kötés elemi alap.
![](https://kep.index.hu/1/0/5609/56095/560955/56095555_cb6bdf17d517ed65b6fce62751f0cdb9_wm.jpg)
33
Hat hajóval utazunk kötelékben, családokkal, baráti társaságokkal karöltve. A Mahart quattro nyaralóhajó 4+2, a sixto 6+2, míg az octo 8+2 vendég fogadására képes. A nyaralóhajók hátsó, fedetlen részében pillanatokon belül kényelmes, komplett teraszt alakíthatunk ki, a belső, akár nappalinak is nevezhető területen pedig a hűtővel, fagyasztóval, sütővel, tűzhellyel és mosogatóval felszerelt konyha található, de a nappaliban találjuk az irányításhoz, illetve a hajó állapotának felméréséhez szükséges műszereket, mutatókat.
A tartályba töltött ezer liter víz bőven elegendő a pár napos útra, zuhanyzáshoz, a mosdó és a toalett öblítéséhez. A kabinok fűthetők, az ágyakon paplan, így akkor sem fázunk, ha odakint még hideg a tavaszi éjjel.
![](https://kep.index.hu/1/0/5609/56095/560955/56095569_a814ccc58ce4260855601b2358d29ef1_wm.jpg)
33
Meghosszabbított útvonal
A hajó irányítása mellett két gyakorlatot próbálunk a tökéletességig fejleszteni. A letörölhetetlen mosollyal való távolba nézést és a félszeg kacsintást, amivel csak annyit próbálunk jelezni a másiknak: látod, tényleg elkaptuk az Isten lábát, ilyen egyszerű elnyerni a főnyereményt.
A hétköznapok stresszétől elgyötört arcok folyamkilométerről folyamkilométerre simulnak ki, hanyagul, a felettünk elröppenő vízimadarak szépségébe veszve bontunk egy üveg chiantit. Kivéve a kormányost, mert neki a tolerancia zéró. A vízen is.
Ahogy haladunk, egyre világosabb, hogy a városban élve amilyen kicsinek tartjuk az országot, amiben élünk, a természethez közel érve mégis – a szó legnemesebb értelmében – minden gazdag és hatalmas, a Tisza pedig legalább olyan fenséges, mint a Duna.
![](https://kep.index.hu/1/0/5609/56095/560956/56095623_b8c05f92bb2cfc128c6267632e2a4e95_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/5609/56095/560956/56095625_1aa677a779f8384bf3cac2d3a4ab608a_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/5609/56095/560956/56095627_67d1942ff952bb6a675b3f041a164dfd_wm.jpg)
33
Nem tudni, hogy a körülmények szerencsés összeállása vagy a válogatott kis csapat alkati sajátosságainak köszönhető-e, de mire az első éjszakai kikötőbe érünk, már apró gesztusokból értjük egymást, és mindannyiunk számára egyértelművé válik, hogy nem pusztán „hajózgatunk” a Tiszán, hanem egy speciális méregtelenítő túrán, pontosabban kúrán, a lehetséges világok legjobb csapatépítő tréningjén veszünk részt. Örömünkbe csak akkor vegyül némi szomorúság, ha műanyag palackokat látunk a gyengéden fodrozódó víz partján.
Az útvonalon első éjjel Tiszabábolnán és Tiszacsegén, második éjjel Tiszaújvárosban kötünk ki, mielőtt megérkeznénk Tokajba, ahonnan meghosszabbított útvonalon Sárospatakig folytathatjuk az utazást. A jelenlegi tervek szerint a felvidéki Borsi lesz a nyaralóhajók útvonalának utolsó állomása.
![](https://kep.index.hu/1/0/5609/56095/560955/56095585_32725bae54b2568086b6653060d8fac7_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/5609/56095/560955/56095587_301e4dcf882418cb7913f6bf5e389572_wm.jpg)
![](https://kep.index.hu/1/0/5609/56095/560955/56095589_e113298421d53a02c15a9be96392a4a0_wm.jpg)
33
A múltat és a jövendőt
A hajózási szabályoknak megfelelően a fedélzeten nem fokozatosan, hanem az első adandó pillanatban felszámoljuk a demokratikus intézményrendszert. Kénytelenek vagyunk a hajót kormányzó kapitány parancsainak engedelmeskedni. Mindenkori vezetőnk autoriter, de zsigerből a közjó érdekében, az igazságosság jegyében jár el. Legénységünk tagjai kizárólag olyan feladatokat kapnak, amelyeket képesek teljesíteni, és a biztonságos, kellemes utazás érdekeit szolgálják. Kapitányság ide vagy oda, mi inkább partnerségre törekedve egyenlőséget csempészünk a háromnapos útba,
hiszen egymást váltva kormányzunk, hangos szó nem hagyja el ajkainkat, és az is érthető, ha pár óránként egyikünkből újból spontán kitör, amit az út első perceitől fogva tudunk: „hát ez kurva jó”.
A menetszél miatt kissé átfázva, még éppen időben érkezünk a tiszabábolnai Tutajos vendéglőbe. Már a partot érés előtt alapos műgonddal átbeszéljük, ezért nem is kell sokat gondolkodnunk a rendelésünkön: szigorúan egy pálinka, fröccs és forró halászlé harcsafilével, házi kenyérrel.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!