Korábban részletesen foglalkoztunk azzal, hogy a Rászoruló Személyeket Támogató Operatív Program keretében lezajlott négy projektből két esetben összesen 10,2 milliárd forint értékben fedett fel túlárazásokat az Integritás Hatóság. Akkor az egyik forrásunk arról számolt be, hogy rendszerszintű problémák vannak az étkeztetési szektorban.
Most az Index megkereste a Közétkeztetők, Élelmezésvezetők Országos Szövetségét (KÖZSZÖV), hogy tisztázzák az egész rendszerrel kapcsolatos kérdéseket. Páger Zsolt kommunikációért és kapcsolatokért felelős alelnök elsőként azt hangsúlyozta, hogy a rászoruló személyeket támogató program nem azonos a közétkeztetéssel, annak a működése, feladata, szabályozása és felügyelete eltérő.
A közétkeztetésre a jogszabályokban több definíció is létezik, megközelítően hasonló tartalommal, de a jogszabályi hierarchiát tekintve a legfontosabb az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. törvény mellékletének fogalma, amely szerint a közétkeztetés „olyan vendéglátó tevékenység, amelynek során fogyasztók meghatározott csoportját vendéglátóipari termékekkel, többnyire előre megrendelés alapján, a nap egy-egy meghatározott időszakában, meghatározott időtartamban látnak el, különösen oktatási, gyermek-, szociális, egészségügyi, bentlakásos intézményben, táborban és munkahelyen”.
Általánosságban az alábbi intézmények látogatói, bentlakói tartoznak a kiszolgált fogyasztói körbe:
- bölcsődék,
- óvodák,
- általános iskolák,
- középiskolák,
- időskorúak nappali, illetve bentlakásos ellátását végző intézmények,
- fekvőbeteg-ellátást nyújtó intézmények.
Ugyanakkor idesorolható a munkahelyi étkeztetés, büntetés-végrehajtási intézmények, katonaság is. „A nagyszámú ellátotti kör miatt hangsúlyozandó normaképző szerepe kifejezetten az óvodások, iskolások esetében, ahol az étkezési kultúra, egészséges táplálkozás, étkezési környezet tekintetében meghatározó inputot kapnak a fogyasztók” – összegezte az Indexnek Páger Zsolt.
Rengetegen ellenőrzik a szektort
Az alelnök kiemelte, közbeszerzés esetén az ajánlatkérők feladata meghatározni – mind mennyiségben, mind minőségben –, hogy mit várnak el a későbbi nyertes ajánlattevőtől. „Kiszervezett szolgáltatásról lévén szó, ebben az esetben az élelmiszerek, energiahordozók beszerzése, munkavállalók foglalkoztatása, főző- és tálalókonyhák üzemeltetése a szolgáltató feladata.”
Természetesen ettől a szolgáltatástartalomtól el lehet térni. Olyan is előfordul, hogy a szolgáltató az ételkészítésért és intézményekbe szállításért felelős, de az intézményekben található tálalókonyhák működtetése, ezáltal az ottani munkavállalók foglalkoztatása az ajánlatkérő, illetve […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/belfold/2024/11/28/kozetkeztetes-elelmiszer-szocialis-ellatas-kormany/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!