2025. január 18., szombatMa Piroska napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 414,00 Ft | USD: 402,00 Ft | CHF: 441,00 Ft
2025.01.18. Piroska Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 414,00 Ft | USD: 402,00 Ft | CHF: 441,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Három napig fogságban tartott a hó egy luxusvonatot

Hirdetés

Három napig fogságban tartott a hó egy luxusvonatot

Lassan történelmi távolba vész 1987 legendás „Nagy havazása”, amikor január közepén annyira befedte a hó Magyarországot, hogy máig emlegetik. Megbénult a közlekedés, fogságba estek a települések, akadozott az élelmiszerellátás, iskolai szünetet rendeltek el, és az élet szinte megállt mindenütt a mínusz 20 fokban. Hó ma már csak hébe-hóba, a fiatalabbak ezért szinte csak elmesélt történetekből és archív képekről tudják elképzelni, hogy bizony télen esni szokott a hó, nem vis major a hótorlasz és mindennapos dolog, hogy időnként hóbuckákká változnak és eltűnnek a parkoló autók.

A Kaliforniát Nevadától 4 ezer méter magas falként elválasztó Sierra Nevada hegység ezzel szemben hótól áthatolhatatlan hágóiról, köztük a Donner-hágóról hírhedt. Itt esett meg az amerikai történelem egyik szörnyűsége. Egy átkelni próbáló, 81 fős, Kaliforniába vándorló korai telepes közösség a viharok miatt hónapokra a hó fogságában rekedt 1846 telén, és az elviselhetetlen éhezés miatt kannibalizmusra vetemedtek.

Utasok sétálnak a Southern Pacific vasúttársaság City of San Francisco lusuxvonata mellett, ami napokra elakadt a hóban a Sierra Nevada hegyei között

Utasok sétálnak a Southern Pacific vasúttársaság City of San Francisco lusuxvonata mellett, ami napokra elakadt a hóban a Sierra Nevada hegyei között

Hirdetés

Fotó: Underwood Archives / Getty Images Hungary

Nem messze a 2150 méter magasan húzódó Donner-hágótól vezet át az első transzkontinentális vasút, ahol menetrend szerint közlekedett a Chicagót San Franciscóval összekötő luxusvonat, a City of San Francisco. Ez volt a Southern Pacific vasúttársaság egyik zászlóshajója (vonata),

a 15 prémium felszereltségű személykocsit 160 kilométer/órás sebességgel repítette három dízel-elektromos mozdony,

40 órás menetidőt ígérve, miközben fehérkabátos pincérek tálcáikon koktélokkal egyensúlyoztak. „Tudta, hogy Chicagóban felszállhat egy modern streamlinerre, és ugyanazon az útvonalon utazhat, amelyen a pionírok özönlöttek Kaliforniába az 1849-es aranyláz idején?” – hirdették a csúcsvonatot és azzal büszkélkedtek, hogy nincs keményebb vasúti szakasz az országban. 1952. január 13-án 226 utas személyesen tapasztalta meg a reklámozott kemény igazságot. Igaz, nem pont úgy, ahogy azt a marketingosztály elképzelte.

Álomutazás, kicsit másként

A Donner-hágótól 27 kilométerre váratlanul egy lavina találta telibe a szerelvényt, a körülbelül 50 kilométer/órás sebességgel haladó mozdonyok azon még keresztül verekedték magukat, de egy második nekicsapódó hótömeg megállította a vonatot. Se előre, se hátra. Hiába erőlködtek a gigantikus dízelmotorok,

a rendelkezésre álló 6750 lóerő is kevés volt, hogy kimozdítsák a kocsikat a hirtelen rájuk zúdult több méter magas hó fogságából.

Bár odakint 100 kilométer/óránál is erősebb hóvihar tombolt, nem estek pánikba az utasok, biztosak voltak abban, hogy hamarosan érkezik a segítség. Mivel akkoriban még nem volt közvetlen rádiókapcsolat a masiniszta és az állomások között, a személyzet több tagja gyalog elindult a legközelebbi ismert menedékház felé, hogy jelentsék az esetet. Az utazóközönség pedig próbálta elütni az időt.

Egy kártyaszakértő bridzsleckéket adott, a társalgókocsiban pedig közös éneklés vette kezdetét, a repetoárban felcsendültek az „I’ve Been Working on the Railroad” és a „California, Here I Come” az aktuális helyzetben kiváltképp átélhető dalok is. „Nevettünk és játszottunk,

fogadásokat kötöttünk arra, hogy mennyi ideig tart, amíg a hó ellepi az ablakokat.”

– emlékezett vissza az egyik utas. Dr. Walter Roehll orvos, az ohiói Middletownból pedig átvette az irányítást és kihirdette, hogy tilos inni a bárban. A ginre ugyanis feltétlenül szüksége volt, hogy sterilizálja egyetlen tűjét.

Vége szakadt a jókedvnek

Másnapra azonban kezdett alábbhagyni a jókedv a behavazott vonat fedélzetén. Erősödött a hóvihar, az élelmiszerkészletek kezdtek kifogyni, és már csak fejadagokat lehetett kapni. De a legnagyobb csapást az volt, hogy a gőzfejlesztők víztartályai kifogytak, ezért

megszűnt a fűtés. Gőz nélkül nem volt áram sem, az akkumulátoros lámpák lassan kihunytak, és sötétbe borultak a kocsik.

[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2025/01/16/luxusvonat-hofogsagban-sierra-nevada-donner-hago-chicago-san-francisco/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Az élet értelme és más abszurdságok

Azt senki sem vitathatja, hogy életünk abszurd, elég csak a mindennapi rutin körforgásainkra gondolni. Például …