2024. május 22., szerdaMa Júlia, Rita napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 385,00 Ft | USD: 355,00 Ft | CHF: 390,00 Ft
2024.05.22. Júlia, Rita Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 385,00 Ft | USD: 355,00 Ft | CHF: 390,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Egyáltalán nem mindegy, mit eszünk vizsga előtt

Hirdetés

Egyáltalán nem mindegy, mit eszünk vizsga előtt

Négyszázezren vizsgáznak ezekben a napokban, hetekben, közülük 113 ezren érettségiznek, ami nem csupán egy szimpla záróvizsga, hanem egy fontos mérföldkő, életesemény. Ezért aztán egekig tör a stressz, felszökik a vérnyomás és sokszor hiába a lelkiismeretes tanulás, a vizsgateremben leblokkol az agy.

De mi erre az ellenszer? Végezzünk mélylégző gyakorlatokat, lehetőleg hasi légzéssel – kaphatjuk a bölcs instrukciót. De a lefagyás elkerülésének van egy sokkal nyilvánvalóbb módszere is: válogassuk meg jól, hogy mit eszünk vizsga előtt.

PAP 7887

Fotó: Papajcsik Péter / Index

Nem mindegy, mit eszünk? A lényeg, hogy ne korgó gyomorral, kókadozva meredjünk a feladatlap fölött, vagy álljunk tanácstalanul a vizsgabizottság előtt.

Hirdetés

És tényleg. A reggeli kulcsfontosságú étkezés, olyannyira, hogy egy nagyszabású, több száz iskola bevonásával végzett angliai felmérés egyértelműen kimutatta, hogy azok a diákok,

akik nem reggeliztek, vagy csak alkalmanként, szignifikánsan rosszabbul teljesítettek az érettségin

(átlagban több mint egy érdemjeggyel alacsonyabbra értékelték őket), mint a reggelizők. A nagy port kavart vizsgálat pedig rávilágított arra, hogy a reggeli szembeszökően javítja a tanulási készséget, a koncentrációt, a pontosságot, és jótékony hatással van a viselkedésre.

Húst hússal?

Rendben. Akkor reggelizzünk meg jól, és mondjuk disznótorossal (hurkával, sült kolbásszal) indítsuk a nagy napot, és garantáltan nem fog korogni a gyomrunk. Nem is, és lesz energiánk bőven. De mivel csak lassan lehet megemészteni a zsírokat, lehet, hogy csak a vizsga után. Addig kajakómában, kissé tompán leszünk kénytelenek megpróbálni értelmezni a kérdéseket.

Nem mindegy ugyanis, hogy mit eszünk vizsga előtt. 

Egyetlen forrásból vagyunk csak képesek energiát nyerni: táplálékból. Ezért valahol igaz a kissé sarkos mondás, hogy „azok vagyunk, amit eszünk”. Ugyanis minden tápanyag, fehérje (és az azokat felépítő aminosavak), szénhidrát és zsírfajta, vitamin, ásványi anyag, vagy antioxidáns közvetlenül befolyásolja idegrendszerünket, hangulatunkat, memóriánkat, gondolkodásunkat.

A reggeli kötelező. De nem mindegy mennyire kiadós

A reggeli kötelező. De nem mindegy mennyire kiadós

Fotó: Mészáros János / MTI

Jó, akkor hagyjuk a hurkát, kolbászt, szalonnát, pár szalámis szendvics is megteszi. A rossz hír az, hogy nem igazán. Vizsgák idején az a cél, hogy gyorsan elérjük az energiacsúcsot, azaz reggeli után nem sokkal már a legjobb formánkat hozzuk. A nehéz, zsíros ételek azonban lelassítanak, és

csak nézünk magunk elé bambán, agyunk alig akar megmoccanni.

Ha mindenáron húst kívánunk, akkor maximum baromfit, vagy halat együnk, a felvágottakat azonban érdemes kerülni. Mind közül pedig a legjobbak az omega-3-zsírsavakban gazdag tengeri halak, például a lazac, vagy a szardínia. Mivel ez a telítetlen zsírsav hiányzik az édesvízi halakból, idehaza csak keveset tudunk belőlük magunkhoz venni. Pedig – sok más áldásos hatásuk mellett – bizonyítottan javítják a feladatmegoldó- és problémamegoldó képességet és erősítik a koncentrációt. Igazi vizsgaételek.

Van egy kézenfekvő módszer, de nem biztos, hogy jó

A leggyorsabban cukorral, vagy koffeinnel érhetjük el vágyott top formánkat. Igyunk ezért kávét, együnk néhány sütit és a hatás nem marad el. Valóban nem, csakhogy a gyors energialöket hamar elpárolog és a csúcsról kisvártatva mélypontra zuhanunk. Agyunknak ugyanis egyenletes mennyiségű energiára (szénhidrátra) van szüksége, hogy kitartson az egész vizsga alatt. Márpedig a koffein és a cukrozott italok, gyorséttermi ételek nem biztosítanak folyamatos mentális éberséget. De a fehér liszttel készült péksütemények sem, azok is gyorsan felszívódnak, 

kifényesítik ugyan az agyat, de csak egy rövid időre

A megoldást a teljes kiőrlésű gabonafélékből készült kenyerek, péksütemények, zöldségek és gyümölcsök szállítják. Rostjaik miatt ugyanis lassabban szívódnak fel a szénhidrátjaik, és elég energiát adnak az utolsó (legnehezebb) feladatok megoldásához is. Ráadásul nyugalommal elárasztó plusz szerotoninnal is megajándékoznak, ami kincseket ér a drákói próbatételen.

Jöjjenek a jolly jokerek

Ha meg kellene nevezni a legintenzívebb agystimulátororkat, akkor az étcsoki mindenképpen dobogós. Számtalanszor bizonyították már (például MR-vizsgálatokkal), hogy polifelon tartalmának köszönhetően felpezsdíti a vérkeringést az agyban, amitől összeszedettebbek leszünk, méghozzá úgy, hogy közben azonnal csökkenti a stresszt és a szorongást is.

Mennyei párosítás.

Adódik persze a kérdés, hogy ha éppen a rövidtávú energiacsúcsokat okozó cukrokat szeretnénk elkerülni, akkor hogy kerül ide az étcsoki? Hát úgy, hogy a legalább 70 százalékos kakaótartalmú étcsokoládék hoznak csak tartósan formába, a lényeg ugyanis maga a kakaó, és a benne lévő polifenolok. Pont ezektől a természetes hatóanyagoktól keserű az étcsoki.

Az egyik csodafegyver

Az egyik csodafegyver

Fotó: Bsip / Getty Images Hungary

A másik csodaétel a szőlőcukor (glükóz), annyira, hogy nincs […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2024/05/12/nagyon-nem-mindegy-mit-eszunk-vizsga-elott/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Évszázadok óta tombol egy gigantikus vihar, és esze ágában sincs elcsitulni

Miután felfedeztük a Merkúr tűz és jég uralta felszínét, túléltük a Vénusz perzselő hőségét, megpihentünk …