2024. október 18., péntekMa Lukács napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 401,00 Ft | USD: 370,00 Ft | CHF: 427,00 Ft
2024.10.18. Lukács Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 401,00 Ft | USD: 370,00 Ft | CHF: 427,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / A kutatók megfejtették annak a lénynek a titkát, amely szemeket növesztett a páncélján

A kicsi, kagylóhéjas chitonoknak olyan szemeik vannak, mint az állatvilágban senki másnak. Egyes tengeri puhatestűek páncéljában több ezer kis „szemecske” van, aminek mindegyike rendelkezik egy aragonit nevű ásványból készült lencsével.

Chiton

Fotó: Jason Edwards / Getty Images Hungary

Bár ezek aprók és kezdetlegesek, de ezen érzékszervekkel feltehetően képesek látni, és a fény mellett a formákat is meg tudják különböztetni a különös lények. Más chitonfajok azonban kisebb „szemfoltokkal” rendelkeznek, amik inkább pixeles látást nyújtanak, hasonlóan a rovarok vagy a sáskarákok összetett szeméhez – olvasható a ScienceAlert tanulmányában.

Az írás szerint – amelyben azt vizsgálták, hogyan alakultak ki ezek a különböző látórendszerek – most meglepő evolúciós változást fedezett fel ezekről a sziklákban húzódó élőlényekről. Őseik ugyanis négy különböző fázisban fejlesztették ki a szemüket, aminek eredményeképpen ma két nagyon különböző típusú látórendszerük van.

A tanulmány ezzel azt bizonyította, hogy az evolúció mennyiféle megoldást hoz egy adott problémára.

Úgy indultunk el, hogy tudtuk, kétféle szem létezik, így nem számítottunk négy független eredetre. Az a tény, hogy a chitonok négyszer, két különböző módon fejlesztették ki a szemet, számomra eléggé elképesztő

– mondta Rebecca Varney evolúcióbiológus, a tanulmány vezető szerzője, a Kaliforniai Egyetem Santa Barbara-i munkatársa.

Az evolúciós történetnek a rekonstruálásához a kutatók a Santa Barbara-i Természettudományi Múzeumban őrzött példányokból vett DNS-mintákat […]