November 14-én, életének 88. évében meghalt egy Los Angeles-i idősek otthonában elhunyt Vic Flick, a termékeny session-gitáros, aki hozzájárult a James Bond-franchise jellegzetes hangzásához, és aki a 007-es téma gitárriffjét játszotta. Fia, Kevin Flick szerint Alzheimer-kórban szenvedett – számolt be a Washington Post.
Monty Norman zeneszerzővel és John Barry hangszerelővel együtt Flick kulcsszerepet játszott a „James Bond-téma” kialakításában, a jazzes fanfárban, amely ugyanolyan szorosan azonosíthatóvá vált a 007-es ügynökkel, mint a klasszikus fekete szmoking és a martini, „rázva, nem keverve”. A dal, amelyet kürtök, szving stílusú dobtéma és Flick gitárszólója hajtott előre, megadta a filmsorozat alaphangját, és az első rész, az 1962-es Dr. No nyitó pisztolycsöves jelenete és a főcímdalok alatt szólt.
A hangzás szempontjából mindent képviselt, amit a karaktertől elvárnánk. Pimasz volt, hencegő, magabiztos, sötét, veszélyes, szuggesztív, szexi, megállíthatatlan
– mondta a Variety-nek 2008-ban David Arnold zeneszerző, aki öt Bond-film zenéjét komponálta.
„A zenészek zenésze”
Flick 25 éves volt, amikor néhány hónappal a film bemutatása előtt bevonták a téma feldobásához. Norman már megkomponálta a zenét, a dallamot a Bad Sign, Good Sign című dalból adaptálta, amelyet V.S. Naipaul A House for Mr. Biswas című regényének egy még meg nem jelent musical adaptációjához írt. De a Dr. No filmkészítői és maga Norman is egyetértettek abban, hogy meg kell találniuk a módját annak, hogy „feljebb tornázzák az izgalom szintjét” – írta Jon Burlingame újságíró 2012-es The Music of James Bond című könyve.
A Bond-csapat Barryhez fordult, aki a John Barry Seven vezetőjeként a pop és a jazz hangzásokat ötvözte, és olyan filmek zenéjét szerezte, mint például a Beat Girl, egy 1960-as tinifilm, amelynek fő témája gitárral szólalt meg. Hamarosan felhívta Flick-et, aki Barry zenekarában játszott, egy találkozóra a lakásán, ahol megbeszélték a gitárszólamot és a hangszereléssel kapcsolatos ötleteket.
Azt mondtam: »Vigyük le egy oktávval. Csináld olyan durván, mint a Beat Girlben. Hozd ezt a hangzást.« Ez és a rézfúvósok sikerre vitték a Bond-filmeket
– mondta Flick a Guitar Player magazinnak.
Flick akkori gitárját, egy Fender Stratocaster-t, ellopták, ezért egy akusztikus Clifford Essex Paragon gitárt vitt a stúdióba, és a Bond-téma jellegzetes „kerek hangzását” ezzel hozta létre. „A legfontosabb hangzás szempontjából a Vox AC15 erősítő volt” – mondta a Guitar Playernek 2021-ben. „Ezt használtam a turnékon. Nem hagyott cserben – egészen addig, amíg métereket nem zuhant egy zenegödörbe, és szét nem esett.”
A James Bond Theme egy verzióját mind a 25 Bond-filmben használták, amelyeket az Eon Productions, a Dr. No mögött álló brit filmvállalat adott ki. Flick visszatért a stúdióba, hogy féltucatnyi filmen dolgozzon, többek között Shirley Bassey énekesnő Goldfinger témáján, és gitáros […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!