2024. március 28., csütörtökMa Gedeon napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 395,00 Ft | USD: 367,00 Ft | CHF: 405,00 Ft
2024.03.28. Gedeon Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 395,00 Ft | USD: 367,00 Ft | CHF: 405,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Ha nincs az amerikás magyar pénzember, talán el sem készül a legendás Macskafogó

Hirdetés

Ha nincs az amerikás magyar pénzember, talán el sem készül a legendás Macskafogó

A Kollarik Tamás, a MOME tanára és Gorka-Focht Máté, az egyetem doktorandusza által szervezett mesterkurzusok úgy izgalmas események, hogy közben komoly filmtörténeti továbbképzésnek is felfoghatók. Csupó Gábor, Rófusz Ferenc, Mikulás Ferenc és Szilágyi Varga Zoltán után Ternovszky Béla következett a MOME-mesterkurzusok sorozatában, ahogy Kollarik fogalmazott: „ha az animációs világválogatott minden csapatrészében magyarok játszanának, mi a kapitányi karszalagot Jankovics Marcellnak, a szövetségi kapitányi posztot pedig a Pannónia Filmstúdió vezetőjének, id. Matolcsy Györgynek adnánk, persze Mikulás Ferencnek is lenne szerepe, remek technikai igazgató lehetne.”

Ternovszky Béla is benne volt abban a nagyjából egykorú fiatal tehetségekből verbuválódott körben, amelynek tagjai a múlt század hatvanas-hetvenes éveiben a Pannónia Stúdióban bontogatták animációs szárnyaikat, és akik – ahogy erről Rófusz Ferenc, az Oscar-díjas A légy rendezője is beszélt egy korábbi mesterkurzusán a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen (MOME) – jártak kint Los Angelesben a korábban disszidált Csupó Gábornál, a később több Emmy-díjat kiérdemlő rendező-producernél. Odakint ismerkedtek az amerikai életformával és az ottani animációsfilm-gyártási technikákkal.

Látogatóban Disney-éknél

A MOME mesterkurzusán Ternovszky Béla sokat mesél önmagáról, a világ dolgairól, munkáról, barátságokról: „Jómagam nem jártam Gábornál, ellenben egy teljesen privát családi kiruccanás keretében jutottam el Kaliforniába, és ha már ott voltam, meglátogattam a Disney– és a William Hanna és Joseph Barbera stúdiót. A nagybátyám szervezésében. A Disney-stúdióban nagyon kimérten fogadtak, és átpasszoltak egy animátor kezébe, aki igyekezett bevezetni engem a szakma rejtelmeibe. Csakhogy amikor megkérdeztem, ebben és ebben a stúdióban mi van, akkor zordan csak annyit mondott: Ide nem megyünk be!”

Ezzel szemben a Hanna/Barbera stúdióban roppant készségesek voltak a magyar animációs filmessel, mindent megmutattak neki.

Hirdetés

És megismertették a nálunk akkor még csak hallomásból ismert xerox-technikával. Amivel a figurákat a celluloidra átmásolták.

Mindez 1973-ban volt, amikor Ternovszky már túl volt első komolyabb rendezői kisfilmjén, az 1970-es Modern edzésmódszereken, továbbá az 1971-es Tandemen.

„A Hanna/Barbera technikai főnöke még azt is felajánlotta, hogy ha a Pannónia beszerzi a masinákat, ő átjön, és ingyen és bérmentve beüzemeli nekünk ezt a módszert, betanítja a magyar kollégákat, csak fizessük ki a repülőjegyét. Ez nagyon gáláns ajánlat volt, de mondanom sem kell, 1973-ban erre nem volt még pénzünk. Hosszú éveknek kellett eltelnie, mire az első, rajzfilmgyártásra alkalmas xeroxgépet be tudtuk szerezni” – ecsetelte az ötven évvel ezelőtti viszonyokat a Kossuth-díjas rendező.

Ternovszkyék akkoriban éppen a Daliás időket készítették Gémes Józseffel és Kunz Románnal. Utóbbi később a műterem vezetője lett, és a Macskafogóban is kulcsszerepet játszott producerként.

Megjegyzendő, hogy a Gusztáv és a Mézga sorozatnál sem alkalmazták még a xeroxtechnikát, sőt az 1986-ban elkészült Macskafogónál sem. Természetesen a Macskafogó 2: A sátán macskája már ezzel a módszerrel készült 2007-ben. De a Macskafogó 1-et még teljesen kézi kifestéssel vitték fel a celluloidra.

Ha már a Macskafogónál tartottunk, meg kellett kérdeznem, hogy a szállóigévé lett mondatok („Safranek, adja át az üdvözletem a feleségének”, „Teufel úr, már egy éve önnel él…”, valamint a hasonló aranyköpések) vajon kinek az agyából pattantak ki.

Nepp József zseni volt

„Nepp Józseféből, akit a magyar animációsfilm-gyártás legnagyobb alakjának, egy zseninek tartok – felelte a mester. – Lehet, hogy voltak nála sikeresebb animátorok, rajzolók, írók, dramaturgok, rendezők, de benne mindez megvolt, komplexen össze tudta fogni az egész folyamatot, még zenét is szerzett! A Macskafogó forgatókönyvét is természetesen ő írta. A film zenéjét ugyan nem ő szerezte, de amikor az egyik barátja megmutatta neki Jimmy Giuffre  Four Brothers című számát, azonnal ráérzett, hogy annak helye van a filmben. És hát az összes képi és szöveges poén Nepp agyszüleménye volt. Természetesen kollektívában dolgoztunk, ha valakinek volt egy-egy ötlete, kirukkolt vele, és beépítettük.”

„De a legnagyobb hozzáadott értéket a zseniális színészek – Sinkó László, Benedek Miklós, Haumann Péter, Kállai Ferenc, Béres Ilona, Pálos Zsuzsa, Mikó István – képviselték, ami a régi hangfelvételi technikából adódott. Manapság már nem jelent gondot külön-külön rögzíteni a szövegeket, de csaknem negyven évvel ezelőtt az adott jelenetet még valamennyi szereplő együttes szövegmondásával kellett felvenni.

El lehet képzelni azt a […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2023/05/07/ternovszky-bela-macskafogo-animacio-nepp-jozsef-zsenik-/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Új tilalmat vezetne be a kormány: számos kedvezményt bukhatunk vele

Új árkötöttségről szóló törvényjavaslatot tett közzé pénteken a kormány, amelynek fókuszában a friss könyvkiadványok állnak …