Két hónapot csúszott a Játékszín legújabb bemutatója. A Csodálatos vagy, Júlia! premierjét azért halasztották februárról májusra, mert a címszereplő Eszenyi Enikő a darab fotóspróbáján elesett, és eltörte a kezét. Egy premiert eltolni annak ellenére, hogy így több idő jut a próbákra, nem mindig szerencsés dolog. Pásztor Erzsi időközben kilépett a darabból, s bár Eszenyi Enikő felépült, a Csodálatos vagy, Júlia! című előadás nem tudott élni a gyógyulási idővel „nyert” haladékkal.
A bemutató előkészületeit azért is kísérte kiemelt figyelem, mert Eszenyi Enikőnek – vígszínházi botránya utáni önkéntes száműzetését követően – ez az előadás jelentette a budapesti visszatérést. Szikora János rendező őt kérte fel a csodált és nagyrabecsült színésznő, Julia Lambert szerepére.
Kíváncsian vártam, Eszenyi miként fogja meg William Somerset Maugham szinte már klisésen színésznősre írt karakterét, és az előadás végére kiderült,
Ehhez persze az is kellett, hogy a rendezői szándék szinte végig a függöny takarásában maradjon, a színészek közül többen mintha önmagukat is keresték volna a szerepben, és Zoób Kati neve miatt talán a jelmeztől is többet reméltünk. Az összkép – főleg a kínosan hosszú nyílt színi átrendezésekkel tarkítva – évtizedekkel ezelőtti színházi felfogást tükröz.
Amit a szerep megkíván
Ez utóbbi persze nem feltétlenül probléma, hiszen sokan nem azért járnak színházba, hogy valami újat lássanak, tapasztaljanak, hanem azért, hogy valami ismerős, számukra komfortos közegbe térhessenek vissza.
8
Az előadást azonban több ponton is nehéz volna felmenteni, és az is kiderül, hogy Eszenyi Enikő ezúttal nem feltétlenül az a karakter, aki amúgy lehetne Julia Lambert. Többször inkább Puckot láttam benne a Szentivánéji álomból, mintsem a csábítót. Julia Lambert ezúttal nem sugározza magából a fájdalmasan kacagtató életet.
Ennek oka az is lehet, hogy a rendezés megelégszik a karakterek felszínének megmutatásával, másrészt szembetűnő
A SZEREPLŐK KÖZÖTTI KÉMIA HIÁNYA.
A történet szerint Julia Lambert a férje által igazgatott színházban dolgozik. Bár tehetsége megengedi a drámai szerepeket, a színház közönsége inkább a bulvár felé húzza – és az sem mellékes, hogy Julia elmúlt negyvenéves. Ez pedig „színésznőévekben” a jó és főbb szerepek végét jelenti, amikor az egyik napon még a főszereplő nőt játszod, a másikon pedig már az anyját. (Ez a probléma a mai napig jelen van a színházi világban, de már messze nem annyira, mint William Somerset Maugham írónak a darab alapjául szolgáló, 1937-ben napvilágot látott, Színház című regényének idején.)
Egy napon Julia férje bemutat egy fiatal és […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!