Dalszövegírókat szövegeik tükrében szemlélő sorozatunkban a friss Kossuth-díjas Müller Péter Sziámi rendszerváltozás előtti költői világával és alkotói életútjával ismerkedünk.
Sziámi korszakos alakja a honi alternatív, másként underground zenei színtérnek – jelentsen ez bármit is a rendszerváltás után. Mert 1990 előtt volt értelme a jelzőnek, tudniillik az URH-nak, a Kontroll Csoportnak, a Sziáminak nem jelenhetett meg nagylemeze (kicsi se), őket a három T közül a tiltott kategóriába sorolta a szocialista kultúrpolitika. Az Európa Kiadó, a Vágtázó Halottkémek, a Bizottság kijöhettek albumaikkal, ellenben a Balaton nem. Az a Balaton, amelyik első buliját az URH debütkoncertjének előzenekaraként tartotta.
Az Ultra Rock Hírügynökséggel (URH) kezdődött Müller Péter negyvenöt esztendeje tartó rockkarrierje.
Történt, hogy 1980-ban a Kulich Gyula (ma Kálvária) téri Pszichiátriai Klinika pincéjében próbált a nemsokkal korábban alakult Orgazmus zenekar: Menyhárt Jenő, Kiss László, Somoskői Lajos, két gitáros egy basszusgitáros, dobos, énekes nem volt. Somoskői Lajos pszichológiát hallgatott, a Kulich Gyula téren pedig úgynevezett nappali szanatórium működött, ahol Gerevich József főorvos drogterápiás foglalkozásokat tartott. Az épület pincéjében pedig klubot indított.
Részben narkósok, részben otthontalan, fiatal, krónikus elmebetegek, részben majdnem egészségesek jártak oda… Ehhez a körhöz aztán különböző rockzenekarok kapcsolódtak: ott lépett fel először a Beatrice és az Orgazmus együtt, amely aztán átalakult URH-vá
– elevenítette fel 2019-ben Gerevich, aki harminckilenc évvel előtte bejelentette a három muzsikusnak: két hét múlva koncert. Így ment ez akkoriban, próbateremért cserében alkalmanként fel kellett lépni.
Somoskői elhívta filmművészeti főiskolás haverját, Müller Pétert, aki meghallgatta az Orgazmust, majd elővette kéziratait és szétosztotta a tagok közt. Dobosnak felkérte rendező barátját, Salamon Lászlót, és 1980. szeptember 13-án lezajlott bemutatkozó fellépésük. 1981. március 29-én pedig búcsúbulijuk a Kassák Klubban.
Mindössze fél évig létezett az URH.
Noha Chris Bohn, a New Musical Express újságírója nem beszélt magyarul, a produkció behúzta. „Az URH muzsikájánál semmi jobbat nem hallottam közép-európai kirándulásom alkalmával. Vad, felajzó zenét játszanak, aminek hajtóereje a csodálatos, dühös gitárfutamok által csak alig-alig kordában tartott ritmus. […] Életerős zenéjük ugyanúgy hazavágja a hivatalosan támogatott együttesek esetlen rockját, ahogy a punk teremtett tiszta levegőt nálunk néhány évvel ezelőtt” – írta tudósításában.
A III/III-as besúgók annál jobban értették Müller Péter szövegeit:
„Szabó László, te kedves
ismeretlen tettes,
megvan a gyilkos, az ország örül,
kék dicsfény a fejed körül
Valaki zavarja a távoli adókat
Valaki kattan a telefonban
Valaki megfoszt a rossz hírektől
Valaki néz a TV-ből.” (Kék fény)
Szabó László a Kék fény című bűnügyi tévéműsort szerkesztette, vezette.
„De jó, hogy beteg lettél,
meggyógyít a Nagy Testvér!” (Nagy Testvér)
Orwell 1984 regénye 1989-ig nem jelent meg hivatalos magyar fordításban (1984-ben szamizdatban, rá két évre az újvidéki Forumnál), a köztudatban a Nagy Testvér a Szovjetuniót jelentette.
„El akarok tűnni,
de nem innen,
hülyeség volna
szerintem.
Itt, ha vesztettem is
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/kultur/popkult/2025/03/26/muller-peter-sziami-kontroll-csoport-urh-europa-kiado/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!