Jobb későn, mint soha. Az orosz invázió 2022 februári kezdete óta kéri Volodimir Zelenszkij, Ukrajna elnöke az F-16-os vadászgépeket. Az első tíz (az esetleges 79-ből) július utolsó napján érkezett meg Ukrajnába, egy évvel azután, hogy a vonakodó Biden-kormányzat végre zöld utat adott európai szövetségeseinek, hogy átadják azokat. 2024 végére Ukrajna 20 amerikai gyártmányú vadászrepülőgépet fog használni. A többi, a Dánia és Hollandia által vezetett úgynevezett F-16-os koalíció által ígért darab 2025 folyamán érkezik meg.
Ben Hodges, az Európában állomásozó amerikai erők egykori parancsnoka szerint nagy az aggodalom amiatt, hogy milyen sokáig tartott a repülőgépek Ukrajnába juttatása. Szerinte annak egyik oka, hogy miért nem áll rendelkezésre elegendő számú F-16-os, az ukrán pilóták kiképzési kvótáinak „szánalmas” szűkössége – amely „a kormányzat politikai döntése volt”. A nyelvi nehézségek szintén hozzájárultak a problémához. Ukrajnának kiváló, harcedzett pilótái vannak. De az F-16-osok, még ezek a viszonylag régi példányok is, nagyon különböznek és sokkal összetettebbek, mint a szovjet korabeli Mig-29-esek és Szuhoj-27-esek, amelyekhez hozzászoktak.
Egy másik tényező az volt, hogy a fogadásukhoz szükséges infrastruktúra kiépítéséhez időre volt szükség. Ezek a repülőgépek több karbantartást igényelnek, mint orosz megfelelőik. A fedélzeti mérnököknek ugyanannyi képzésre van szükségük, mint a pilótáknak (még akkor is, ha néhány nyugati civil vállalkozó szinte biztosan van Ukrajnában). A javítás és karbantartás egy részét a szomszédos NATO országokban, Lengyelországban és Romániában is elvégezhetik, ami azonban eszkalációt okozhat az oroszok részéről – írja a The Economist.
Egyelőre csak néhány gép érkezik Ukrajnába
Mekkora előnyt jelentenek majd valójában az F-16-osok? Douglas Barrie, a Nemzetközi Stratégiai Tanulmányok Intézetének légierő-szakértője úgy véli, hogy a legfontosabb azonnali érték a morál erősödése. Mivel kevés érkezik belőlük, ukránok óvatosan fogják használni őket, hogy elkerüljék a veszteségeket, amelyek fontos háborús propagandát jelentenének Oroszországnak.
Az F-16-os típusok, amelyek most kezdtek el Ukrajnába érkezni, egyértelmű előrelépést jelentenek a Szovjetuniótól örökölt szovjet korabeli repülőgépekhez képest, mivel jobb radarokkal és nagyobb hatótávolsággal bírnak.
Mindazonáltal az ukrán várakozásokkal ellentétben nem tudják megváltoztatni a háború kimenetelét.
Az Atlantic Council elemzése szerint az egyik legfontosabb dolog a mennyiség kérdése. Ukrajna eddig csak egy maroknyi F-16-ost kapott, és 2024 végéig összesen 24 repülőgép érkezése várható. Hogy ezt a számot kontextusba helyezzük, Volodimir Zelenszkij ukrán elnök az elmúlt hetekben kijelentette, hogy az orosz légifölény hatékony ellensúlyozásához országának 128 darab F-16-os repülőgépből álló flottára lenne szüksége. Eddig Belgium, Dánia, Norvégia és Hollandia vállalta, hogy nyolcvan F-16-os repülőgépet szállít Ukrajnának, de nincs egyértelmű időkeret a szállításokra vagy a további pilóták kiképzésére vonatkozóan.
Ukrajna új F-16-os flottája ráadásul valószínűleg korlátozott számú fegyverrel fog rendelkezni, mivel a partnerországok eddig főleg rövid hatótávolságú lőszerek biztosítására tettek ígéretet. Továbbra sem világos, hogy Kijev számíthat-e nagyobb hatótávolságú csapásmérő képességekre. Ukrajna új repülőgépeinek hatékonyságát a nyugati fegyverek Oroszországon belüli célpontok elleni használatára vonatkozó korlátozások is csökkentik.
Rengeteg tapasztalatra van még szükség
Míg a nyugati tüzérségi rendszerek sikeres ukrajnai integrációja taktikai és műveleti kihívások elé állítja Oroszországot, az F-16-osok hadászati stratégiába való integrálása már egy más nagyságrendű feladat.
Évekbe fog telni, amíg az ukrán légierő elegendő tapasztalatot gyűjt össze ahhoz, hogy a gépekkel hatékonyan hajtson […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!