2024. december 14., szombatMa Szilárda napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 409,00 Ft | USD: 390,00 Ft | CHF: 436,00 Ft
2024.12.14. Szilárda Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 409,00 Ft | USD: 390,00 Ft | CHF: 436,00 Ft
Kezdőlap / Külföld / Évtizedekig nem beszéltek, mostantól már kereskednek – így békült ki két ázsiai óriás

Hirdetés

Évtizedekig nem beszéltek, mostantól már kereskednek – így békült ki két ázsiai óriás

Pakisztán és Banglades hagyományosan nem ápol baráti kapcsolatokat. November 13-án azonban egy Karacsiból érkező teherhajó kikötött Banglades délkeleti partjainál, ami az 1971-es bangladesi felszabadító háború óta az első közvetlen tengeri kapcsolatfelvételt jelenti a két ország között.

Ez a lépés történelmi változást hozott a bonyolult pakisztáni–bangladesi kapcsolatokban, és a viszony javulását jelzi a Muhammad Junusz vezette új ideiglenes kormány alatt, amely immár 100 napja van hatalmon. A lépés Indiára is hatással van, különösen annak biztonsága szempontjából, mivel közös határon osztozik Bangladessel.

Az MV Yuan Xian Fa Zhong nevű hajó múlt szerdán érkezett meg a bangladesi kikötőbe, és a pakisztáni rakomány kirakodása után nem sokkal tovább is indult. A kikötői hatóságok szerint a hajó Pakisztánból és az Egyesült Arab Emírségekből hozott árut, többek között a  kulcsfontosságú  bangladesi ruhaipar számára szükséges nyersanyagokat és alapvető élelmiszereket. A szállítmány legnagyobb része nátrium-karbonát (szóda) volt, amelyet például a textiliparban használnak, és amelyet 115 konténerben szállítottak.

Hirdetés

Szaid Ahmed Maruf, Pakisztán külügyi megbízottja azt nyilatkozta, hogy a közvetlen hajóútvonal „jelentős lépés” a kereskedelem fellendítése érdekében az egész régióban. „A kezdeményezés felgyorsítja a meglévő kereskedelmi forgalmat, és mindkét oldalon új lehetőségeket kínál a vállalkozások számára, a kiskereskedőktől a nagy exportőrökig.”

Korábban a Pakisztánból érkező konténereknek egy harmadik országon kellett áthaladniuk, mielőtt Bangladesbe jutottak.

A Karacsi Kereskedelmi és Iparkamara (KCCI) elnöke, Dzsaved Balvani szintén optimizmusát fejezte ki a tengeri kereskedelem helyreállításával kapcsolatban, különösen a textil- és ruházati ágazat számára. Korábban a Pakisztán és Banglades közötti kereskedelem a Srí Lankán vagy Dubajon keresztül vezető közvetett útvonalakra támaszkodott, a két ország közötti légi összeköttetés pedig 2018 óta szünetel. Közgazdászok szerint a tengeri folyosó újbóli megnyitása jelentősen növelheti a kereskedelmi volument az elkövetkező években, ami fordulópontot jelenthet a kétoldalú gazdasági kapcsolatokban.

A közvetlen szállítás megindulására azután kezdődött, hogy a Muhammad Junusz vezette ideiglenes dakkai kormány enyhítette a pakisztáni árukra vonatkozó importkorlátozásokat. Korábban az ilyen áruk érkezésekor kötelező fizikai ellenőrzést kellett végezni, ami hosszú késésekhez vezetett. A miniszterelnök, a Nobel-díjas író akkor azt mondta: „A tengeri összeköttetés elengedhetetlen a kapcsolataink újjáélesztéséhez.” Emellett új fejezetet kívánt nyitni a pakisztáni–bangladesi kapcsolatokban, annak érdekében, hogy fokozódjon az együttműködés a különböző ágazatokban.

A pakisztáni–bangladesi kapcsolatok újjáélesztése

A pakisztáni hajó bangladesi kikötése jelentős változást hoz a dakkai–iszlámábádi kapcsolatokban. A két ország – 1947 és 1971 között egy nemzet – 1971-ben, a felszabadító háborút követően szakadt szét, és jött létre indiai segítséggel a korábbi Kelet-Pakisztán helyett az immáron önálló Banglades. A brutális háború emléke, amelyben a nyugat-pakisztáni erők és helyi szövetségeseik több százezer – mások szerint millió – bangladesi hindut mészároltak le, egészen a közelmúltig mélyen beleivódott Banglades nemzettudatába. A két ország közötti kapcsolat megmaradt, de az India-barát vezetés hatalomra kerülése Dakkában évtizedekre Pakisztán sarokba szorításához vezetett, és hatalmas kommunikációs vákuumot teremtett a két ország között. 

Sejk Haszina hivatali ideje alatt (1996–2001, majd 2009–2024) Banglades továbbra is sakkban tartotta Pakisztánt, miközben folyamatosan közeledett Indiához. 2022 augusztusában például a kormánya megtagadta, hogy egy újonnan üzembe helyezett kínai építésű PNS Taimur fregatt hadihajó a csittagongi […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kulfold/2024/11/29/banglades-pakisztan-haboru-kereskedelem-india-atomfegyverek/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Brüsszel a szabadtéri dohányzás minden formájának betiltását javasolja

Mások is elégedetlenségüknek adtak hangot, de végül elfogadták a javaslatot, amely betiltaná a dohányzást, az …