2024. július 27., szombatMa Olga napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 361,00 Ft | CHF: 408,00 Ft
2024.07.27. Olga Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 361,00 Ft | CHF: 408,00 Ft
Kezdőlap / Külföld / Csak idő kérdése, mikor okoz óriási katasztrófát az orosz árnyékflotta

Hirdetés

Csak idő kérdése, mikor okoz óriási katasztrófát az orosz árnyékflotta

Az Egyesült Államokban március 26-án egy konténerszállító hajó a baltimore-i Francis Scott Key hídnak ütközése jól mutatja, hogy milyen veszélyekkel jár, ha veszélyes vizeken közlekedő nagy méretű hajókkal kell számolni. A Dali ugyanis annak ellenére ütközött a hídnak, hogy két kormányos irányította. Még ha a hajóknak csak egy kis hányada utasítja is vissza a révkalauzok vezetését, a hasonló katasztrófák akkor is mindennapossá válhatnak – írja elemzésében a Foreign Policy

A Dali teherhajó, miután nekiment és összeomlott a Francis Scott Key hídnak 2024. március 26-án Baltimore Maryland államban

A Dali teherhajó, miután nekiment és összeomlott a Francis Scott Key hídnak 2024. március 26-án Baltimore Maryland államban

Fotó: Tasos Katopodis / Getty Images Hungary

Még akkor is az emberi döntéshozatal és a manuális vezérlés nélkülözhetetlen, ha az egyre nagyobb hajók egyre kifinomultabb technológiával rendelkeznek. Az lehet a legjobb módja annak, hogy elkerüljünk egy újabb Key Bridge katasztrófát, ha a legénységnek több eszközt adunk, amellyel manuálisan átvehetik a technológia szerepét.

Hirdetés

A hajózás – amely egy olyan iparág, amelyben tengerészek, tisztek, rakodómunkások, darukezelők, hajóvezetők, biztosítók és sokan mások vesznek részt – éjjel-nappal szállítja a fogyasztási cikkeket. Csodának nevezhető, hogy ilyen ritkán fordulnak elő az úszó erődítményeiket érintő balesetek.

A nemzetközi tengerészeti szabályok határozottan javasolják, hogy a Dániában a Nagy Baelt Övezeten, az ország legnagyobb szigetei közötti keskeny átjárón áthaladó hajók többsége helyi szakismeretekkel rendelkező révkalauzokat alkalmazzon. Az Övezet nem csak keskeny, hanem alattomos, és rendkívül forgalmas: Évente mintegy 70 ezer hajó halad át itt és a közeli, Dánia és Svédország partjai között húzódó Öresundon. A nehéz hajózási útvonalakon – legyen szó akár a Nagy Baelt Övezetről, akár a Szuezi-csatornáról – bevett gyakorlat, hogy nemzetközi tengerészeti ajánlásokat kell követni, ilyenkor a kormányos egy tapasztalt helyi révkalauznak adja át a hajó irányítását. 

A tengeri biztonság érdekében Koppenhága blokkolhatja az ideiglenes irányítást a révkalauzolást megtagadó hajókat. Ez azonban ellentétet válthat ki Oroszországgal – ha Moszkva elismeri, hogy az árnyékflotta pártfogója. A szabályszegő hajók blokkolása ugyanis maga is a nemzetközi tengerészeti szabályokat sértené. Mielőtt azonban ilyen döntésre kényszerülnének, a nyílt forrású hírszerző közösség segíthetne az árnyékhajók tulajdonosai kilétének és tartózkodási helyének feltárásával.

A Financial Times és a Danwatch dán kutatócsoporthoz kiszivárgott belső jelentések szerint ez év eleje óta legalább 20 olyan tankerről feltételezhető, hogy orosz olajat szállító árnyékhajók voltak, amelyek nem voltak hajlandók dán révkalauzokat felengedni a fedélzetre.

E tartályhajók a Balti-tengeren – a legtöbb esetben a Finn-öblön keresztül, Finnország, Észtország, Lettország, Litvánia, Svédország és Németország kizárólagos gazdasági övezetén áthaladva – a dán vizeken és a Nagy-öblön keresztül a dán vizekre és a Nagy-szoroson keresztül a Kattegatba (amely dán és svéd vizekből áll) és a Skagerrakba (dán és norvég vizek), majd az Északi-tengerre és az óceánokra hajóznak, és így  jutnak el az olyan országokban lévő vevőikhez, mint India és Kína.

Szankcionált orosz olajat szállít az árnyékflotta

Az árnyékflotta tagjai olyan kiöregedett hajók, amelyek utolsó hátralévő éveiket azzal töltik, hogy olyan szankcionált országokba és országokból szállítanak, ahonnan a hivatalos hajók és tulajdonosaik nem. Az ilyen és más sötét hajók a part menti államokra kockázatot jelentenek, amit tovább növel az a tény, hogy olyan országok lobogója alatt hajóznak, amelyek nem valószínű, hogy bárkinek is a segítségére sietnek, ha balesetet vagy incidenst okoznak (Gabon különösen kedvelt), és nem végeznek rajtuk rendszeres karbantartást. Bármilyen baleset – legyen az ütközés vagy olajszivárgás – valószínűleg duplán katasztrofális következményekkel jár.

Ehhez jön még az a tény, hogy tulajdonosaikat nehéz felkutatni – és hogy nincs megfelelő biztosításuk. Ha az árnyékflotta egy hajója hatalmas […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kulfold/2024/04/01/oroszorszag-dania-szankcio-arnyekflotta-revkalauz/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Az Európai Gyógyszerügynökség nem javasolja az új, Alzheimer-kór elleni gyógyszert

A pénteken kiadott ajánlás indoklása szerint a német Eisai és a Biogen amerikai gyógyszergyártó által …