Több olvasói levél is érkezett az Indexhez az utóbbi napokban arról, hogy az AliExpressről rendelt csomagok hónapok óta nem érkeznek meg, de a szűkebb környezetünkben is számos hasonló esettel találkoztunk. Egyesek arra panaszkodtak, hogy a csomagok a vámkezelés után nem kerülnek továbbításra, és sem a posta, sem pedig a szállítócégek nem tudnak érdemi információval szolgálni. Lapunk utánajárt, mi állhat a probléma hátterében, illetve mi lehet a megoldás.
Pánikról nincs szó, elszigetelt esetekről annál inkább
– reagált az Indexnek Madar Norbert, a GKID vezető tanácsadója, partnere. Az érintetteket ez aligha nyugtatja meg, de a hosszas, eredménytelen várakozás nem tömeges, akár értékben, akár volumenben vizsgáljuk a távol-keleti rendeléseket, a döntő többségük célba ér. Azt ugyanakkor elismerte a szakember, hogy a piaci szereplők erőviszonyainak átrendeződésével a kínai árumozgás is átalakult: az AliExpress addigi hegemóniáját már a Shein belépése is megingatta, a Temu robbanásszerű rajtja pedig valósággal újraosztotta a lapokat. Madar Norbert figyelmeztetett, hogy ne feledjük, aki a Távol-Keletről rendel, az elsősorban az alacsony árra mond igent, nem pedig a gyors kiszállításra, a rendelések nyomkövetésénél pedig az aktuális státusz nem feltétlenül olyan megbízható információ, mint a belföldi csomagok esetében.
Tízmillió vámkezelés egy hónap alatt
Megkeresésünkre a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) közölték: folyamatosan végzik az e-kereskedelmi forgalomban érkező áruk vámkezelését, nincs akadályozó tényező, amely a forgalom torlódását okozná, tehát nincsenek a NAV-nál vámkezelésre váró vagy már levámkezelt e-kereskedelmi küldemények. Arról tájékoztattak, hogy
az idei első negyedévben csaknem 30 millió, áprilisban pedig több mint 10 millió e-kereskedelmi küldeményt vámkezelt a NAV Repülőtéri Igazgatósága.
„Az emelkedő tendencia is egyértelműen mutatja, hogy nincs visszaesés a Magyarországon vámkezelt e-kereskedelmi küldemények forgalmában” – húzták alá.
A NAV-nál kifejtették: a nagy e-kereskedelmi platformok (így például az AliExpress, a Temu, a Shein) az uniós IOSS-rendszerben (az angol Import One Stop Shop kifejezés nyomán: import egyablakos rendszer, egyszerűsített áfafizetés) regisztrált értékesítéseikor a vásárlótól az áfát beszedik, és az ilyen küldemények vámkezelése az Európai Unió bármely tagállamában történhet függetlenül attól, hogy a magánszemély címzett melyik tagállamban van.
Ezért a Magyarországon vámkezelt küldemények sokszor más uniós ország címzettjeiként érkeznek, ahogyan előfordulhat az is, hogy a magyar címzettnek érkező csomagot másik tagállamban, például Hollandiában vagy Belgiumban vámkezelik
– magyarázták. A hivatal az ellenőrzéseikor prioritásként kezeli azon termékek behozatalának megakadályozását, amelyekkel az állampolgárok életét és testi épségét veszélyeztethetik, tiltó és korlátozó rendelkezések hatálya alá tartoznak. Ilyenek például a fegyverek, a kábítószerek, az új típusú dizájnerdrogok, a Magyarországon nem engedélyezett gyógyszerek, illetve a szellemi tulajdonjogot sértő termékek. Az ilyen termékek kiszűréséhez szükséges a kockázatelemzés alapján kiválasztott küldemények felbontása azért, hogy az árut tüzetesen megvizsgálhassák a NAV pénzügyőrei. Ilyenkor a küldemények bontását és visszazárását nem a hatóság végzi, ez mindig a vámkezelésnél közreműködő gazdálkodó (szállítmányozó, vámügynök) alkalmazottjának a feladata.
Mikor bontják fel a küldeményt?
Az Indexnek küldött válasz alapján a Magyar Posta azokért a csomagokért vállal felelősséget, amelyeket a vámkezelés után kézbesítésre átvett. „E küldeményeket a Magyar Posta maximálisan az ügyfeleink érdekeit és a kézbesítési elvárásokat szem előtt tartva, azokért felelősséget vállalva kézbesíti a címzetteknek. Logisztikai szolgáltatóként tehát csak a vámkezelés után átadott küldeményeket tudja társaságunk kiszállítani, a többi csomag hollétéről nincs információnk” – közölték.
Azt is kiemelték, hogy a Magyar Posta a kezelésébe érkező küldemények nagy részét automatikusan vámkezeli (150 euró érték alatt), amennyiben minden adat rendelkezésre áll.
[…]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!