2024. július 27., szombatMa Olga napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 361,00 Ft | CHF: 408,00 Ft
2024.07.27. Olga Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 361,00 Ft | CHF: 408,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Reneszánszát éli a járműipar, de ki fogja javítani az autóinkat?

Hirdetés

Reneszánszát éli a járműipar, de ki fogja javítani az autóinkat?

Több cikket is szenteltünk már annak, miszerint az Európai Unió 2035-től betiltja a belső égésű motorral hajtott autókat, és – akárcsak egy rulettasztalnál – mindenét egy valamire teszi fel, ami jelen esetben az elektromos autót jelenti. Az e felé vezető utat már serényen kövezik, gondoljunk csak a Magyarországon is egyre-másra létesülő akkumulátorgyárakra.

Azonban – ahogy arról szintén írtunk – könnyen zsákutcába vezethet a csak egyfajta hajtásláncban történő gondolkodás, miközben jelenleg 12-féle elérhető.

Mindez nemcsak a vásárlók részéről jelent bizonytalanságot, de az autójavító szakmában is. Sok szülő ugyanis nemcsak a szakma renoméjának megkopása miatt, de az autóiparban tapasztalható bizonytalanság okán sem támogatja gyermeke e pályára lépését.

Hirdetés

Pedig ahogy maga az autógyártás, úgy az autójavítás is története legnagyobb változását éli, ami azonban könnyen előnnyé kovácsolható. Ráadásul mindig szükség lesz olyan szakemberekre, akik négykerekűinket karbantartják, javítják.

Gyengébb motorikus képességekkel kellene többet tudni

Sajnos azonban – világított rá az Indexnek Knezsik István – az informatikával terhelt világban a technológiai eszközök széles skálája (okostelefon, tablet, laptop stb.) mellett felnövő fiatal generációnál nem alakulnak ki olyan mértékben a motorikus képességek, mint elődeiknél.

Nagyon sok kézügyességet fejlesztő játékot már kiváltanak az okostelefonok, tabletek. Ezek a képességdeficitek pedig már az iskolában, majd utána a munkahelyen, műhelyben is megmutatkoznak

– mondta az Autós Nagykoalíció (ANK), valamint a Magyar Gépjárműimportőrők Egyesületének (MGE) elnöke.

Pedig tanulási lehetőség bőven akad, hiszen az autószerelők, vagy ahogy már a felturbózott szakképzési rendszerben hívják, gépjármű-mechatronikai technikusok képzése 40 oktatási központban is elérhető.

Márpedig oktatásra és egyre több készség elsajátítására van szükség, hiszen ma már nem egy autószerelő tevékenykedik egy kocsin, hanem mindjárt három szakember.

  • Egy kvázi „lakatos”, aki a mechatronikai javításokat végzi például a futóműnél.
  • A hibridek, tisztán elektromos autók világában ma már szükség van erősáramú villanyszerelőre.
  • Továbbá egy komplex informatikai tudással felvértezett technikus is elengedhetetlen, aki a diagnosztika területén jártas, hiszen korunk négykerekűi már rendkívül bonyolult rendszerrel gurulnak le a futószalagról.

„Sokan úgy szocializálódtak, hogy egy autószervizbe, egy szerelőhöz hordják autójukat karbantartásra, javításra, aki majd mindent megold. Ám olyan mértékben specializálódott az autójavító szakma, hogy egy szervizen belül 4–6 ember összetett tudása szükséges egy jármű problémájának diagnosztizálásához, javításához. Ez pedig sok idővel és pénzzel jár.”

Ezen készségek elsajátítása kiszámítható karrierlehetőséggel, illetve tisztes fizetéssel jár. Knezsik István szerint

egy jó gépjármű-mechatronikai technikus esetében nem ritka a bruttó 1 millió forintos kereseti lehetőség.

Ma már az autószerelői szakma kéz a kézben jár az élethosszig tartó tanulással, hiszen az említett 12 hajtáslánc esetében más és más készségek, technológiai felkészültség, javításhoz szükséges eszköz, berendezés szükséges.

A járműipar, benne az autószerelők reneszánszukat élik.

A munkaerőhiány azonban – mint gyakorlatilag minden iparágban, területen – a szervizeknél is komoly fejtörést okoz. Ahogy <a href="//index.hu/gazdasag/2023/11/11/autoszerviz-autoszerelo-muhely-autos-szakmak-kotelezo-szerviz-muszaki-engedely-forgalmi-engedely-auto-szakemberhiany/" […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/05/03/autoszerelo-autoszerviz-autoszereles-muhely-jarmuipar-autoipar-munkaerohiany-szakkepzes-diagnosztika-elektromos-auto/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

A 4iG megveszi a Direct One műholdas ügyfélállományát

Az üzletág-átruházási szerződést a 4iG közvetett leányvállalata, a DIGI Távközlési és Szolgáltató Kft. írta alá …