Az ingatlanpiac pályáját másolta a garázspiac az elmúlt 7 évben: nem túl bőséges kínálat mellett évente 20-25 százalékkal emelkedtek az árak – mondta az Indexnek Balogh László, az ingatlan.com vezető gazdasági szakértője, aki hozzátette:
a közös út ugyanakkor egy évvel ezelőtt kettéágazott, a lakáspiac befékezett, a garázsoké viszont továbbra is pörög.
A szakértő szerint ennek oka leginkább az, hogy egyre több autó közlekedik a nagyobb városokban, amelyek parkolása egyre nagyobb kihívást okoz a tulajdonosok számára. Ráadásul az elmúlt évek gazdasági fejlődésének eredményeként egy-egy háztartás sokszor több autóval is rendelkezik. Ez leginkább az új lakások esetében jelent problémát, mert a fejlesztők számára az „egy lakáshoz egy garázs” főszabály teljesítése igen költséges a magas telekárak és parkolók kialakításához szükséges mélyépítési munkálatok miatt. Ezt legtöbbször úgy oldják meg, hogy pénzzel váltják ki a parkolólétesítési kötelezettségüket az adott önkormányzat felé. Ez pedig azért okoz kihívást, mert az új lakások vásárlói körében igen gyakori az igény akár több parkolóra is – ismertette.
A garázsok a nagyvárosokban, illetve fizető parkoló övezetben igencsak kelendőek, köszönhetően főként annak, hogy sok esetben a parkolási díj töredékéért lehet garázst bérelni – mutatott rá Farkas Ferenc a garazs.hu oldalt is üzemeltető Ingatlancsoport Kft. ügyvezetője. „A parkolóhelyek hiánya és az emelkedő parkolódíjaknak köszönhetően egyre többen szeretnének garázst bérelni” – tette hozzá.
Egy garzonlakás hét évvel ezelőtti árával vetekszik
Az autóállomány és a garázsok iránti igények növekedése, valamint a kínálat relatív szűkössége miatt a garázsárak is kilőttek az utóbbi időszakban – jelezte Balogh László.
Manapság egy-egy budapesti vagy nagyvárosi garázsért annyit kell fizetni, mint 6-7 évvel korábban egy kisebb garzonlakásért
– tette hozzá. Az ingatlan.com adatai szerint az elmúlt 12 hónapban 20 százalékkal emelkedett az eladó garázsok ára.
A garázs-, illetve az ingatlanárak alakulása között erős párhuzam fedezhető fel. Ahogy a lakások, úgy a garázsok ára is területenként változik – jegyezte meg Farkas Ferenc.
A drágább helyeken, például belvárosok fizető övezetében 2020-hoz képest duplájára emelkedtek a garázsok árai. Vannak olyan lokációk, ahol az ár meghaladja a 2 millió forint/négyzetmétert.
Továbbá felhívta a figyelmet arra is, hogy nagy értéknövelő tényező, ha a garázs rendelkezik az elektromos autók töltéséhez szükséges csatlakozási lehetőséggel. A garazs.hu adatai szerint a legmagasabb garázsárakkal az I. kerületben találkozhatunk, ahol a 2,4 millió forintos négyzetméterár sem ritka. A külvárosban már lényegesen kedvezőbb áron lehet garázst kapni, akár már 170 ezer forint/négyzetméter áron, míg teremgarázs négyzetméterára is 200 ezer forint alá megy a külső részeken.
Balogh László szintén a városrészenként eltérő árváltozásra hívta fel a figyelmet. „Az árcsúcsot a fővárosi I. kerület tartja, ahol egy garázsért átlagosan több mint 20 millió forintot kérnek. Az V. kerületben pedig nincs is eladó garázs” – mondta.
Az ingatlan.com adatbázisa szerint a fővárosi eladó garázsokat átlagosan 7,4 millió forintért kínálják, míg bérelni átlagosan havi 25 ezer forintért lehet. A megyeszékhelyek sem sokkal olcsóbbak a beállóhelyek (7,2 millió forint), a kiadás átlagára pedig megegyezik a budapestivel (25 ezer forint).
Még az ingatlankiadásnál is jobban megtérül
A garázsok hihetetlen árai nemcsak a kínálat szűkösségének és az autótulajdonosok fokozódó igényeinek köszönhető, hanem annak is, hogy a befektetők is felfedezték maguknak a garázspiacot – jelentette ki Balogh László.
A 2010-es évek közepétől 2020-ig egy-egy garázson másfélszer vagy akár kétszer akkora hozamot tudtak realizálni a befektetők, mint egy lakásvásárlás esetében. Ráadásul egy garázs ára pár millió forintból kijött, egy ingatlanbefektetéshez pedig minimum több tízmillió forint volt szükséges. Az pedig kifejezetten hab volt a tortán a befektetők számára, hogy a kockázatok is sokkal alacsonyabbak […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!