„Javul a magyar egyenleg, de még mindig nem megfelelő. Több pénzt visznek ki Magyarországról, mint amennyi beáramlik” – fogalmazott Orbán Viktor még a hónap elején a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) gazdasági évnyitóján. Nem győzte hangsúlyozni: a legfontosabb, hogy megtámogassuk a „nemzeti bajnok” vállalatokat. A kormány számítása szerint a magyar cégek jelenleg megközelítőleg 1–1,5 milliárd euró profitot hoznak haza, amihez a miniszterelnök – különböző transzferek útján – hozzászámol ugyanennyi uniós támogatást, így maximum 3 milliárd eurót hoznak be a hazai cégek.
Amikor korábban a nemzetgazdasági miniszter a nemzeti bajnokok támogatásáról beszélt, leszögezte: ez „számos ponton szolgálja Magyarország érdekeit” és a „magas növekedési potenciállal bíró stratégiai iparágak célzott támogatásával elősegíthető a hazai tőkeellátottság” – volt olvasható az egyik prezentációjában. Ezek a kijelentések és ösztönzések tipikusan protekcionista gazdaságpolitikai szemléletet tükröznek, ezt a gazdasági felfogást az Orbán-kormányok előszeretettel alkalmazták már korábban is.
Már 2019-ben aktív téma volt, amikor a miniszterelnök megfogalmazta: a magyar vállalkozások feladata, hogy külföldön ruházzanak be. Érdekesség, hogy 2020-ban az Index azt írta: „megvalósult Orbán álma, a magyar cégek külföldön vásárolnak”. Akkor úgy fogalmaztunk, hogy „felerősödött a magyar cégek tőkekihelyezése, elsősorban az ingatlan, a bank és az energetikai piacon. Sőt, még a magyarországi ügyleteknél is az látszik, hogy inkább a vevők magyarok, nem az eladók”.
Napjainkban az látszik, hogy a miniszterelnök további növekedést szeretne ebben látni. Igaz, konkrét célokat sem a kormányfő, sem a nemzetgazdasági miniszter nem jelölt ki, így pedig nehéz lesz mérni ennek a kormányzati célnak a tényleges sikerességét.
Könnyű mintákat találni, de nehéz alkalmazni
Bod Péter Ákos, volt jegybankelnök az Index megkeresésére elsőként arra emlékeztetett, hogy a nyugat-európai fejlődés korábbi szakaszaiban, az 1950-es és 1960-as években az aktív kormányzati hagyományú országokban – mint például Franciaországban –, próbálkoztak olyan magántulajdonú vagy állami kézben levő végtermékgyártó cégek állami megtámogatásával, amelyeknél látszott siker valamilyen jele az amerikai világcégekkel való versenyben.
![Bod Péter Ákos 2022. február 16-án](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5544/55444/554443/55444319_2c2a992bfb5ff8fd3d194e44a49a2486_wm.jpg)
Akkor sokan kihullottak, jellemzően az IT-szektorban, azonban voltak, akik sikereket könyvelhettek el, például az Airbus a hadiiparban. Japán és több ázsiai ország szintén aktívan támogatta egy időben a külpiacon is esélyes hazai cégek kiemelkedését.
Magyarország esetében azonban az ilyen nemzeti bajnokok kifejlesztése ellen szól eleve az országméret: teljes vertikumú céget itt nem lehet felnöveszteni, talán csak szoros együttműködésben és tulajdonon való osztozkodásban megfelelő adottságú partnerekkel
– mondta Bod Péter Ákos, majd hozzátette: a legfőbb ok, ami miatt a kormány terve esélytelen, hogy az Unió közösen elfogadott versenyszabályai, különösen az állami támogatásokra vonatkozó szigorú tiltásai miatt, nem lehet kopírozni a korábbi európai példákat és a „fejlesztői állam” logikája szerinti ázsiai mintát. Ugyanakkor érdemes a volt jegybankelnök szerint arra is kitérni, hogy
piacvédelemmel gyakran megpróbálkoznak más tagállamok is.
A tagállami közbeszerzéseken szokott kedvezni a hazai pálya. De a gazdasági verseny szabadsága alapvető része az európai jogrendnek, és az uniós versenyhatóságot nehéz kicselezni. „Már maga az OECD-tagság is kizárja a következmények nélküli komoly piacvédelmet.” Bod Péter Ákos a kormány protekcionista intézkedéseivel kapcsolatban kiemelte:
ha […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!