Az elektromos autók terjedését hosszú éveken át komoly támogatásokkal segítette az Európai Unió a kontinensen, amelyből az amerikai Tesla és a kínai elektromos autógyártók kerültek ki győztesen.
A 24.hu – amely Várkonyi Gábor autópiaci szakértővel vizsgálta meg az európai autós piac „káoszos helyzetét” – a legendás európai márkák veszteségeit látva úgy véli, hátraarc jöhet a belső égésű motoros autók uniós tiltásában.
Jelentős átalakulás zajlott a globális autóiparban az elmúlt évtizedben. Az elektromosautó-gyártás gazdasági, klímacélokat szem előtt tartva egyre inkább fókuszba került. A tempót diktáló Kína jóval a piac előtt jár a fejlesztések tekintetében, az akkumulátorgyártását – amely Magyarországot is érinti – szétszórja a világban.
A szakértő szerint a kínaiak az ezredforduló tájékán felmérték, hogy 3-4 évtizedre vannak attól, hogy utolérjék az európaiakat a belső égésű motoros autók gyártása terén. Ezért, mint mondta, el kellett hitetni, hogy klímaügyi szempontból a jövő az elektromos megoldásokban rejlik, ebben ugyanis évtizedes gyakorlatuk volt, és az erőforrásaik is megvoltak a dominancia kiépítéséhez.
Nem véletlen, hogy a ma népszerű BYD is akkugyárként indult a kilencvenes években. Emellett az Egyesült Államok is vezető szerepet tölt be az ágazatban, amit a Tesla gyártósorainak köszönhet.
Az Európai Unió döntéseinek hatására a nagy múltú, többségében európai gyártók kénytelenek átállni az egyre üzemanyag-barátabb belső égésű technológia fejlesztéséről az elektromos gyártásra – hívja fel a figyelmet a hírportál. Az Európai Unióban jelenlegi állás szerint 2035-től betiltják az újonnan gyártott, belső égésű motoros járművek eladását, annak ellenére, hogy a piaci tendenciák szerint nem mindenki vágyik e-autóra, az eladások messze elmaradnak a várakozásoktól.
Az akkumulátortechnológia jelenlegi korlátai, a lassú töltés, a viszonylag rövid hatótáv és az igen magas javítási költségek a leggyakoribb okok között szerepelnek.
Az uniós tagállamok energiaügyekért felelős miniszterei 2023 márciusában brüsszeli tanácskozásukon jóváhagyták az új személyautókra és kisteherautókra vonatkozó szén-dioxid-kibocsátási normák felülvizsgálatáról szóló rendeletet, melynek célja, hogy 2035-ig fokozatosan megszüntessék a dízel- és benzinmotoros új autók értékesítését az EU-ban. A rendelet értelmében kibocsátásmentesnek kell lennie minden új gyártású autónak.
Mindeközben Európa azzal küzd, hogy fel tudja venni a versenyt az amerikai és főképp a kínai elektromos autók özönével, ami az európai piacra zúdul.
A német kormány már keresi a kiskapukat a rendelet visszafordításához, a kormányzó CDU-CSU pártszövetség az EU-s néppárti (EPP) partnereit is próbálja erre rávenni, ám a hírek szerint például a svédek abszolút ellenérdekeltek – amiben lehet szerepe annak is, hogy az eredendően svéd Polestar és Volvo is kínai kézben van. Németország rádöbbent, hogy „hiba volt” a klímacélokat a gazdasági és politikai célok elé helyezni. Várkonyi Gábor szerint Európa a többi nagyhatalomhoz képest túl komolyan vette a Párizsi Egyezményben foglalt klímacélokat, amelyek felülírták a gazdasági realitásokat.
„A villanyautózás nem rossz megoldás, viszont azon a rövid időhorizonton, azzal az erőltetéssel, amelyet Európa kijelölt, csak rossz sülhet ki belőle” – mondta az autópiaci szakértő.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!