2024. április 13., szombatMa Ida napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 367,00 Ft | CHF: 402,00 Ft
2024.04.13. Ida Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 367,00 Ft | CHF: 402,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / Későn kapálózik a hagyományos autóipar, az elektromos autók már a spájzban vannak

Hirdetés

Későn kapálózik a hagyományos autóipar, az elektromos autók már a spájzban vannak

Már januárban is felpörgött, februárban pedig egyenesen rekordot döntött a használtautó-piac. A DataHouse adatai szerint az idei második hónapban 77 800 személygépkocsi cserélt gazdát, 28 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Bár ez egy előzetes, becsült érték – a hónapban lezajlott adásvételeket követő átírások késleltetve jelennek meg a statisztikákban –, az már biztosnak látszik, hogy megdőlt a havi forgalomra vonatkozó, 2022 márciusában beállított 76 ezres rekord.

„Mindez a használtautó-piac újbóli felvirágzásának jele lehet, ami annak tudható be, hogy stabilizálódtak az árak” – mondta az Indexnek Matas Buzelis, a carVertical autóipari adatszolgáltató cég kommunikációs vezetője.

Emlékezhetünk, hogy a Covid-járvány, majd az orosz–ukrán háború óta a használtautó-árak az egekbe szöktek, mivel az új autók ellátási lánca hiányt szenvedett. Sőt – ahogy az arról az Index beszámolt –, gyakorlatilag jó befektetéssé vált használt autót vásárolni.

Köztudott, hogy a használt autók piaca leköveti az új autók területén történteket. Korábban voltak olyan hírek, hogy egyes autószalonok óriási akciókkal várják a vevőket, mivel szeretnék kiszórni beragadt készletüket. Ez magyarázat lehet a használt járművek árainak konszolidálódására. hiszen az újak alacsonyabb áraira a használtpiacnak is lépnie kellett.

Hirdetés

„A használt autók ára a legtöbb piacon stabilizálódott. Az alapanyag-, az alkatrész-, valamint az energiaárak elszabadulása, illetve az infláció nagy hatással volt a használt járművek áraira, ami Európa-szerte a használtpiac lassulását eredményezte” – mondta a szakértő. Hozzátette: az áremelkedés megtorpanásához részben a magas lízingkamatok, valamint az autók iránti általános keresletcsökkenés vezetett.

„A használtautó-árak az új autók megfizethetőségével arányosak – minél drágábbak az új autók, annál többe kerülnek a használt járművek, és fordítva. Miközben az új autók összeszerelése kezd visszatérni a normál kerékvágásba (egyre kevesebb az olyan eset, amikor rendkívül hosszú a szállítási idő), egyes gyártók megpróbálhatják tartani a magasabb árakat, mert az autógyártás már nem feltétlenül tömegüzlet – még mindig hatalmas nyereséget tudnak termelni, miközben kevesebb autót gyártanak. Ez azonban csökkentheti a piaci részesedésüket, valamint az autópiaci támogatásból származó nyereségüket” – világított rá.

A szakember az előttünk álló időszakban további – enyhe – árcsökkenést prognosztizál a használtpiacon.

Semmi sem indokolja az árak növekedését, és úgy tűnik, a kereskedők készletben is utolérték magukat. Az egyetlen dolog, amire a használtautó-piacnak szüksége van, az a tranzakciók növekedése, ami az előrejelzések szerint idén megtörténik 2023-hoz képest, ahogy azt a január–februári adatokból látjuk. A nagy év/év alapon mutatkozó különbség várhatóan az év második felében csúcsosodik majd ki

– mondta.

A magyar vásárlói mérleg nyelve továbbra is használtpiac felé billen, aminek rendkívül egyszerű oka van – a pénztárca. „Magyarországon megközelítőleg hatszor több használt autót adnak el, mint újat. A használt autók átlagára 11 800 euró (körülbelül 4,6 millió forint) körül mozog. Nem hiszem, hogy a többség megengedhetné magának, hogy új autóra váltson” – mondta Buzelis, aki szerint az új autók piacának százalékban mért növekedése az év hátralévő részében akár két számjegyű is lehet, amennyiben nem történik egy újabb, az elmúlt évekhez hasonló váratlan geopolitikai, járványügyi fordulat.

Keveseknek alternatíva az elektromos autó

Az Európai Unió jelenlegi tervei szerint könnyen lehet, hogy néhány év múlva érvényét veszti az imént részletezett állapot. Az Európai Parlament ugyanis 2023. februárban megszavazta azt a jogszabálytervezetet, amely 2035-től kizárólag szén-dioxid-mentes üzemanyaggal működő autók gyártását és eladását engedélyezné, amivel betenné a kaput a belső égésű motoros autóknak.

A megállapodás értelmében a kivezetés fokozatosan történne: 2030-ig a 2021-es szinthez képest az új személygépkocsik esetében 55, az új kishaszongépjárműveknél pedig 50 százalékkal kell csökkenteni a szén-dioxid-kibocsátást. A teljes karbonsemlegességet a 2035-ös céldátumig kell elérni.

Van azonban remény a belső égésű motoros járművek számára. A 2035-ös céldátumot követően ugyanis kizárólag nulla szén-dioxidot kibocsátó autókat lehet forgalomba helyezni, ám olyan autók is az utakra kerülhetnek, amelyek szén-dioxid-semleges üzemanyaggal működő belső égésű motorral vannak felszerelve. Ezáltal olyan alternatív technológiák is zöld utat kaphatnak, mint például a szintetikus üzemanyagok vagy a plug-in hibridek.

És bár az európai autógyártók lobbija sebességet váltott a jogszabály felülvizsgálatára, Matas Buzelis szerint a kormány visszafordítása nem egyszerű folyamat.

„Úgy tűnik, hogy már túl késő a szintetikus, szén-dioxidsemleges üzemanyagokkal kapcsolatos megfontolásokhoz. A gyártók már eurómilliókat, ha nem milliárdokat fektettek be a villamosításba. Számos autóflottával rendelkező vállalat is

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/03/30/autopiac-autoipar-hasznalt-auto-uj-auto-elektromos-auto-elektromobilitas-kozlekedes-autogyartas-jarmugyartas/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Erre figyeljen: ha itt lakik, magasabb otthonfelújítási támogatást kaphat

Korábban elsőként az Index szellőztette meg, hogy a kormány új lakásfelújítási programra készül, majd elsők között …