A jelenlegi lítiumion-akkumulátorok folyékony elektrolitot használnak a katód és az anód között az ionok áramoltatására. Ezzel szemben a szilárdtestcellákban a folyékony elektrolitot szilárd anyagra cserélik, amely különválasztja egymástól a katódot és az anódot, de átengedi magán a lítiumionokat. Utóbbi előnye nemcsak az, hogy eltávolítja az egyébként valóban tűzveszélyes folyadékot a rendszerből, hanem elsősorban az, hogy ugyanolyan térfogattal és súllyal sokkal több energiát képes tárolni, mint a hagyományos rendszerek.
Élettartama is hosszabb – akár 30 évet is jósolnak neki – ráadásul a szilárd elektrolit miatt gyorsabban lehet tölteni, mint a jelenleg használt tárolókat
– jelezte lapunknak Révész Béla. A Makronóm Intézet elemzője szerint a technológia tömeggyártásba küldése a 2030-as évek közepénél hamarabb nem valószínű. Jelenleg steril tesztek folynak, ahonnan még nagyon hosszú út vezet a tömeggyártásig.
Forradalmasíthatja az elektromosautó-ipart
A szakértő szerint amennyiben valóban eljutnak a gyártási szakaszba a szilárdtest-akkumulátorok, úgy forradalmasíthatják az elektromosautó-ipart.
Hatótávja egyetlen töltéssel 1200-1400 kilométer lehet, a töltési idő pedig – a mostani eredmények alapján – nagyjából 10 perc lesz
– világított rá Révész, aki szerint a legfontosabb alkalmazási területe borítékolhatóan a nehézgépjárműveké lesz. Ez a hatótáv a jelenlegi kétszeresét, háromszorosát jelenti. A nagyméretű energiatárolók nagyon drágák – ezt a problémát is orvosolni fogja a szilárdtest-technológia.
Az Indexnek korábban Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke világított rá, hogy a közlekedés jövője a különböző technológiák együttműködése lesz. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a mostani akkumulátorokhoz ólom helyett már lítiumot használnak, amely technológia folyamatosan fejlődik. „A szigorú szabályok betartása és betartatása mellett egy akkumulátorgyár nem jár nagyobb kockázattal, mint bármely más üzem” – fogalmazott, hozzátéve:
A KÖVETKEZŐ TÍZ ÉV AZ AKKUMULÁTOROK FEJLŐDÉSÉRŐL SZÓL,
például a Toyota is bejelentette, hogy szilárdtest-akkumulátort fejlesztett ki, amiről majd elválik, hogy mennyire életképes. Az új technológia tehát nem fogja „kiütni” a régit, inkább egymás mellett fejlődnek.
Kína bedobta magát a versenybe
A szilárdtest-akkumulátorok sorozatgyártásában pár éven belül megtörténhet a nagy áttörés. Annál is inkább, mivel Kína piacvezető energiatárolás-gyártói és autó-előállítói fogtak össze idén februárban, és egy elképesztően nagy arányú együttműködést jelentettek be. Ez a China All-Solid-State Battery Collaborative Innovation Platform (CASIP). A kezdeményezés hozzávetőleg úgy határozható meg, mint Kína minden nagyobb szilárdtestcella-gyártójának széles körű innovációs platformja, azaz összefogása.
Kína természetesen beleveti magát a szilárdtest-versenybe. A CASIP óriási húzás volt részükről: a világ legnagyobb és legerősebb kínai gyártói és ipari szereplői egyetlen óriáskonzorciumba tömörültek, hogy közös finanszírozással és kutatás-fejlesztéssel előzzék meg a japánokat és bárkit, aki hasonló projekttel foglalkozik. Az egyébként konkurens vállalatok tehát szövetséget kötöttek egyetlen cél érdekében. Mögéjük beálltak az egyetemek, a kutatólaborok, a befektetési alapok – és természetesen az állam is
– világított rá Révész Béla, aki szerint ha a japánok nyernek, Kína akkor is […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/03/27/elektromos-auto-szilardrest-akkumulator-vezetes-kina/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!