„Ez annyira jó üzlet, mintha 99 évre kiadnánk a lakásunkat bérleti díj nélkül, lehet hogy fejlesztene ott valamit, de lehet hogy még a konyhát sem újítja fel, majd így adja vissza a tulajdonosnak”– magyarázta sajtótájékoztatón Vitézy Dávid a MÁV által közzétett állomásfelújítási program általa kifogásolt részleteit. A meghirdetett tender Budapest legforgalmasabb pályaudvarára a Délire, a Keletire, a Nyugatira és Kelenföldre és közvetlen környezetükre, azaz összesen 89 hektáros fejlesztési területre vonatkozik.
A Podmaniczky Mozgalom vezetője rámutatott: a kiírás szerint ezért semmiféle ellenértéket nem kérnek cserébe a pályaudvarok hasznosítását megnyert magáncégektől, még a peronok felújítását sem kell vállalniuk. Vitézy szerint a Fidesz joggal kritizálta Gyurcsány-kormányt, amiért a repülőtérrel hasonlóan jártak el, csakhogy ott egy nagy összegű koncessziós díjat kellett fizetni.
Azt is különösnek tartja, hogy a város legfontosabb területeire egy mindössze 7 oldalas pályázati felhívást tettek közzé, a háttér pedig csak a mai állapotot tükröző szükséges teleklistát, leírásokat, térképeket tartalmazza.
Megjegyezte, hogy néhány évvel ezelőtt a Budapest Fejlesztési Központban maguk is dolgoztak a Fővárossal a kerületekkel közösen egy nemzetközi tervpályázattal kapcsolatosan azon, hogyan lehetne a Nyugati pályaudvar több mint százéves infrastruktúráját megújítani ingatlanfejlesztéssel, a Podmaniczky utca mentén park kialakításával. Szerinte a magánfejlesztőnél ez utóbbi biztos nem lesz szempont, a vasúti infrastruktúra fejlesztésére sem kell kötelezettséget vállalnia.
Ha Lázár János már csak egy rossz emlék lesz a magyar vasút életében, és esetleg újra lesznek uniós pénzek, akár olimpia rendezésére is lesz lehetősége Budapestnek, majd egy magáncéggel kell alkudoznia azon az államnak, hogy beengedje a területre fejleszteni
– húzta alá, majd felvetette: lehetetlen megoldani 99 éves távlatban hogy egy magáncéggel egyeztessen az állam ilyen kérdésekben, azt sem lehet ilyen távlatban előre látni, milyen fejlesztési igények lesznek akkor. „Egy ilyen tenderrel a mai állapotot betonozzuk be” – emelte ki.
„Folytatódik a rablóprivatizációs modell”
Mint megemlítette, volt már hasonlóra példa a magyar történelemben: a Lánchíd fejlesztését úgy vállalták, hogy 80 évig nem lehetett a közelében más hidat építeni, ezért csúszott a Margit híd építése. „Miért követjük el újra és újra ezeket a hibákat? Miért folytatódik a rendszerváltás utáni rablóprivatizációs modell most 2024-ben?”– vetette fel.
Mint rámutatott, a Nyugati mellett a kiírt pályázat ugyanúgy vonatkozik a Déli pályaudvar teljes területét és a Mészáros utca menti területekre, minden vasútüzemi területre a Hegyalja út és a Krisztina körút között. Továbbá a Kelenföldi pályaudvar teljes területére, valamint a Volán-pályaudvartól délre fekvő, szavai szerint rendkívül értékes fejlesztési területeket.
Ezek akár iroda-, akár lakásépítésre, de akár egy új budai központi kórház számára is alkalmasak lehetnének
– fűzte hozzá. A Keleti pályaudvar teljes történelmi csarnokát érinti és Kerepesi útig tartó területét, beleértve a Verseny utca melletti sávot, ahol ma kocsijavító műhelyek vannak – sorolta.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!