A csütörtök 13 óra nem az a kezdési időpont, amikor az óbudaiak nagy tömegei ráérnek kérdéseket feltenni a III. kerület vezetőinek, azaz részt venni a közvetlen demokratikus működésben. Talán épp ezért hívták össze az éves kötelező kerületi közmeghallgatást erre az időpontra, a San Marco utcai Óbudai Kulturális Központba.
A borítékolható feszültséget az épület elé vezényelt egyenruhás közterület-felügyelők jelenléte is előrevetítette.
A terem így is majdnem megtelt, és a jelenlévőknek az sem szegte kedvét (sőt fokozta indulataikat), hogy kérdést csak akkor tehettek fel, ha regisztrálták magukat a helyszínen. Ekkor kaptak egy sorszámot, ami kétperces felszólalást tett lehetővé.
Az eseményre eljött Tordai Bence és Szabó Tímea, a városrész két országgyűlési képviselője is, a közmeghallgatást a városvezetésnek arcot adó Burján Ferenc (LMP) alpolgármester vezette. A zöldpolitikus az eseményt rögtön Óbuda zöldítésének témájával indította, melyet egészen a fecskefészkek és az otthoni komposztálás mélységi analíziséig mélyített.
Nem meglepő módon 5 percen belül elszakadt a cérna, megérkezett az első civil bekiabálás.
Nem sokkal később felállt Kozma János képviselő (Fidesz), aki 20 perc után emelt hangon kérte számon, hogy miért a bullshittel kezdik, miért nem a kérdésekre koncentrálnak.
Burján alpolgármester még elismerte, hogy a legelőször telepített méhlegelő már nem működik, mert nem voltak jók a körülmények, és a párakapuk sem működnek már mindenhol, viszont működik a légszennyezettséget mutató applikáció.
Aztán jöttek a keményebb kérdések.
Már legalább 15 éve napirenden van a gázgyári szennyeződés kérdése, vajon mi történt az elmúlt öt évben a vegyszerek ártalmatlanítása terén? – hangzott el a kérdés. Ezt a felvetést Burján alpolgármester még egyszerűen semlegesítette azzal, hogy a kármentesítés és talajcsere állami feladat, a munka viszont még el sem kezdődött.
Római-part, az örökzöld téma
Keményebb diónak bizonyult a Római-part kérdésköre, különös tekintettel arra, hogy olyan veterán érdekvédők szólaltak fel, mint a szállodatulajdonos Egri Gábor és az Egyesület a Római Partért szervezet elnöke, Búzás Győző. Az ügyben elhangzott, hogy az önkormányzat a kormányhivataltól már törvényességi felhívást is kapott, mert 8 éve érvényben tartja a változtatási tilalmat a Római-partra, noha csak 3 évre lehet ilyent elrendelni.
A kérdező szerint ezzel százmilliókban mérhető kárt okoz az érdekelteknek az önkormányzat.
Béres András alpolgármester szerint a cél az volt, hogy az új építési szabályzat megalkotásáig semmi se épülhessen ott. A válaszadó politikus arról beszélt, hogy nem a magán-, hanem a közérdek képviselete az önkormányzat feladata, és nem szeretnék, ha a Római beépülhetne.
Ebbe kapaszkodott bele Egri Gábor, amikor azt firtatta, hogy
- a Pünkösdfürdő utcában hogyan kaphatott a 2000 embernek otthont adó lakótelep építési engedélyt?
- Hogyan engedheti a környezetvédő városvezetés, hogy a Duna-parton csatornázatlan büfék működjenek?
- Ha az elsőrendű védvonal a Nánási–Királyok útja mentén valósul majd meg, akkor hogyan védik meg azok ingatlanjait, akik az országban a legmagasabb építmény- és telekadót kénytelenek megfizetni?
Egri itt megjegyezte, hogy sehol nincs leírva az, hogy a mentetlen terület hullámtér lenne. A terület jogi státuszának meghatározása azért fontos, mert védelmi szempontból ez határozza meg a jelenét és a jövőjét.
Búzás Győző szerint az, amit a militáns kisebbség művel a kerületben, nem más, mint ökofasizmus,
ugyanis a Nánási–Királyok útja soha nem volt fő védvonal. Attól, hogy egyszer Demszky Gábor aláírt egy dokumentumot, hogy az fő védvonal, attól az még nem lesz az, legfeljebb közokirat-hamisítás. Ennek vizsgálatát egyébként a főügyészségtől is kérték, eredmény nélkül.
Béres András egyrészt azzal érvelt, hogy az árvízvédelem kérdése fővárosi hatáskör, a mintegy 50 ezer ember biztonságát garantáló gát pedig azért nem épülhetett még meg, mert az említett urak a vízügyi engedélyeket folyamatosan jogi úton támadják. A Nánási–Királyok úton a gát megépítése valóban jelentős forgalomkorlátozással jár majd hosszú éveken keresztül, de épp az a cél, hogy ezt az útvonalat minél kevesebben […] A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE! *Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!