Amerikaiak milliói számára a „karácsonyi film” kifejezés egyre inkább nem a régi, szeretett klasszikusokra, hanem a Netflixen, a Hallmark Channelen és egyéb streaming platformokon bemutatott szezonális filmek új műfajára utal. Időnként ezek annyira egyformának tűnnek, hogy a címüket – és még a cselekményleírásokat is – felcserélhetnénk anélkül, hogy bárkit is összezavarnánk.
Mégis helytelen lenne teljesen lenézni ezeket a filmeket. Persze, követnek bizonyos konvenciókat, de a Marvel blockbusterek is ezt teszik. Ráadásul ezeknek a filmeknek sokkal nagyobb a közönsége, mint gondolnánk.
A Hallmark Channel, amely sokat tett a műfaj meghatározásáért, az egyik legnézettebb szórakoztató kábelcsatorna az Egyesült Államokban – és a nők körében rendszeresen az egyik legnépszerűbb kábelcsatorna a legfontosabb demográfiai csoportokban. Nézők tízmilliói kapcsolnak be, hogy megnézzék a csatorna legalább egy karácsonyi filmjét – és még többen a Netflix és más platformok hasonló filmjeit − írja a Foreign Policy.
A Netflix, mint a hatalom eszköze
És hogy mi köze van az amerikai karácsonyi filmeknek a globális hatalomkivetítéshez? Hogy ezt pontosan megértsük, látnunk kell, hogy a Netflix ma már a soft power, azaz a nemzetközi kapcsolatokban a vonzerő hatalmaként ismert „puha hatalom” rendkívül erőteljes közvetítője. A puha hatalmat általában egy ország kultúrájának, politikai eszméinek és külpolitikájának vonzereje jellemzi. A puha hatalom előmozdításának egyik legfontosabb eszköze a nyilvános diplomácia. A Netflix is amerikai vállalat, ezért joggal gondolhatjuk, hogy elsősorban az amerikai soft power terjesztését segítené a külföldi közönség körében. Ez azonban egyre pontatlanabb, vagy legalábbis korlátozó nézet − a Netflix mára már az egész globális Nyugat (amibe beleértjük Dél-Koreát és Japánt is) puha hatalomkivetítését biztosítja.
A platform ma már nemcsak több mint 190 országban streamel, hanem számos helyen filmeket is gyárt. Ez felbecsülhetetlen értékű platformot biztosít a kevésbé tőkeerős nemzetek számára, hogy szélesebb, potenciálisan globális közönséghez jussanak el − fogalmaz a Modern Diplomacy.
A jelenség megértéséhez szükséges néhány lépést hátrálni. Először jött az Egyesült Államok a
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!