2024. július 27., szombatMa Anna, Anikó napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 361,00 Ft | CHF: 408,00 Ft
2024.07.27. Anna, Anikó Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 391,00 Ft | USD: 361,00 Ft | CHF: 408,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Multitaskingoltak, kiégtek és most elballagtak: Z generáció a Covid árnyékában

Hirdetés

Multitaskingoltak, kiégtek és most elballagtak: Z generáció a Covid árnyékában

„Azok a most ballagó tanulók, akik épp a koronavírus-járvány kezdetén léptek be a gimnáziumba vagy középiskolába, egyedi kihívásokkal néznek szembe” – jelentette ki az Index megkeresésére Bereczki Enikő, generációkutató, tréner, aki úgy véli, az online oktatás hosszú távú hatásai között az egyik legkiemelkedőbb a szemtől szembeni interakció hiánya volt, ami hatással lehetett a hétfőtől érettségiző diáksereg szociális készségeire, együttműködési képességeire.

Meg kell említeni emellett a hagyományos iskolai környezet huzamosabb időn át tartó hiányát is, hiszen az intézménybejárás nemcsak a tananyag átadásáról szól, hanem a közös tanulási élményekről és a közösségi támogatásról is. Ennek megcsappanása a diákok egy részénél magányossághoz, elszigeteltséghez vezetett.

Mindezek mellett az online oktatásnak technikai és szervezési kihívásai is voltak. Az otthoni környezet nem mindig volt alkalmas teljeskörű tanulásra. Nem állt rendelkezésre megfelelő technológia és az internetkapcsolat sem volt mindenkinél adva, ez utóbbi jelenség különösen a hátrányos helyzetű településeket volt megfigyelhető.

Hirdetés

Mindezek a kihívások kihatottak a diákok mentális egészségére is. A folyamatos stressz, a motiváció csökkenése, és az elszigeteltség negatívan befolyásolta a tanulás mellett az általános jólétet is. Jól látszik tehát, hogy a mostani végzősök különféle nehézségekkel szembesültek, melyek a későbbiekben mind a felsőoktatásban, mind a munka világában visszaüthetnek. Fontos, hogy türelmet, megfelelő támogatást és erőforrásokat biztosítsunk számukra annak érdekében, hogy sikeresen át tudják vészelni ezeket az egyedi megpróbáltatásokat

– hangsúlyozta A rejtélyes Z generáció című könyv szerzője, aki 2021 májusában „Fiatalok a Covid alatt” címmel kérdőíves felmérést is végzett a digitális viselkedéssel és szokásokkal összefüggésben.

A több mint 700 megkérdezett fiatal között legnagyobb arányban (58 százalék) középiskolások képviseltették magukat.

A kutatásból kiderült, az online tanulók körében nagy gondot jelentett a kiégés – ennek is a digitális formája, mely egy viszonylag új jelenség –, a kialvatlanság és a depresszió.

  • 85 százalékuk nyilatkozta, hogy 2020 márciusa, a koronavírus-járvány kirobbanása óta több időt tölt online.
  • Ezeknek a fiataloknak az 50 százaléka már a járvány kezdete előtt is úgy érezte, hogy túlzásba viszi az internetezést, a későbbiekben viszont ez a szám felugrott 70 százalékra.
  • Míg a pandémia előtt 7 százalékuk tartotta magát függőnek, a későbbiekben ez 13 százalékra nőtt.
  • Azt is lehetett látni, hogy több mint felüknél – 54 százaléknál – az éjszakák és a nappalok gyakran összefolytak. 50 százalék körüli volt azok aránya, akik alvási problémákat, míg hajszál híján 40 százalék depressziót, csaknem 62 százalék pedig digitális kiégést tapasztalt.

Mivel ebben az időszakban a korábbinál többen kértek segítséget különböző konzultációk keretében, fény derül arra is, hogy a digitális túltelítődés mellett a folyamatos multitasking az egyik fő problémaforrás.

Bereczki Enikő

Bereczki Enikő

Fotó: Papajcsik Péter / Index

„Sokan vesztették el a diákmunkájukat ebben az időszakban, és vágtak bele online végezhető tevékenységbe. Mások saját vagy a családtagjaik használati tárgyait kezdték értékesíteni online, miközben ugyanabban a térben folytatták tanulmányaikat az íróasztal mellett, a képernyő előtt. Ezalatt cseteltek is, görgették a közösségi oldalakat, ügyeket intéztek az ügyfélkapun vagy anyagot gyűjtöttek egy iskolai feladathoz. Ezzel párhuzamosan az olyan stresszoldó tevékenységek, mint a sport, a koncertek, a baráti összejövetelek háttérbe kerültek. Bár a multitasking készségével jó ideig akár dicsekedni is lehetett, a Z generáció tagjai egyre inkább kénytelenek szembesülni a párhuzamos online tevékenységvégzés hátrányaival” – fejtette ki Bereczki Enikő, megjegyezve, hogy léteznek olyan egyszerű praktikák, amelyek az épp érettségi előtt álló végzősöknek is jól jöhetnek a vizsgák előtti utolsó nagy hajrában.

  • Fontos lenne csökkenteni a szimultán feladatok mennyiségét, és lehetőleg csak egy, maximum két tevékenységet folytatni egyszerre (pl. esszéírás, zenehallgatás).
  • Segíthet, ha a diákok a feladatokat 20 perces blokkokra osztják, és ezalatt kizárólag egyetlen feladatblokkra koncentrálnak.
  • Hasznos hétvégenként vagy egy-egy lazább időszakban digi-detox napot tartani, ami komoly felszabadulást jelenthet az online terheltség alól.

„Hogy mi lett vele? Sajnos kibukott”

A generációkutató egy másik, „A pandémia hatása az online felhasználói szokásokra” című kutatásában fókuszcsoportos interjúkat is készített, az itt elhangzó történetek pedig elképesztően jól szemléltetik, mi mindennel kellett a középiskolából kirepülő generációnak megküzdeni:

Néhány részlet a fókuszcsoportos interjúkból:

  • „Az egyik haverom redőnyös, nagyon nehezen ment a vállalkozása, és a 15 éves gyerekét is bevonta a munkába. Megengedte neki, hogy vezesse időnként az autót cserébe. A fia elsős gimnazista volt. Nem érték fel ésszel, hogy a gyereknek tanulnia kellene, nem gondoltak bele, hogy az is […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2024/05/05/ballagas-erettsegi-vegzosok-z-generacio-koronavirus-jarvany-digitalis-oktatas/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Szexuális tartalmú beszélgetéseket folytatott fiatal fiúkkal Szabadszállás jegyzője

Még 2011-ben az Indexen is írtunk arról, hogy Szabadszállás jegyzőjét – aki akkoriban a kiskunmajsai Dózsa …