2025. február 10., hétfőMa Elvira napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 405,00 Ft | USD: 392,00 Ft | CHF: 431,00 Ft
2025.02.10. Elvira Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 405,00 Ft | USD: 392,00 Ft | CHF: 431,00 Ft
Kezdőlap / Kultúra / Senki nem kért bocsánatot a megalázott lányoktól

Hirdetés

Senki nem kért bocsánatot a megalázott lányoktól

„Molnár Csilla szobrát nem lehet csak úgy megsemmisíteni, hiszen Pauer Gyula Magyarország szépe 1985-95. című alkotása közgyűjteményben őrzött műtárgy, amely a művész ajándékaként került a Magyar Nemzeti Galériába” – mondja kérdésünkre Páldi Lívia. A Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár művészettörténészétől aziránt érdeklődtünk, hogy ha egy tárgy – akármilyen művészi értékkel bír is – személyiségi jogokat sértő módon készült, ráadásul hozzájárulhatott a modell halálához, akkor nem lenne-e jogos a megsemmisítése, hiszen így még a folyamatos kegyeletsértéssel is szembe kell nézni. 

Molnár Csilla Andrea (k) 16 éves fonyódi gimnazista Magyarország szépe és udvarhölgyei Kruppa Judit (j) 19 éves dunaújvárosi óvónő és Füstös Veronika (b) 18 éves budapesti női fodrász a Budapest Kongresszusi Központ színpadán az eredményhirdetés után 1985. október 5-én

Molnár Csilla Andrea (k) 16 éves fonyódi gimnazista Magyarország szépe és udvarhölgyei Kruppa Judit (j) 19 éves dunaújvárosi óvónő és Füstös Veronika (b) 18 éves budapesti női fodrász a Budapest Kongresszusi Központ színpadán az eredményhirdetés után 1985. október 5-én

Fotó: Benkő Imre / MTI

Megjegyezzük, hogy már a múzeumi kartont is rossz érzéssel olvassa az ember: „Kontraposztban álló, fejét kissé balra hajtó, csukott szemű, félig nyitott szájú, borotvált, meztelen fiatal lány” – így kezdődik a mű leírása. Molnár Csilla szobra számos máig aktuális kérdést feszeget: a test művészi kisajátítását, a késő Kádár-kor (és a jelen) szexizmusát, a személyiségi jogok tiszteletben tartásának hiányát, a hatalmi helyzettel való visszaélés jelenségeit.

Hirdetés

Páldi Lívia szerint „a mű bemutatásának alapvető része a készítés konfliktusokkal és botrányokkal terhelt történetének kritikai vizsgálata”. Nem hagyhatók figyelmen kívül olyan kortárs politikai és társadalmi mozgalmak sem, mint a MeToo vagy a Black Lives Matter (BLM), és nem lehet ugyanúgy beszélni bizonyos témákról, mint akár öt évvel ezelőtt. A jelenhez közeledve megváltozik a környezet, amelyben a művek értelmezhetők, ennek ellenére sokszor tovább öröklődnek olyan megközelítések és értelmezések, amelyek figyelmen kívül hagyják, hogy a női test és a szépség témájával kapcsolatos kulturális közbeszéd számos kritikai szemponttal gazdagodott.

Fotók egy szexlapban

Ezért is tette ki, ahogy korábban megírtuk, a Kiscelli Múzeum – Fővárosi Képtár azt a Facebook-posztot, amely arról szól, hogyan is készült a Magyarország szépe 1985-95. című szobor, válaszul a Magyar Nemzeti Galéria (MNG) bejegyzésére, amely pusztán esztétikai szempontból elemezte a művet, sőt még az elkészítésével okozott szenvedést is. „Molnár Csilla szobrának testtartása egyrészt a vértanú szentek szenvedését és fájdalmát idézi föl, de érezzük benne a szépségért való szenvedést, és a mű elkészítése során keletkezett testi fájdalmat is” – szólt a MNG képpel is illusztrált posztja, amelyre aztán felháborodott kommentek sokasága érkezett, hiszen egy öngyilkos lányról tettek ki meztelen szobrot, a bejegyzést ezért néhány nap múlva törölték.

„Pauer a szépségverseny több résztvevőjéről is készített gipszmintát. A mintavétel sok szempontból bántalmazónak minősülő, fizikai kontaktussal járó folyamatát Dér András és Hartai László 1986-os, Balázs Béla Stúdióban készült dokumentumfilmje, a Szépleányok örökítette meg” – írta a Fővárosi Képtár. A meztelenre vetkőztetett fiatal nőket két fotós (Bacsó Béla és Fenyő János) a versenyt rendező Magyar Média engedélyével „dokumentációs céllal” végig fotózta, a képek később egy nyugatnémet szexlapban jelentek meg. „Az egyre erősebb nyomás, a médiának és a szponzoroknak való kiszolgáltatottság nem kis részben felelőssé tehető Molnár Csilla Andrea tragikus haláláért” – olvasható a Képtár posztjában.

A Magyar Nemzeti Galéria bejegyzése valójában újrahasznosított poszt volt: egy 2018-as esemény kapcsán íródott bejegyzést ismételt meg szóról szóra, amikor egyetlen estére, a Múzeum+ TEST című eseményre kihozták a szobrot a látogatók elől elzárt folyosóról a Kupolacsarnokba, de míg öt évvel ezelőtt nem érkeztek felháborodott kommentek, addig a reposztolt bejegyzést szétszedték. „Nem lehet egy szöveget öt év múlva ugyanúgy kitenni – mondja Páldi Lívia –, mert azóta nagyon sok minden történt a szakmában és a tágabb kulturális-társadalmi közegben, amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. Ennek ellenére bizonyos kérdésekkel kapcsolatban lassan változik a szakmai gondolkodás.”

Se szépség, se királynő, se választás

Amennyire ambivalens a szobor megítélése, annyira nem látunk a mai napig tisztán a 1985-ös szépségversennyel kapcsolatban sem. Bár a tanúk egy része, például a gipszmintavételt végig fotózó Fenyő János, vagy maga az alkotó, Pauer Gyula már nem él, vannak olyan résztvevői a történetnek, például Várszegi Gábor akkori Fotex-vezér, vagy a szintén zsűritag Ernyey Béla színművész, Frenreisz Károly zenész vagy Keveházi Gábor balettművész, akik sokat tudhatnak a körülményekről, amely a tragédia okaira is rávilágíthat.

Az Artportalon 2019-ben megjelent egy hosszú beszélgetés Hartai Lászlóval, a Szépleányok című dokumentumfilm társrendezőjével. Az interjú Eperjesi Ágnes és Oltai Kata Érezze megtiszteltetésnek című kiállításához kapcsolódott, amelyet a budapesti Fészek Galériában rendeztek meg, és amelynek középpontjában az 1985-ös szépségversenyt állt: a kísérőszöveg szerint a szocializmusban sem a szépség, sem a királynő, sem a választás szavak nem lehettek azonosak önmagukkal, jelentésük nagymértékben megváltozott.

Az interjúban Eperjesi Ágnes és Oltai Kata felvetik Hartai Lászlónak, hogy a szépségversenyre 16 év volt a jelentkezési korhatár, amire […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/kultur/2023/09/08/molnar-csilla-szepsegkiralyno-szobra-pauer-gyula-magyar-nemzeti-galeria-paldi-livia/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

A negyvenezer éves divat, amit most mindenki megismerhet Budapesten

A közép-európai régió divateseményét, a Budapest Central European Fashion Weeket tizenötödik alkalommal rendezi meg a …