Mike Lynch szuperjachtjának kapitánya egy „köztiszteletben álló” tengerész, aki tizenéves kora óta hajókon dolgozik, és korábban egy török milliárdos alkalmazásában állt – írja a Daily Mail.
Az 51 éves új-zélandi James Cutfield volt a Bayesian kapitánya, amikor a hajó egy viharban felborult és elsüllyedt Szicília partjainál. A katasztrófában egy ember – a hajó séfje – meghalt, hat további pedig eltűnt. A 30 millió fontot érő luxusvitorlás mindössze néhány száz méterre horgonyzott Porticello partjaitól, nyugodt tengeren, amikor hétfőn, hajnali 5 óra előtt hirtelen egy heves tornádóba került, majd egyik percről a másikra elsüllyedt.
A balesetet követően James Cutfield már palermói kórházi ágyán nyilatkozott. Az egyik olasz újságnak a következőképp fogalmazott: „Ezt nem láttuk jönni.”
Miközben a búvárok továbbra is keresik az eltűnteket – köztük Mike Lynchet és 18 éves lányát, Hannah.t –, a hatóságok azt vizsgálják, hogy a legénység által nyitva hagyott ajtók közrejátszhattak-e a hajó gyors elsüllyedésében.
A kapitány testvére, Mark Cutfield elmondta, hogy fivére „nagyon jó tengerész”, aki „nagy tiszteletnek örvend” a Földközi-tengeren. Elmondása szerint testvérét jelenleg kórházban ápolják, de „jól van”, és nincsenek súlyos sérülései.
A korábbi versenyvitorlázó James tavaly nősült a mallorcai Palmában. Nyolcéves tapasztalattal rendelkezik luxusjachtok kapitányaként, és három évtizede dolgozik az iparágban.
Még életben lehetnek az eltűntek
Az eltűntek keresése szerda reggel már harmadik napjába lépett, a mentőbúvárok továbbra is próbálják elérni a kabinokat, remélve, hogy megtalálják őket. Egy mérnök szerint az eltűnt utasok még mindig életben lehetnek a felszín alatt 50 méter mélyen lévő légbuborékokban, ami azt jelenti, hogy a búvárok – akik a roncs mélysége miatt csak tíz percig maradhatnak a víz alatt merülésenként – versenyt futnak az idővel.
Munkájukat nehezíti, hogy nehéz bejutniuk a hajóba, mivel egy 3 centiméter vastag ablaknyíláson keresztül kellett átverekedniük magukat, hogy bejussanak az összetört hajó bútorokkal elzárt részeihez.
Egy, a helyszínen tartózkodó szakértő szerint a tragédia ügyében a közeli Termini Imerese ügyészei által indított hatósági vizsgálat korai középpontjában az áll, hogy a jacht legénysége bezárta-e a hajó bejárati nyílásait a vihar kitörése előtt. A nyomozók azt is vizsgálják majd, hogy az éjszakára előrejelzett rossz időjárás miatt megtették-e a szükséges intézkedéseket, és hogy a legénység bármelyik tagja büntetőjogi felelősséggel tartozik-e.
Sam Jefferson vitorlázási szakértő, a Sailing Today magazin szerkesztője azt is elmondta, hogy szerinte a nyitott ajtók és nyílások hozzájárulhattak a gyors elsüllyedéshez.
Azt mondanám, hogy a hajót nagyon erősen megütötte a szél, és az oldalára borult. Gondolom, mivel meleg volt, minden ajtó nyitva, így elég sok ajtó és nyílás volt nyitva ahhoz, hogy gyorsan megteljen vízzel a jacht, és így süllyedt el
– magyarázta a szakértő.
Andrea Ratti, a Milánói Műszaki Egyetem hajózási tervezéssel foglalkozó professzora szerint egy olyan méretű hajó, mint a Bayesian, csak úgy süllyedhet el ilyen gyorsan, ha hatalmas mennyiségű vizet vesz fel. Felvetette, hogy nyílászárók, ablakok vagy más nyílások maradhattak nyitva, amelyeken keresztül víz áramolhatott be. A meteorológiai adatok szerint a süllyedést megelőző napon 33 fok körül volt a hőmérséklet, ami ahhoz vezethetett, hogy a hajó utasai azt akarták, hogy alvás közben levegő áramoljon be.
Luca Mercalli, az Olasz Meteorológiai Társaság elnöke kedden azt mondta, hogy a legénységnek meg kellett volna győződnie arról, hogy minden vendég ébren van-e, és mentőmellényt kellett volna adnia nekik az előre jelzett heves esőzésekre való tekintettel. Termini Imerese főügyésze, Ambrogio Cartosio és csapata várhatóan nemsokára kihallgatja a 15 túlélőt, hogy kiderítse, mi vezetett a Bayesian jacht tragikus elsüllyedéséhez.
Közben egy brit csapat is részt vesz a vizsgálatban, egy korábbi tengeri baleseti nyomozó elmondása szerint azt fogják vizsgálni, hogy az ablakok vagy a vízzáró ajtók nyitva voltak-e.
Gavin Pritchard, a brit tengeri balesetvizsgáló hivatal (MAIB) nyugalmazott főnyomozója szerint a MAIB meg akarja majd nézni a hajót egy távirányítású jármű vagy búvárok segítségével, illetve meg akarja nézni, hogy milyen helyzetben voltak a vízzáró ajtók, a zsilipek és az ablakok.
„Fontos lenne leszögezni, hogy ez nem jelent vádat” – tette hozzá, mondván, hogy a MAIB feladata az elsüllyedés okának megállapítása – és nem a jogi felelősség megállapítása –, hogy a biztonság szempontjából fontos megállapításokat az egész hajózási ágazatban elterjeszthessék.
Az egyik első kérdés, amit a baleseti nyomozók feltesznek, az, hogy történt-e már valaha hasonló? És azt kell mondanom, hogy miután megfigyeltem ezt a tragikus eseményt, őszintén szólva nem jut eszembe semmi ehhez hasonló
– tette hozzá.
Versenyt futnak az idővel
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!