Hogy mire képes a marketing, arra az egyik legjobb példa az avokádó diadalmenete. Az 1990-es években még csak ínyencek tartották számon és kincsként mutogatták a körte alakú, krémes állagú, egzotikus varázsgyümölcsöt. Aztán a 2000-es évek elején varázsütésre kitört az avokádóláz. Először az Egyesült Államokban, majd átterjedt Európára és mára már az egész világra. Rendesen rákaptak a babérfélék családjába tartozó, 10-20 méter magas fa zöld húsos termésére. Az 1990-es évek végi egy főre jutó 70 dekagrammos fogyasztás mára majdnem 4 és fél kilogrammra nőtt
az USA-ban, több mint hatszoros volt a növekedés, Európában pedig megnégyszereződött az avokádófogyasztás a 2000-es évek eleje óta.
A trend pedig változatlanul emelkedő.
A kimondott és ráolvasott varázsige a „superfood” volt, és azok a kutatások, amelyek kiderítették, hogy a K-vitaminban, esszenciális ásványi anyagokban és rostokban különösen gazdag gyümölcs nem éppen kalóriaszegény, de a kalória 80 százaléka zsírokból származik, amelyek ráadásul egyszeresen telítetlenek, ami áldásos a szívnek, csökkenti a 2-es típusú cukorbetegség és az elhízás kockázatát. És a normál vérnyomást is szinten tartja.
Álmodni sem lehetne jobbat. Ha meg kellene fogalmazni röviden, mi áll a fellángoló avokádóimádat mögött, akkor a következő mondat lenne:
az avokádó egészséges, és jó zsírokat tartalmaz. A marketingüzenet pedig végigsöpört a globális médián.
Már csak a guacamole-t, az azték eredetű, avokádóból készült pikáns mártást, és az avokádós pirítóst kellett bedobni a globális köztudatba, és főműsoridős Super Bowl-hirdetésekkel a 21. század legsikeresebb új ízétrendjévé tették az egzotikus gyümölcsöt az USA-ban, majd máshol is.
Követte a kínálat is a meredeken felfelé ívelő trendet. A világ vezető termesztője, Mexikó, azon belül Michoacán tagállam, húsz év alatt évi 2 és fél millió tonnára növelte avokádómennyiségét (jócskán lemaradva Kolumbia és Peru következik). Ez a kellően esős, napos, tápanyagban gazdag, vulkanikus talajú dél-nyugat mexikói térség a világ legfontosabb avokádó régiója, a globális kínálat közel egyharmadát adja.
Terrorba fulladt a tündérmese
Akár egy tündérmese is lehetne a nagy avokádóláz, ha a superfood termesztését nem árnyékolná be a kapzsiság és a tomboló erőszak. Az avokádó ugyanis óriási üzlet,
a Michoacán államban termesztett mennyiség exportértéke eléri a 3,5 milliárd dollárt.
Többségét felszívja az Egyesült Államok piaca, de más országokba is szállítanak. Nincs az a mennyiség, amit ne lehetne eladni.

Jellemző jelenet arrafelé, hogy különféle kartellek tagjai automata fegyverekkel és láncfűrészekkel felfegyverkezve váratlanul megjelennek, majd nagy elánnal elkezdik kivágni a védett státuszú őserdőt. Ha a helyiek tiltakoznak, megfenyegetik őket, de durvább eszközöktől sem riadnak vissza. Nem a faanyag miatt jönnek, hanem, hogy avokádó fákat ültessenek. És nem a szívbarát telítetlen zsírsavak lebegnek a szemük előtt, hanem az, hogy
Ez a gyümölcs már évek óta jövedelmezőbb, mint a például a marihuána. Ráadásul legális.
Nincs rizikó, nem kell állandó lebukástól tartva, titokban ügyködni, mint a drogcsempész bizniszben. Elég elfoglalni egy területet, és ültetvényt telepíteni. Az avokádófák már 4 év után termőre fordulnak, és egy hektár (270 fa) akár <a […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!