Amikor a Szovjetunió 1991 decemberében szétesett, Kazahsztán volt az utolsó tagköztársaság, amelyik kinyilvánította függetlenségét és végül csatlakozott a Független Államok Közösségéhez. A szocialista viszonyok között szocializálódott Nazarbajev majdnem 30 éves uralmát követő vezető nem csak új államfője lett az ázsiai országnak, hanem személyével egy új korszak is kezdődött. A Kazahsztránban történt alapvető változások kezdete óta mindössze öt év telt el, azonban ez idő alatt a kazah társadalom jelentős politikai, gazdasági és társadalmi irányváltásoknak volt szemtanúja, amit a Tokajev elnök által megfogalmazott reformok mögött meghúzódó gazdasági és geopolitikai, stratégiai okok vezéreltek és ma is irányítanak.
Az első lépések
Tokajev kihívásokkal teli körülmények között vette át Kazahsztán elnöki tisztségét, melyek tele voltak több évtizedes be nem teljesült várakozásokkal, feszültséggel és felhalmozott ígéretekkel a társadalom irányába.
A kazah társadalomnak az ország politikai vezetésével szemben érzett elégedetlenségének mérséklése érdekében az országban 2019 áprilisában előrehozott elnökválasztást írtak ki, mintegy jelezve, hogy csaknem 30 év után a közép-ázsiai országban is elérkezett a politikai szerepvállalás egy új időszaka.
Az előrehozott választásokon Tokajev a szavazatok 70,96 százalékával végzett az első helyen. A győzelmet követően az új elnök azonnal megkezdte a párbeszéd előmozdítását a kormányzat és a társadalom között. Egyik első rendeletével például megalapította az Országos Közbizalmi Tanácsot, amely kulcsfontosságú intézménye lett az új kazah politika által előnyben részesített irányvonalaknak (társadalmi konszolidáció, társadalmi konszenzus stb.) és reformoknak.
Később, a már tokajevi Kazahsztánban a reformok első hulláma során liberalizálták a gyülekezési törvényeket, csökkentették a pártok regisztrációs küszöbét, dekriminalizálták a rágalmazást, eltörölték a halálbüntetést és ami a társadalmi viszonyok konszolidálása – de a nemzetközi kapcsolatok – szempontjából is kiemelten fontos volt,
először ismerték el a politikai ellenzéket jogilag is.
A reformok második és harmadik hulláma során (2020-ban és 2021-ben) olyan ma is érvényes döntések születtek, mint az állami befolyás növelése a regionális kormányzásban. Bár európaiak számára első látásra furcsának tűnhet, hogy az állam az „önkormányzatokban” akar nagyobb befolyást szerezni –, azonban Kazahsztán esetében azért volt szükség erre a lépésre, hogy csökkentsék a „kiskirályságok” létrejöttének az esélyét. Ugyanakkor ezek a reformok magukban foglalták az akimek (polgármesterek) megválasztását és a helyi önkormányzat létrehozását.
Mélypontok
Tokajev elnökségét – a megörökölt múlt mellett – 2020-tól kezdődően először a COVID-19 világjárvány, majd a 2022. januári véres események további próbára tették. Ugyanakkor a 2022-es tragikus események rávilágítottak a mögöttes társadalmi feszültségekre és a rendszerszintű változtatás sürgős szükségességére, valamint arra, hogy egyre nagyobb szükség van egy átlátható, a társadalmi igényekre reagáló és a polgárok jóléte iránt elkötelezett kormányra.
Akkorra egyértelműen kiderült az is, hogy lehetetlen visszatérni Kazahsztánban a korábbi, a nazarbajevi időszakra emlékeztető politikához, mivel a kazah társadalomban már olyan jelentős átalakulások kezdődtek, hogy egy esetleges „régi rendszer” helyreállítására tett kísérlet elkerülhetetlenül káoszhoz és instabilitáshoz vezetett volna.
Ugyanakkor Tokajev számára a kazah társadalom által megfogalmazott elvárások nem egyértelmű akadályok voltak, hanem sokkal inkább szükséges lehetőségek, mivel a kazah társadalmi váltások iránya illeszkedett a tokajevi politikai reformokhoz és jövőképhez,
amelyek célja egy új, a hatalom decentralizálásán alapuló kormányzási modell kialakítása volt fékekkel és egyensúlyokkal.
Azt követően, hogy 2022-ben helyreállt a viszonylagos társadalmi nyugalom, Tokajev egy […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!