Amikor az emberek Marsra juttatásáról van szó – amire Donald Trump az emberiség megmentésének első lépéseként tekint –, Elon Musknak most már nem kell sokat aggódnia az emberek hozta törvények miatt. Musk Kormányzati Hatékonysági Hivatala (DOGE) most már gyakorlatilag a SpaceX-et felügyelő Amerikai Légi Közlekedési Hatóság (FAA) feletteseként működik. Ráadásul egy olyan amerikai elnök oldalán áll, aki kifejezetten támogatja Musk marsprogramját.
Donald Trump elnöki beiktatási beszédében kijelentette, itt az ideje, hogy az amerikaiak „a csillagok felé forduljanak, és amerikai űrhajósokat indítsanak, hogy a Marsra tűzzék ki a nemzeti zászlót”. És ez nem egyszeri alkalom volt. Hat héttel később a kongresszushoz intézett beszédében megismételte ezt a célt – írja a The Economist.
A fizika azonban közbeszólhat. Törvényei nem zárják ki, hogy a Földről elérjük a Mars pályáját. Ez elvileg elég egyszerű. Állítsuk az űrhajónkat egy ellipszis alakú pályára a Nap körül, amelyet gondosan úgy választunk meg, hogy induláskor a Föld pályájához, érkezéskor pedig a Mars pályájához álljon érintőlegesen. A matematika szerint az eszköz hat-nyolc hónappal később a Mars pályájának egy olyan pontjára fog megérkezni, amely a Nap ellentétes oldalán fekszik.
Az egyetlen nehézség abból adódik, hogy egy ilyen ponthoz éppen akkor kell megérkezni, amikor maga a Mars is ott van. Ez a helyzet pedig csak két és fél évente áll elő – vagyis egy négyéves elnöki ciklus alatt csak kétszer. Ha embereket akarnak indítani a Marsra, mielőtt Trump ciklusa véget ér, akkor a 2028 végén megnyíló ablakban el kell hagyniuk a Föld pályáját. De ha nem akarják, hogy a küldetés eszeveszett módon kockázatos legyen, akkor előtte meg kell kísérelni egy vagy több személyzet nélküli próbalandolást. Ezeket pedig a 2026 végén kezdődő ablakban kell elindítani.
Musk már tavaly arról beszélt, hogy ezt szeretné megvalósítani. Akkor ez nem tűnt túl hihetőnek. Ma pedig már szinte lehetetlennek látszik.
Út a Marsra
Musk tervei középpontjában a Starship áll, az a példátlanul nagy és elvileg teljesen újrafelhasználható űrhajó, amelyet a SpaceX a Texas déli csücskében található Starbase nevű létesítményében fejleszt. A kétfokozatú rendszer egyik változatát Mars Colonial Transporter néven emlegetik; kialakítása lehetővé tenné, hogy egyszerre akár 100 embert is szállítson.
A csillaghajók üresen körülbelül 100 tonnát nyomnak, a legénység és a rakomány pedig akár 150 tonnát is hozzáadhat ehhez. A hajtóanyag, amely mindig a legnagyobb mértékben járul hozzá egy indítórendszer tömegéhez, további 1500 tonnát jelentene. Még egy „Super Heavy” hordozórakéta segítségével is, amely a Föld felszínétől 60 kilométeres távolságba juttatja a hajót, és a repülés első néhány percében mintegy óránként 4400 kilométeres sebességgel repül, a csillaghajónak az alacsony Föld körüli pályára állításához szükséges óránként 28 ezer kilométeres sebesség eléréséhez majdnem az összes üzemanyagra szüksége lesz.
Ha a járműnek csupán a SpaceX Starlink kommunikációs műholdjait kell pályára vinnie – ez a kereskedelmi célú eset –, akkor az kevés üzemanyaggal is működik. A műholdakat a tervek szerint kibocsátja, az utolsó hajtóanyagot pedig a légkörbe való visszatéréshez és a leszálláshoz használja fel. Ha azonban az a szándék, hogy a csillaghajót messzebbre küldjék, a majdnem üres tartályokat újra kell tölteni.
Ez azt jelenti, hogy más csillaghajóknak is pluszhajtóanyagot kell vinniük a Marsra tartó testvérhajókhoz. Az, hogy hány ilyen küldetésre lenne szükség, attól függ, hogy egy-egy ilyen tanker mekkora hasznos terhet képes pályára emelni. Ha a Starship hasznos teherbírása kisebb a tervezettnél, akkor a tartályok feltöltéséhez szükséges küldetések száma 15 vagy 20 is lehet. Hogy ténylegesen mekkora lenne a szükséglet, azt senki sem tudja: 23 hónap és nyolc repülés után a tesztprogramban még egyetlen Starship sem állt pályára.
Elon Musk nem fogja feladni a küldetést
Donald Trump mandátumának vége azonban semmiképpen […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!