A Magyar Sörgyártók Szövetsége adventi sörestjén is elhangzott, hogy az előzetesen várt 3-5 százalékos növekedéssel szemben már a stagnálás is elfogadható eredmény lesz 2024 egészét tekintve. Amikor Kántor Sándortól, a sörszövetség igazgatójától ehhez némi kiegészítést, magyarázatot kértünk, úgy fogalmazott az Indexnek, hogy:
A nyári sportesemények és a meleg időjárás is bizakodásra adott okot, a korábbi évektől eltérően hűvösebb és csapadékosabb szeptember viszont azonnal meglátszott a fogyasztáson. A hidegebb időjárás korai beköszönte mellett az általános fogyasztási kedv is alábbhagyott Magyarországon, ami nyomot hagyott a sörforgalmon.
A szakember emlékeztetett: több olyan újdonság is a piacra került a lassan mögöttünk hagyott esztendőben, amely új fogyasztókat volt képes megszólítani.
A prémiumizáció kitartó trendje mellett Kántor Sándor szerint az iparág egészét tekintve, minden vállalatnál láthatóan előtérbe került az alkoholmentes termékek gyártása és forgalmazása. Érthető, mert idén ez a szegmens már elérte a teljes sörforgalom 8,5 százalékát, tehát egyértelműen látható a kereslet.
2024: félig üres vagy félig teli a pohár?
Lapunk kíváncsi volt, hogyan élte meg 2024-et, illetve miként tekint 2025-re a magyar söripar három legnagyobb, hazai termeléssel is rendelkező szereplője, a Dreher, a Heineken Hungária és a Borsodi.
A vállalatok vezetőit arról kérdeztük:
- Elsősorban melyek voltak az esztendő pozitívumai, illetve azok a tényezők az ellátási láncban, akár a beszerzésben, a termelésben vagy az értékesítésben, amelyek akadályozták a dinamikusabb növekedést?
- Évek óta tart a prémiumizáció, illetve az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes sörök trendje. Ezek milyen formában érvényesülnek a vállalaton belül, illetve milyen más fogyasztói szokások azonosíthatók?
- Nagy változásokat hozott a 2024. július 1-jén élesedett a kötelező visszaváltási, azaz DRS-rendszer. Mennyire volt komplex feladat az erre való felkészülés, és hogyan összegezhetők a kötelező visszaváltással kapcsolatos eddigi tapasztalatok?
- Végül pedig: milyen várakozásokkal tekint a sörgyár 2025-re? Mi lehet a növekedés kulcsa, mi kell ahhoz, hogy 2024-nél jobb évük lehessen?
Mike James, a Dreher Sörgyárak vezérigazgatója mindenekelőtt pozitívumként emelte ki az Indexnek, hogy tovább folytatódott és folytatódik a prémiumizáció, illetve az alkoholmentesek térnyerése a piacon, amelynek ők is aktív formálói. „Házon belül a mestertervünk első fázisának kivitelezése zajlik, amivel párhuzamosan jött az új visszaváltási rendszer bevezetése” – fogalmazott a Dreher-vezér. Felidézte, hogy
az erre való átállás komplex előkészületeket igényelt akár a készletmenedzsment, regisztráció, dizájnváltás, riportolás terén, a részfeladatokhoz rendelt belső erőforrásokkal, tervezéssel.
„Bár nem volt egyszerű, a Dreher Sörgyárak az elsők között állt át az új rendszerre” – jegyezte meg. Fogyasztás szempontjából az első nyolc hónapban alapvetően pozitív piaci dinamikát látott Mike James, de szeptembertől valóban elkezdett csökkenni a fogyasztói bizalmi index. „A bizonytalanság miatt a fogyasztók kevesebbet vásárolnak, ami tükröződik a kategória lassulásában, és ez összhangban van az értékesítési adatainkkal. Emellett a második félévtől instabillá vált a forint, ami szintén további kihívást jelent” – összegzett a brit vezető.
Nikos Zois, a Heineken Hungária vezérigazgatója azt mondta lapunknak, hogy egyelőre az év első tíz hónapjára vonatkozóan rendelkeznek adatokkal, ezek alapján a kiskereskedelmi termékeik forgalmi értéke nőtt, ami pedig a teljes termékportfóliót illeti, piacvezetők a prémium láger, az alkoholmentes radler és az alkoholos ízesített sörök szegmensében is. A termeléshez kapcsolódó mérföldkőként említette az anyacégük átfogó karbonsemlegességi, úgynevezett Net Zero programjához kapcsolódó beruházást a soproni sörgyárukban, amellyel úttörők a Heineken európai leányvállalatai között. Kiemelte, hogy
a sörfőzési folyamatokhoz szükséges fűtési és hűtési rendszerek optimalizálásával akár 15-20 százalékos energiamegtakarítás és átlagosan 50 százalékos szén-dioxid-csökkentés érhető el.
Nikos Zois hangsúlyozta: az év utolsó hónapjaiban a rossz időjárás mellett a gyengülő fogyasztói bizalom jelentett akadályt a növekedésben. „Folyamatosan kapjuk az ezzel kapcsolatos visszajelzéseket a partnereinktől, de jó okunk van bízni abban, hogy ez a trend 2025-ben változik” – bocsátotta előre a görög származású Heineken-vezér.
Vuleta Zsolt, a Borsodi Sörgyár ügyvezetője és kereskedelmi igazgatója az Indexnek arról beszélt, hogy a Covid óta nem kívánnak mást, mint egy meglepetések nélküli évet, márpedig az elmúlt időszak a korábbi évekkel összehasonlítva, ha nem is nyugodtabb, de kiszámíthatóbb volt. „Elkötelezett munkavállalóinknak köszönhetően jó úton járunk a 2024-es célok eléréséhez. Ehhez nélkülözhetetlen volt a folyamatos termékfejlesztés és az aktív, következetes márkaépítés” – jelentette ki a szakember, megjegyezve, hogy az év egyik kiemelt feladata a DRS-rendszer bevezetése volt.
Nagy munkával, de sikeresen felkészültek: valamennyi, a bőcsi üzemben készülő, hazai piacra szánt termék megfelel a követelményeknek.
Vuleta Zsolt is rámutatott, hogy számolni kellett a forint-euró árfolyam ingadozásával és a nyersanyagárak növekedésével. Ebben jelentős előnyt biztosított számukra a nemzetközi háttér; a Molson Coors globális jelenlétének köszönhetően a változásokat jobban tudták kezelni, így erősítve az ellátási láncukat, hogy a partnereket és a hazai sörfogyasztókat folyamatosan, magas színvonalon kiszolgálhassák.
Világtrendek találkozása a magyar sörkultúrával
A prémiumizáció, illetve az alacsony alkoholtartalmú és alkoholmentes sörök trendjéről Mike James úgy nyilatkozott, hogy számos innovációjuk célozza ezeket a területeket, és a következő éveknek sem lesz más a fókusza. Megemlítette, hogy a mostani fiatal felnőttek alkoholfogyasztási szokásai eltérnek az előző generációétól, az innovatív alacsony és alkoholmentes sörök ezekre a pluszigényekre is válaszolnak. Jól látható trend a Dreher vezérigazgatója szerint, hogy a fogyasztás egyre inkább az élményalapú társasági élet felé megy el (úgymint fesztiválok, sörvacsorák), a fogyasztók egyre tudatosabban keresik az ilyen lehetőségeket.
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/gazdasag/2024/12/24/fogyasztas-kereslet-termeles-kereskedelem-sor-soripar/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!