2024. december 22., vasárnapMa Zéno napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 413,00 Ft | USD: 398,00 Ft | CHF: 445,00 Ft
2024.12.22. Zéno Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 413,00 Ft | USD: 398,00 Ft | CHF: 445,00 Ft
Kezdőlap / Gazdaság / A magyar zöldségvásárló az akciókat szereti a legjobban

Hirdetés

A magyar zöldségvásárló az akciókat szereti a legjobban

Az idei első nyolc hónapban 2,5 ezer tonnával, 6,5 százalékkal kevesebb zöldséget értékesített a DélKerTÉSZ (Dél-alföldi Kertészek Szövetkezete) – mondta a cég elnöke, Nagypéter Sándor. A visszaesés egyik oka a hosszan tartó kánikula, ezt az időjárást még a fóliás és üvegházas megoldással rendelkező földeken sem lehetett megfelelően kezelni.

A csökkenés annak is köszönhető, hogy olcsó, Európán kívüli vetélytársak jelentek meg. Tavaly ugyanis a német üzemek például rátaláltak a lényegesen olcsóbbnak számító kínai kukoricára, amelyből komolyan betáraztak, így idén sokkal kisebb mennyiségre volt szükségük, és azt a keveset is nyomott áron szerezték be. A DélKerTÉSZ-től beszerzett termény mennyisége például felére csökkent, míg annak ára is 45 százalékkal csökkent. Ez nemcsak a kukoricára igaz, más zöldségeket is távolról, akár Ázsiából, akár Észak-Afrikából szállítanak. Az európai termelők azon előnye, hogy jelentősen közelebb vannak, mára szinte teljes mértékben elillant.

De miért ennyivel olcsóbbak a nem európai termények? Ez részben az Európai Unió komoly termelési, fenntarthatósági és zöld előírásainak, valamint a szigorú élelmiszer-biztonsági feltételeknek köszönhető, amelyeknek az európai gazdáknak meg kell felelniük. Ezeket azonban az EU nem tartatja be olyan lelkesen az Unió területére behozott termények esetében, ebből adódik az európai gazdák hátránya, a feltételeknek megfelelni ugyanis drága mulatság. Nem csoda, hogy januárban több uniós országban söpört végig tüntetéshullám. Emellett egyre növekednek az egyéb költségek, így a szállítás és az útdíj, a munkabér és az energia.

Hirdetés

A magyar piacon egyértelműen látszik, hogy a fogyasztók kifejezetten árérzékenyek. Míg régen főleg hálóban volt kapható a lecsóhoz használt paprika, most már lédig (ömlesztve) is lehet azt kapni, a nagy áruházláncok így próbálják megtartani a vevőket. A spórolással pedig együtt jár az, hogy akció nélkül nem lehet érdemi mennyiséget értékesíteni, ilyenkor pedig még többet kell engednie mind az áruházláncnak, mind a beszállítónak.

Nagypéter Sándor összességében bizakodó, mivel július–augusztusban már bátrabban költöttek a fogyasztók, és ez várhatóan meglátszik majd a szentesi termelők terményeivel megnyitott mintabolt és a webshop számain is.

Forrás:
http://hvg.hu/gazdasag/20240918_Akcio-zoldseg-termelo-fogyaszto-bolt-kukorica-paprika#rss

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Autót venne a munkáshitelből? Mutatjuk, hogy miért nem érdemes

„Négymillió forint a mai körülmények között szinte alig ér valamit az ingatlanpiacon, így tartani lehet …