Április közepe óta ez az első olyan hét, amikor a közvélemény és a döntéshozók nem értesülhetnek arról, mennyire drága az üzemanyag Magyarországon régiós összehasonlításban. A KSH ugyanis immár csak havonta közli összehasonlító kísérleti statisztikáját.
Erről a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) számolt be a megelőző héten: „A Magyar Ásványolaj Szövetség és a Független Benzinkutasok Szövetségének javaslata alapján
a Nemzetgazdasági Minisztérium egyetértésével sor került az üzemanyagstatisztikai összehasonlítás módszertanának finomhangolására, amelynek keretében a heti összehasonlítás helyett havonta történő statisztikai összevetésekkel valósul meg az üzemanyagárak nyomon követése.
Jegyezzük meg: a KSH elvileg független szervezet, amely nem megrendelésre készít statisztikákat, s nem megrendelésre módosítja a készített statisztikák módszertanát, hanem szakmai szempontok, nemzetközi sztenderdek stb. figyelembevételével.
Szó se róla, csak kísérleti statisztikáról van szó, amely a KSH tájékoztatása szerint „kísérleti statisztika azt jelenti, hogy csak részben felel meg a Hivatalos Statisztikai Szolgálat Gyakorlati kódexében lefektetett elveknek. Kísérleti, kidolgozás alatt álló jellegéből fakadóan gond lehet a statisztika minőségével, módszertanával, pontosságával és megbízhatóságával, koherenciájával és összehasonlíthatóságával.”
És szó se róla, a KSH úgy egyáltalán csak az NGM felől érkező „igény” miatt kezdte el egyáltalán készíteni ezt a statisztikát. Amivel az első pillanattól számos kétely felvetődött, mármint azzal kapcsolatban, mennyiben is alkalmas egyáltalán bármiféle összehasonlításra. Az alapja ugyanis az uniós Weekly Oil Bulletin, amelynek az adatfelvétele a legtöbb tagállamban minden hét hétfője, de van ahol az előző hét péntekje. A statisztikát a KSH minden pénteken közölte, az NGM pedig az utolsó hetekben ráadásul az aktuális pénteki hazai árakat hasonlította a KSH által a környező országokra közölt árakhoz – vagyis volt egy közel egyhetes csúsztatás.
Nagy Márton tárcavezető rendszeresen a KSH-statisztika alapján állította szőnyeg szélére az üzemanyagkereskedőket, akik rendszeresen tiltakoztak, hogy a statisztika nem ad reális képet. Ennek megfelelően az már többször módosult:
- Először a tág értelemben vett régió országaira számoltak átlagárat – beleértve Bulgáriát és Lengyelországot, amelyek nem is határosak Magyarországgal, ellenben (különösen Bulgáriában) az üzemanyagok jóval olcsóbbak.
- Ezt követően a KSH a környező országokra (mínusz Ukrajna) is számolt átlagárakat.
- Ugyan a Mol heti többszöri nagykerár-módosításra állt át, hogy a hazai kiskerárak „jobban belesimuljanak” a régiós trendekbe, végül az lett a megoldás, hogy az egyes országok közti heti, sőt napi árváltozások közti eltolódásokból származó eltéréseket kiküszöbölendő havi jelentésre állt át a KSH.
A statisztika kísérleti, szóval lehetnek még további módosítások. Vagy lehet, hogy végül szép csendben kimúlik a nagy üzemanyagár-saga, avagy Nagy Márton harca a benzinkutasokkal.