2024. december 23., hétfőMa Viktória napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 413,00 Ft | USD: 398,00 Ft | CHF: 445,00 Ft
2024.12.23. Viktória Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 413,00 Ft | USD: 398,00 Ft | CHF: 445,00 Ft
Kezdőlap / Belföld / Döbbenetes titkok a Ferihegyi repülőtérről, amelynek még a nevével is meggyűlt a baja

Hirdetés

Döbbenetes titkok a Ferihegyi repülőtérről, amelynek még a nevével is meggyűlt a baja

Május 7-e ugyanúgy vasárnapra esett 1950-ben, mint ma. Azon a napon több száz meghívott gyűlt össze a Pestszentlőrinc, Rákoshegy és Vecsés határában, hogy részt vegyen a hároméves terv keretében, 40 millió forintból újjáépített Ferihegyi repülőtér ünnepélyes felavatásán. Az avatóbeszédet Bebrits Lajos közlekedés- és postaügyi miniszter tartotta, akiről elég annyit tudni, hogy az 1934-ben megjelent Tisztelt elvtárs című könyvében azt fejtegette, miért különb a szovjet élet az amerikainál.

1950. május 7-én felavatják a II. világháborúban súlyos légitámadást szenvedett, majd a 3 éves terv keretében újjáépített Ferihegyi repülőteret

1950. május 7-én felavatják a II. világháborúban súlyos légitámadást szenvedett, majd a 3 éves terv keretében újjáépített Ferihegyi repülőteret

Fotó: Bartal Ferenc / MTI

Miért éppen Ferihegy?

A repülőteret a fekvése alapján Budapest Ferihegy Nemzetközi Repülőtérnek nevezték el. A Ferihegy elnevezés Mayerffy Ferenc (1776–1845) nevéből ered, aki Grassalkovich hercegtől bérelte, majd vásárolta meg a Vecsés és Rákoshegy közötti mintegy 650 hold földet.

Hirdetés

Mayerffy korának egyik leghíresebb serfőzőmestere, szőlésze volt, aki nemcsak a Lovaregylet alapítója volt, hanem Széchenyi István nagy barátja is.

Birtokán szőlőiskolát létesített, ahol új fajtákat nemesített, amikor a magyar szőlőkultúra hanyatlásnak indult. Halála után Ferihegy előbb Szontagh-, majd Podmaniczky-, végül Vigyázó-birtok lett. 1928-ban a Magyar Tudományos Akadémia tulajdonába került.

Egy 147 méteres dombot is elhordtak

Az első világháború és a trianoni békediktátum után a magyar polgári repülés nehezen és súlyos korlátozások közepette alakulhatott ki. A mátyásföldi után a Budaörsi repülőtér lett a harmincas évek végén a belföldi és egyben az ország nemzetközi repülőtere. Többszöri nekifutásra, 1938-ban került napirendre egy új, korszerű légikikötő felépítése. Erre a célra a Pestszentlőrinc, Rákoshegy és Vecsés határában lévő területet nézték ki. A tervezés és az építkezés megkezdése előtt alaposan felmérték a terepet. 1939 februárjától Hille Alfréd, a katonai meteorológia megteremtője vezetésével megfigyeléseket és méréseket végeztek. Elsősorban a szélviszonyokat, a köd kialakulásának és feloszlásának körülményeit vizsgálták.

A kavicsos talajt és a mélyen húzódó talajvizet rendkívül előnyösnek találták.

A repülőtér tervezésére kiírt pályázaton megvalósításra legalkalmasabbnak ifj. Dávid Károly (1903–1973) pályaművét találták. A munkálatok azonban csak 1942-ben kezdődtek, mert a napjainkban szinte teljesen sík területen akkoriban volt például egy 147 méter magas homokos domb is, amit az előkészületek során elegyengettek.

A második világháború alatt a repteret csak a honvédség vehette igénybe, ahol ideiglenesen német és szovjet csapatok is állomásoztak. A háborúban három légitámadás is érte, így teljesen használhatatlanná vált. 1947-ben döntöttek úgy, hogy a repteret a már említett hároméves terv keretében, 1948 és 1950 között a polgári forgalom számára építik újjá.

Az 1950. május 7-i megnyitóra elkészült a Ferihegyi repülőtér felvételi épülete (napjainkban felújítva az I. terminál), már használható volt az 1500 méter hosszú kifutópálya, a hangár, és a forgalmi épület egy része is. A következő tíz évben készült el a tranzitváró, a bevezető fénysor, a radarberendezés, és meghosszabbították a kifutópályát, amelynek eredményeként az 1960-as évekre Közép-Európa egyik legmodernebb repülőtere […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/belfold/2023/05/07/liszt-ferenc-nemzetkozi-repuloter-ferihegy-legi-kozlekedes/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Kemény üzenetet küldött David Pressmannek lehetséges utódja: Hagyd abba ezt az ostobaságot

Bryan E. Leib, az Egyesült Államok lehetséges budapesti nagykövete üzenetet küldött a jelenlegi nagykövetnek, David …