2022. május 18., szerdaMa Erik napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 387,00 Ft | USD: 369,00 Ft | CHF: 370,00 Ft
2022.05.18. Erik Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 387,00 Ft | USD: 369,00 Ft | CHF: 370,00 Ft
Kezdőlap / Vállalkozás / Nem árulja el a Dunakeszi Járműjavító, hány dolgozót kell kirúgnia

Hirdetés

Nem árulja el a Dunakeszi Járműjavító, hány dolgozót kell kirúgnia

Nem közölte a hvg.hu érdeklődésére a Dunakeszi Járműjavító Kft., hogy a május elején kezdődött elbocsátási hullám pontosan hány munkavállalójukat érinti. A menedzsment nem cáfolta ugyan a kényszerű leépítést, de részletes kérdéseinkre csak annyit válaszoltak: „a kérdéseket nem kívánjuk kommentálni”. Az interneten felbukkant felmondólevél-részlet alapján a Dunakeszi Post legalább 9 dolgozó elbocsátásáról írt, az Opten adatai szerint a cégnél jelenleg 643-an dolgoznak.

A hvg.hu megkereste a Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetét is, mert az érdekképviseletnek vannak a cégnél tagjai. A szakszervezet elnöke, Buzásné Putz Erzsébet azt mondta, valóban vannak tagjaik a cégnél, de egyiküket sem érinti a létszámleépítés. Azt azonban, hogy kiket érint és hányan vannak, ő sem tudja, mert – mint mondta – felvette ugyan a kapcsolatot a cégvezetéssel, de ők egyelőre nem adtak semmilyen információt, későbbre ígértek neki tájékoztatást. Így azokat az információkat sem tudta a szakszervezeti elnök hiteles forrásból ellenőrizni, hogy állítólag az elbocsátottak egy része kölcsönzött munkaerő volt, és az sem derült ki, hogy az általa is hallott 9 fős első kört követi-e esetleg újabb leépítési hullám.

Más forrásból a hvg.hu úgy értesült, hogy az elbocsátások mértéke nem éri el a csoportos létszámleépítés törvényi mértékét, ami 300 főnél többet foglalkoztató cégnél legalább 30 munkavállalót jelentene. Úgy tudjuk,

Hirdetés

a vállalatvezetés pénteken tervez hivatalos nyilatkozatot tenni az ügyben a részletekkel és az okok magyarázatával.

A kérdéseinkre nem válaszolt a Dunakeszi Járműjavító Kft. menedzsmentje, így nem tudni, hogy a felmondólevélben említett alapanyaghiány mennyiben érinti az egyiptomi állami vasúttársaság rendelésére készülő vasúti személykocsik gyártását, ahogy azt sem, hogy a megrendelések kényszerűen késedelmes teljesítése miatt havonta milyen összegű kötbérfizetési kötelezettsége keletkezik a cégnek. A Dunakeszi Járműjavító egyik legnagyobb munkája most ugyanis az egyiptomi megrendelés teljesítése, amellyel eddig jól haladtak. Az összesen 1300 darab személyvagon gyártása két ütemben történik. A mintegy egymilliárd euró értékű megrendelés teljesítésének első szakasza tavaly nyáron le is zárult, mert az első 500 darab, harmadosztályú vagont leszállították Egyiptomba. Ezeket, és a második szakaszban leszállításra várók kis részét – 30 étkezőkocsit – nem Dunakeszin gyártották, hanem az oroszországi Tver városában. Méghozzá az orosz állami járműgyártó, a Transzmasholding (TMH) gyárában, ez a cég ugyanis közvetve résztulajdonosa is a Dunakeszi Járműjavító Kft.-nek.

A második szakaszban szállítandó további 800 járműnek már a nagy részét a Dunakeszi Járműjavítóban állítják elő: 500 harmadosztályú, 180 másodosztályú, és 90 első osztályú vasúti kocsit kell legyártani – a cégvezetés nem válaszolt arra a kérdésünkre, miszerint igaz-e, hogy ebből a második tételből eddig alig több mint 100 darab készült csak el mostanáig.

A Dunakeszi Járműjavítóban több száz vasúti kocsit kellene gyártani – képünk illusztráció
© MTI / Máthé Zoltán

A Járműjavító 90 százalékos tulajdonrészét a magyar állam (a MÁV és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő) 2020 tavaszán adta el a TMH Hungary Invest Zrt.-nek. A vállalkozás egy hasonló nevű kft.-n keresztül felerészben az orosz Transzmas-csoport (illetve annak Svájcban bejegyzett tagja, a TMH International AG), felerészben a Magyar Vagon Zrt. tulajdona – utóbbi egyedüli tulajdonosa pedig Szalay-Bobrovniczky Kristóf volt londoni nagykövet, Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő férje.

A HVG is megírta, hogy az egymilliárd eurós beszerzés fedezetét magyar és orosz állami bankok nyújtják az egyiptomi félnek, amely ebből veszi a kocsikat a Magyar Vagon és a Transzmasholding fele-fele arányban birtokolt vegyesvállalatától, a Transzmasholding Hungary Kft.-től. Mind a Magyar Vagonnál, mind a TMH-cégeknél olyanok dolgoznak vezetőként, mint a Mol-csoport stratégiai ügyvezető igazgatója, Bacsa György, valamint Hernádi Zsolt Mol-vezér befektetési társaságának vezérigazgatója, Komondi Zsolt.

Az orosz–magyar kooperáció értelme egyébként az lehet, hogy a magyar cég részvételével a vagonok uniós gyártmánnyá válnak, feltéve, hogy azoknak legalább a fele Magyarországon készül. A járműjavító a szerződésben 680 vagon gyártását vállalta. A biznisz a magyar félnek 2020-ban 58 milliárd forint bevételt és majdnem 8 milliárd forint nyereséget hozott.

Pénz beszél: a NER-lovag, aki tovább üzletel a szankciós listán szereplő oroszokkal

Egyelőre nem zavartatja magát az Oroszországot érintő szankciók és az üzleti etika által a kormánykedvenc üzletember: a rendszerbe mélyen beágyazott Szalay-Bobrovniczky Kristóf zsíros vasúti biznisze egy orosz óriáscéggel nem állt le.

A járműgyártás mellett Szalay-Bobrovniczky Kristóf a repülőgépiparba is belekóstolt, és hasonló sikereket ért el. Tavaly ősszel lett többségi tulajdonosa a katonai kiképző és könnyű harcászati gépeket gyártó cseh Aero Vodochody vállalatnak – ehhez 53 milliárd forintnyi hitelt is kapott. A kormány pedig éppen ettől a cégtől vásárolt nemrég 12 gyakorlatozó repülőgépet – ezek ára akár 70 milliárd forint is lehet. Nemrég a kormányinfón meg is kérdeztük Szentkirályi Alexandrát, hogy mennyire tartja ezt kínosnak, mire azt mondta, nem érez összeférhetetlenséget a vásárlás miatt, a haderőfejlesztést pedig szükségesnek tartja.

A hvg360 információi szerint lehet, hogy a hadászattól nem is olyan távoli területen vár hamarosan újabb bevetésre Szalay-Bobrovniczky Kristóf. Elképzelhető ugyanis, hogy az újonnan felálló kormányban a honvédelmi minisztérium élén is vezetőt cserél Orbán Viktor, legalábbis erről beszélnek a kormányzathoz közel álló körökben. Benkő Tibor jelenlegi honvédelmi miniszter utóda pedig Szalay-Bobrovniczky lehet. Noha a NER-en belül főleg Habony Árpád és Rogán Antal köreihez sorolt Szalay-Bobrovniczky leginkább üzletemberként ismert, van egy másik oldala is: tartalékos százados, a Magyar Honvédség vitéz Szurmay Sándor Budapest Helyőrség Dandár 32. Nemzeti Honvéd Díszegységénél, a Palotaőrség állományában tartalékos csoportparancsnok.

Új honvédelmi miniszterrel vághat neki Orbán a következő ciklusnak

Elképzelhető, hogy az újonnan felálló kormányban a honvédelmi minisztérium élén is vezetőt cserél Orbán Viktor, legalábbis erről beszélnek a kormányzathoz közel álló körökben.

A Demokratikus Koalíció a kormányt okolja
A DK közleménye szerint a Dunakeszi Járműjavítónál kezdődő leépítések „első számú felelőse Orbán Viktor és kormánya”. Az ellenzéki párt úgy látja, az alkalmazottak az állásukkal fizetnek azért, hogy „három éve az orosz elnök leghűségesebb pincsi kutyájaként viselkedő magyar miniszterelnök úgy döntött, minden épeszű megfontolást nélkülözve átjátssza orosz kézbe a Dunakeszi Járműjavítót”. A párt szerint ahogy 2019-ben sem foglalkoztatta a magyar emberek valós érdeke a kormányt, Orbánék most is cserben hagyják az elbocsátásra kerülő dolgozókat.

Forrás:
http://hvg.hu/kkv/20220505_Nem_arulja_el_a_Dunakeszi_Jarmujavito_hany_dolgozot_kell_kirugnia#rss

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

 Gyerekeknek reklámozó influencerügynökségeket bírságolt meg a GVH

Gyerekeknek reklámozó influencerügynökségeket bírságolt meg a GVH

Influencerügynökségek megbírságolásáról adott hírt a Gazdasági Versenyhivatal. Még tavaly történt, hogy az Ask Bongo mobiljátékot …