Két kiemelt terület rajzolódik ki a fenntarthatósági törekvésekben a magyar vállalatok körében – állapítható meg a K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai alapján. Ezek pedig:
- az energiafelhasználás csökkentése – a vállalkozások 86 százaléka számára prioritás
- a munkavállalók környezetbarát munkába járásának támogatása – ezzel 40 foglalkozik kiemelten.
Az energiahatékonysági intézkedések váltak az egyik leggyorsabban növekvő prioritássá, ami nem csoda az ukrajnai háború miatt meredeken növekvő energiaárakat látva. Ennek a területnek az érdéke a fenntarthatósági index első adatfelvételekor, 2022. első félévében még csak 72 ponton állt.
A cégek
- 81 százaléka vállalta vagy tervezte az informatikai eszközök és gépek energiatakarékosra cseréjét,
- 54 százalékuk környezetbarátabbra cserélte vagy tervezte cserélni a gépjárműveit (ez az előző félében 47 százalék volt,
- 54 százalékuk kezeli környezetbarát módon a veszélyes hulladékot.
Érdekes módon míg nagy részük tesz energiahatékonyságot célzó lépéseket,
a zöldenergia használata továbbra is marginális: a vállalatok mindössze 4 százaléka vásárolt vagy tervez ilyet vásárolni,
a teljes energiafogyasztáshoz viszonyított használati aránya pedig csak 1,8 százalék – bár ez az eddigi mérések legmagasabb értéke, írták a K&H közleményében.
![](https://img.hvg.hu/Img/27315920-08f2-479a-bc05-0514a7db57d5/813541ea-28c6-4769-8fc6-0aa118090819.jpg)
Munkavállalók és papírfelhasználás
A munkavállalók fenntartható közlekedését bérletekkel és biciklitárolókkal támogatják: a cégek 40 százaléka már tett lépéseket annak érdekében, hogy a dolgozókat környezetbarát munkába járásra ösztönözze – fél évvel ezelőtt ez az arány még 30 százalék alatt volt.
A papírfelhasználás csökkentése fontos szempont maradt, nem véletlen, hiszen nem igényel komolyabb beruházást. A cégek 92 százaléka már tett lépéseket ezen a téren: digitális megoldásokra állnak át a papíralapú folyamatok helyett, és a szelektív papírgyűjtés, az újrahasznosított papír használata is terjed.
Mire nem figyelnek?
Bizonyos fenntarthatósági lépések háttérbe szorultak, aggasztóan, soha nem látott mélységbe zuhant
- a vízfelhasználásukat csökkentő cégek aránya, ami 31,
- a természeti erőforrások kíméletes felhasználását preferáló cégek aránya, ami 9
- és a környezetvédelmi szervezeteket támogatók aránya, ami 7 százalékra esett vissza,
- de ugyanígy csökkent az ingatlanok hőszigetelése is: jelenleg a cégek fele foglalkozik ezzel.
![](https://img.hvg.hu/Img/27315920-08f2-479a-bc05-0514a7db57d5/7bff9f7c-660f-4ff9-8190-dc521029b656.jpg)
Etikus viselkedés
A CSR-tevékenységek közül kiemelkedik az etikus üzleti viselkedés fontossága, amelyet a vállalatok 61 százaléka tart kiemelt témának.
Azokat a cégeket, amelyek rendelkeznek fenntarthatósági stratégiával, leginkább az alkalmazottakkal szembeni méltányos bánásmód foglalkoztatja (74%), de a felmérésben résztvevő összes vállalat számára is ez a második leggyakoribb téma (58%). A legnépszerűbb CSR-témák között van még a munka-magánélet egyensúlyának támogatása, az őszinte marketingkommunikáció és a sokszínű munkahelyek létrehozása is.
Összességében még elég magas – 29 százalékos – azon cégek aránya, amelyek egyik témával sem foglalkoznak. Ez a második legkedvezőtlenebb érték az előző félévi 33 százalék után, vagyis
tízből három vállalat egyáltalán nem érzi fontosnak a társadalmi felelősségvállalást.