Hamarosan a magyar állam tulajdonába kerül a Strabag tulajdonrésze a GYSEV-ben, amellyel kétharmad fölé nő a magyar tulajdonrész – jelentette be Lázár János a Facebook-oldalán.
A bejegyzésben Lázár felidézte, hogy már eddig is többségi tulajdoni aránya volt a magyar államnak, de szerinte a szocialista kormányok „előnytelen, már-már hazaárulással felérő szerződést kötöttek az osztrákokkal”. „Míg ugyanis a magyar állam egyre több pénzt fektetett be a GYSEV-be, az osztrákok pedig nem teljesítették a rájuk eső tőkeemelést, addig az osztrák vétójog megmaradt, a magyar befolyás pedig nem növekedett” – fogalmazott.
Mint írta, Orbán Viktor és a kormány őt bízta meg a „rendrakással”, most pedig az osztrák versenyhatóság megadta az engedélyt a Strabag tulajdonrészének megvásárlásához. Hozzátette, hogy a cég továbbra is közös marad, kisebbségi tulajdonosként ezentúl is partner lesz az osztrák állam. „Ugyanakkor a nótát annak kell rendelnie, aki a számlát fizeti – ez pedig Magyarország” – írta Lázár János, aki szerint amellett, hogy „miénk lehet a döntő szó”, a tranzakció jó hír a magyar vasút minden utasának és dolgozójának is.
A Strabag 6,1 százalékos tulajdonrészének felvásárlása már hónapok óta húzódik. A magyar állam tavaly decemberben tett hivatalos vételi ajánlatot, az akkor hírek 10 millió euróról (mintegy 4 milliárd forint) szóltak. A társaságban az osztrák államnak 28 százalékos a tulajdonrésze.
A GYSEV szerepe jelentős a magyar vasúti közlekedésben, 430 kilométeres pályahálózatot tart fenn a két országban összesen, a Bécs-Budapest vonal közlekedését is meghatározza, valamint a Szombathely-Szentgotthárd-Graz közötti szakaszon is.