2022. május 25., szerdaMa Orbán napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 385,00 Ft | USD: 360,00 Ft | CHF: 374,00 Ft
2022.05.25. Orbán Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 385,00 Ft | USD: 360,00 Ft | CHF: 374,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Viszlát depresszió! Avagy a futás tudományos szemmel

Hirdetés

Viszlát depresszió! Avagy a futás tudományos szemmel

Sportolni mindenképp hasznos, nemcsak a súly megtartása/apasztása miatt, hanem mert lényegesen erősebbek, egészségesebbek leszünk, ha eddzük testünket. Arról nem is beszélve, hogy fiatalságunkat is tovább megőrizhetjük, hiszen már számos tanulmány bizonyította, hogy a kromoszómák végein található telomerek, amik az öregedés miatt rövidülnek, nem veszítenek méretükből, ha rendszeresen sportolunk.

Sokan állítják, hogy a futás a legjobb sport, mert bárhol, bármilyen életkorban végezhető és egy jó cipőn kívül nem is kell hozzá semmi. Ez igaz is, ha az embernek rendben van a térde, háta, válla, akkor bele is vághat. De mire számíthatunk, ha futni kezdünk, azon kívül, hogy nagyon gyorsan ledobhatunk néhány kilót?

A Livescience egy edzésfiziológust kérdezett a futás hatásairól. Dr. Richard Blagrove, a Loughborough Egyetem professzora maximálisan támogatja ezt az edzésformát, mert gyakorlásával mind az izmokra, csontokra, anyagcserére, szív- és érrendszerre, mind a mentális egészségre jó hatással lehetünk.

Nőnek az izmok

Hirdetés

Futás közben az izom kis struktúrái, a sejtek energiatermelő központjai (a mitokondriumok) növekednek és gyarapodnak, ahogy az izmokat oxigénnel ellátó kis vérerek is tágulnak. Ez hatékonyabb energiatermeléssel jár, vagyis több erőnk lesz az izmok működtetésére. A kutatások bebizonyították, hogy még az idősebb, edzésben nem lévő embereknél is gyors izomtömeg növekedés történt futás hatására.

Egy ideje már széles körben elfogadott az a nézet is, hogy a futás javíthatja a csontsűrűséget. A 19. század végén Julius Wolff német sebész megalkotta tézisét, amit ma már Wolff-törvényként ismerünk. Állítása szerint a csontok alkalmazkodnak az intenzív igénybevételhez, így ha futással terheljük alsó végtagjainkat, idővel a láb csontjai megerősödnek.

Futás közben alsó lábszárunk csontjai testsúlyunk kétszeresével-háromszorosával terhelődnek, ami jótékony hatással van rájuk, és változásokat idéz elő ásványianyag-sűrűségükben is – ami csökkenti a csontritkulás kockázatát.

Cseréljük az anyagokat

Az anyagcsere, definíciója szerint a testben zajló összes fizikai és kémiai folyamat, ami energiát alakít át vagy használ fel, mint például a légzés, a vér keringése, a testhőmérséklet szabályozása, az izmok összehúzódása, […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/2022/05/02/futas-anyagcsere-csontsuruseg-mitokondrium-errendszer-mentalis-egeszseg-depresszio-szorongas/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

A globális felmelegedés az alvásidőnket is elveszi

A globális felmelegedés az alvásidőnket is elveszi

A  One Earth című folyóiratban publikált  friss tanulmány szerint világszerte alvásproblémákat okoz a globális felmelegedés, …