2022. május 25., szerdaMa Orbán napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 385,00 Ft | USD: 360,00 Ft | CHF: 374,00 Ft
2022.05.25. Orbán Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 385,00 Ft | USD: 360,00 Ft | CHF: 374,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Teljesen megváltozik az égbolt

Teljesen megváltozik az égbolt

Samantha Lawler, a kanadai Regina Egyetem csillagászati adjunktusa azt mondta, hogy

az emberiség történetében először nem úgy látjuk majd az éjszakai égboltot, ahogyan eddig láttuk.

A csillagászati adjunktus a kanadai saskatchewani farmjáról figyelte, ahogy az aktív műholdak száma a 2017-es körülbelül ezerről mára több mint 5000-re szaporodott.

Lawler és két másik kanadai csillagász decemberben publikált egy tanulmányt a The Astronomical Journal című folyóiratban, ami azt jósolja, hogy kevesebb mint egy évtizeden belül az éjszakai égbolton minden 15 fénypontból egy valójában mozgó műhold lesz.

Körülbelül csak négyezer olyan csillag van, amelyet szabad szemmel láthatunk, és ha ezek közül kétszáz elkezd mozogni, akkor nagyon más égboltot láthatunk, mint amihez hozzászoktunk

– mondta a kanadai csillagász.

A műholdak zavarják a csillagok vizsgálatát

Távcsövön keresztül nézve még zavaróbbak a műholdak, amelyek már most is zavarják a kozmoszról készült képeket, amelyeket a világ csillagvizsgálói készítettek. Hacsak nem változik valami drámaian a műholdak számának, visszaverő képességének és sugárzásának nemzetközi szabályozása terén, a Lawlerhez hasonló szakértők úgy vélik, hogy a csillagászati kutatásokra gyakorolt hatás fokozódik.

Mintha egy átmeneti állapoton mennénk keresztül úgy, mint amikor az első autók megjelentek az utakon. Ha egy új modell elhajtott az úton, az ember kiszaladt, hogy megnézze. Most óriási autópályák mellett élünk, tele járművekkel. Szóval ez egyfajta átmenet, amin most a műholdakkal az éjszakai égbolton keresztülmegyünk

– mondja Lawler.

A műhold haszna az orosz–ukrán háborúban

A megakonstellációk kezdetekor több tízezer kis műhold mindössze 483 kilométerre volt a Föld fölött, ezeket magáncégek indították, hogy globálisan nagy sebességű internet-hozzáférést biztosítsanak.

Elon Musk SpaceX vállalata felelős a Föld körüli pályán lévő aktív műholdak nagyjából egyharmadáért, ami több, mint bármely más vállalaté vagy országé, beleértve az amerikai kormányt is. A SpaceX már több mint 2000 műholdat bocsátott fel, és további legalább 42 ezer műholdat tervez felküldeni a Starlink nevű megakonstellációjához. Távoli versenytársai közé tartozik az Amazon Project Kuiper és a londoni székhelyű OneWeb műholdas cég.

Miközben a Starlink több ezer kis műholdja gondot okoz a csillagászoknak, a világ vidéki vagy háború sújtotta részein élő emberek számára is biztosítják a szükséges internet-hozzáférést.

Oleg Kutkov ukrán […]