2025. július 12., szombatMa Izabella napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 399,00 Ft | USD: 342,00 Ft | CHF: 429,00 Ft
2025.07.12. Izabella Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 399,00 Ft | USD: 342,00 Ft | CHF: 429,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Pár nap csend után más ember jön ki, mint aki bement

Hirdetés

Pár nap csend után más ember jön ki, mint aki bement

Négy nap telefon nélkül, étkezések csendben, labirintusjárás és meditáció az ezeréves templomban – ez a Csendkurzus, amit több mint tíz éve egy pszichiáter és egy szerzetes kísér a Pannonhalmi Főapátságban. Tízéves évfordulójukra most könyvben írták meg tapasztalataikat a csendről, ahová hívőket és nem hívőket egyaránt várnak.

Egy átlagos vállalati tréningnap volt kiégett középvezetőkkel, motivációt vesztett beosztottakkal, túlhajszolt CEO-val; többségük évtizedek óta próbált tökéletesen vagy csak elég jól teljesíteni. Egyszerre többfelé figyel, nyitott irodákban, folyamatos zaj mellett dolgozik, állandóan elérhető. Túlingerelt agya munka után is újabb és újabb ingerforrást keres magának. Dr. Palotai Gabriella már majd tíz éve tartott képzéseket, és időnként pszichiáterként is kezelt vezetőket, céges dolgozókat.

Palotai Gabriella

Palotai Gabriella

Hirdetés

Fotó: Papajcsik Péter / Index

De ez a tréning a gyönyörű környezet miatt más volt; a doktornő azt vette észre, hogy a résztvevők a szünetben nem állnak le egymással jópofizni, hanem a természetet élvezik.

Ekkor született meg Palotai Gabriellában 2012-ben a pannonhalmi csendkurzus ötlete.

„Arra gondoltam, mennyivel hasznosabb lenne számukra az új ismeretek, készségek befogadása helyett csendben eltölteni néhány napot, átgondolni életük aktuális kérdéseit, találkozni önmagukkal, meghozni fájó döntéseiket” – mondja Palotai Gabriella.

Erling Kagge hegymászó, esszéista egyik könyvében említi a Dánia legészakibb részén épített, hangszigetelt csendes szobákat, ahol 50 percen át lehet közösen hallgatni. A csendközpontok mára lassanként iparággá válnak a zajban élő városi ember számára.

„A csendtől félünk, mert nem érezzük magunkat elég hatékonynak. A semmittevéssel azonosítjuk, ezért gyakran üres, semmitmondó fecsegéssel, aktivitással töltjük ki. A csend luxus az életünkben, mert még a hálószobában is ingeráradattal vesszük körbe magunkat, séta vagy futás közben is podcastot hallgatunk. Nem csoda, ha megszaporodott a feszültséggel, szorongással, alvászavarral küzdő emberek száma” – mondja a szakember.

A csend kapukat nyit

A Csendkurzus résztvevői négy napon át alámerülnek a Pannonhalmi Főapátság ezeréves, lenyűgöző tereiben és az épületeket körülölelő természetben, és egy pszichiáter és egy bencés szerzetes kísérésével töltik szó nélkül a napokat. A csendet csak a meditációs és önismereti feladatokat lezáró megosztások törik meg röviden. A résztvevők többsége nem hívő, és a feladatok sem kapcsolódnak a katolikus valláshoz, bár a zsidó és keresztény istentiszteletekben fontos szerepet játszó, az általános emberi helyzeteket megragadó több ezer éves zsoltárok előkerülnek.

„A szerzetesi hagyományban a csendhez szorosan kapcsolódik a hallgatás. A hallgatás (taciturnitas) a beszéd elhagyását, a csend (silentium) pedig a csendbe való belemerülést jelenti, ami lehetőséget teremt arra, hogy meghalljuk ennek a sajátos közegnek az üzenetét. A hangtalanság kaput nyit: teret ad a másik embernek, hogy megossza gondolatait, vagy megteremti a külső csendet, hogy befelé hallgassunk” – vezet be a csend definíciójába Bokros Márk.

Bokros Márk

Bokros Márk

Fotó: Papajcsik Péter / Index

A pannonhalmi közösség perjele, a főapát helyettese egyébként közgazdász, teológus és a bencés gimnáziumban matematikatanár is; ottlétünkkor épp az érettségiről érkezett (és az Arborétumban elsiető két srácnak vidáman gratulál, mert remek írásbelin vannak túl).

Márk atya felidézi a nyugati szerzetesség alapkövének számító, a bencés rend mindennapjait szabályozó Szent Benedek Reguláját, amelynek már a bevezetője is így kezdődik:

Hallgasd meg, ó Fiam, a mester parancsait.

„A másikra való odafigyelés elképzelhetetlen a hallgatás és saját gondolataink háttérbe szorítása nélkül; mindez egyszerre igényel külső és belső csendet. Ezzel megnyílik egy sajátos tér, ahol nem a magam meglévő elképzeléseivel és előítéleteivel foglalkozom, hanem befogadok valami mást, valami újat” – mondja Márk atya.

A halál csendje és a fagyos csend

A csend lehet jótékony vagy romboló, közvetíthet elfogadást, megértést, de elutasítást is. A fagyos csenddel büntethetjük a velünk élőket és eltávolodhatunk egymástól. „A szavaknak különösen nagy súlyuk van, amikor lezárunk egy kapcsolatot, mert véget ért, kiüresedett. Vannak mondatok, amelyeket már nem érdemes vagy nem is lehet korrigálni. Ennél is súlyosabb a halál csendje, ami hordozza a búcsúzást, a lezárást, a megbékélést, a hálát azért, amit kaphattunk egymástól. Elkísérni valakit az utolsó útjára egyben megtiszteltetés is, ahol a csend mellett csak kevés szónak van helye” – mondja Palotai Gabriella.

Fontos a barátok között, a családban vagy a párkapcsolatokban megélhető, szavak nélküli, biztonságos csend, amikor nincs szükség magyarázatokra, beszédre.

„A ki nem mondott érzések, gondolatok a sértett fél fejében zakatolnak, párbeszédet folytat azzal, akit hallgatásával büntet. Ez a csend mindkét félben tovább fokozza a nyugtalanságot. Ha azért maradunk csendben, hogy elkerüljük a konfliktust, vagy azt várjuk a másiktól, hogy találja ki, mire van szükségünk, akkor néma beszélgetést folytatunk magunkkal, és nem lépünk előre.”

A Csendkurzuson nem használható a telefon sem, és a résztvevőknek az elején a legnehezebb az étkezéseknél csendet tartani. A negyedik nap végén viszont alig akarják elhagyni a csendet.


Bokros Márk és Palotai Gabriella


15

Bokros Márk és Palotai GabriellaGaléria: Pár nap csend után más ember jön ki, mint aki bement(Fotó: Papajcsik Péter / Index)

Ha kilépsz, más leszel, mint amikor beléptél

A Csendkurzus résztvevői naponta kétszer besétálnak a 22 hektáron elterülő Arborétum közepén található labirintusba. A legenda szerint a krétai Minósz király építtetett egy labirintust, hogy elrejtse a bikafejű, embertestű szörnyeteget, a Minótauroszt. A labirintus motívuma számos kultúrában megjelenik, és feltűnik ősi sziklarajzokon vagy cserepeken Egyiptomtól kezdve Törökországon át Mexikóig.

„A labirintus a meditáció, az elmélyülés eszköze: végigjárása során nem az útvonalat figyeljük, hanem szépen lassan befelé fordulunk. Elengedjük előzetes elvárásainkat és kíváncsiságunkat, és a tekergő útvonal helyett a minket foglalkoztató témával foglalkozunk. Az útnak van egy lüktetése: ahogy közeledünk a közepe felé, váratlanul mégis távol kerülünk tőle; bizonyosak vagyunk célunk elérésében, de folyton irányváltásokra kényszerülünk” – értelmez Palotai Gabriella.

Amikor a térben a labirintus közepe felé haladunk, szimbolikusan a saját belső világunk központja felé tartunk. Ha pedig jól járjuk a labirintust, kilépve belőle nem leszünk ugyanazok, mint amikor beléptünk.

[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/heavy-mental/2025/05/19/csendkurzus-pannonhalmi-foapatsag-pszichiater-szerzetes/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Három milliárd ember szereti, mégsem eheti a melegben

Van már állati sejtek tenyésztésével előállított laboratóriumi hús, az igazitól megkülönböztethetetlen „vérző” műhús, és 3D-nyomtatott …