2021. május 8., szombatMa Mihály napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 358,00 Ft | USD: 296,00 Ft | CHF: 326,00 Ft
2021.05.08. Mihály Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 358,00 Ft | USD: 296,00 Ft | CHF: 326,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Ön tudja, mik azok az easter eggek?

Hirdetés

Ön tudja, mik azok az easter eggek?

Videójátékokban vagy DVD/Blu-ray filmekben „easter eggnek” – magyarul húsvéti tojásnak – hívják az apró, szándékosan elrejtett és nehezen megtalálható, gyakran mulatságos egyedi részleteket és tartalmakat. Ezek az ünneptől függetlenül a populáris kultúra fontos részét képezik.

Napjainkban szinte nem is készül már olyan, nagyobb kaliberű videójáték vagy populáris film, amelybe ne kerülne bele valamilyen „easter egg”. Igazi geek rituálé ez az alkotók részéről – egyfajta „fan service” vagy összekacsintás a rajongókkal, hogy „igen, ezt csak önök értik, mert szeretik és ismerik a mi brandünket”. Bár az „easter egg” szó szerint „húsvéti tojást” jelent – leginkább annak a rejtett mivolta miatt –, de persze az eredeti húsvéttól vagy az ilyenkor kipingált tojásoktól eltávolodott jelentéstartalommal. De vajon honnan ered ez a kifejezés? 

Warren Robinett, az 1980-as Adventure készítője egy 2015-ös GDC-n beszél a régi szép időkről. (Forrás: Wikipédia)

Hirdetés

Warren Robinett, az 1980-as Adventure készítője egy 2015-ös GDC-n beszél a régi szép időkről. (Forrás: Wikipédia)

Egy renitens programozótól ered

Az igazi húsvéti tojás – eredeti értelmében – általában díszített tyúktojás vagy csokoládétojás, melyet a keresztény gyökerű kultúrákban húsvétkor szokás ajándékozni. A tojásdíszítés szokása egészen az ókorig nyúlik vissza, de a hagyomány a kereszténység elterjedése után is megmaradt. A keresztény értelmezés szerint a tojás a sírjából feltámadó Krisztust jelképezi. Talán nem meglepő, hogy ehhez az értelmezéshez a geek húsvéti tojás eredetének 

az égvilágon semmi köze.

A „húsvéti tojás” kifejezés használata a videójátékok titkos, rejtett részleteinek leírására az 1980-as Adventure című videójátékból származik, amely Atari 2600 játékkonzolhoz jelent meg, és Warren Robinett programozta. Abban az időben az Atari nem szerepeltette a programozók nevét a játék kreditjében, részben azért, hogy a versenytársakat megakadályozzák abban, hogy a fejlesztőiket elcsábítsák, részben pedig azért, hogy megelőzzék, hogy a fejlesztők a cég új tulajdonosával, a Warner Communication vezetésével alkuképes pozícióba kerüljenek, amikor például béremelésről vagy más, munkaügyi problémákról van szó. 

Adventure (1980): „Warren Robinett készítette” – így nézett ki a világ első easter eggje, amit így is neveztek (Forrás: Atari)

Adventure (1980): „Warren Robinett készítette” – így nézett ki a világ első easter eggje, amit így is neveztek (Forrás: Atari)

Robinett, aki nem értett egyet ezzel a gyakorlattal, titokban programozta a „Warren Robinett készítette” üzenetet, amely csak akkor jelent meg, amikor egy játékos egy adott képpontra (egy szürke pontra) mozgatta az avatárját – ilyenkor belépett a térkép korábban „tiltott” részébe, ahol az üzenet megtalálható. 

Amikor Robinett elhagyta az Atarit, erről nem tájékoztatta a céget, azonban nem sokkal a távozása után egy játékos felfedezte a szürke pontot és az üzenetét. Az Atari vezetése eleinte el akarta távolítani az üzenetet, és így kiadni újra a játékot, de végül rájöttek, hogy ez mekkora költségekkel járna, ezért inkább meghagyták. Steve Wright, az Atari fogyasztói részleg szoftverfejlesztési igazgatója ekkor jött rá, hogy 

sokkal több is lehet ebben a „bakiban”,

és azt javasolta, hogy tartsák meg az ilyen üzeneteket a jövőben is, sőt ösztönözzék ezek beépítését a elkövetkezendő játékokba, és húsvéti tojásként írják le őket a fogyasztók számára.

Még régebbi tojások

Bár Robinett Adventure-je óta hívjuk „húsvéti tojásnak” ezeket a kikacsintásokat, de a húsvéti tojások régebbi videójátékokban is szerepelnek – csak ezeket még nem hívták így. Az első szöveges kalandjáték, a Colossal Cave Adventure (1976), amelyből az Adventure készült, több titkos szót tartalmaz. Ezek egyike az „xyzzy”, egy parancs, amely lehetővé teszi a játékos számára, hogy a játék két pontja között teleportáljon.

A klasszikus arcade (játéktermekben játszható) grafikus videójátékok egyik legkorábbi húsvéti tojása pedig a Ron Milner által programozott, 1977-es Starship 1-ben található meg. Ha a játékgép gombjait a megfelelő sorrendben nyomtuk le, akkor a játékos egy, a képernyőn megjelenő 

„Szia, Ron!”

[…]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2021/04/05/husveti-tojasok—masfele-ertelemben/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Mi az a sátidrof?

Mi az a sátidrof?

Antalka zaklatna, óh, a tahó! Erőszakos kannak sok a szőre. Rút, dagadt úr, meg ne …