Sokan felkapták a fejüket, hogy a házigazda ajánlására a sportmászás, a gördeszka és a hullámlovaglás mellett a breaktánc is jelen lesz a párizsi olimpián. Előbbi három már Tokióban is szerepelt a versenyprogramban, a break (breakdancing vagy breaking) azonban még soha, és első hallásra igencsak meghökkentő, hogy egy pop- és szubkulturális táncstílus bekerülhet a klasszikus sportágak közé. Ezek szerint akkor jöhetne a rocky, a steptánc és a cha-cha-cha is?
Nemzetközi Olimpiai Bizottság (NOB) szerint nem, a breaktánc viszont igen, mivel ez a műfaj a táncsport egyik formája, amely a városi táncot figyelemre méltó atletikussággal ötvözi, így méltó az olimpiai programra – indokolták döntésüket, miért engedték be az olimpiára. Céljuk pedig nem volt más, mint hogy – a gördeszkával, szörffel és a sportmászással együtt – a breakkel is megnyerjék a fiatal közönséget.
Nem most mutatkozik be először sportversenyen, már a 2018-as Buenos Aires Ifjúsági Olimpián (2018) nagy sikert aratott a breaking, és ahogyan ott, Párizsban is külön versenyen táncolnak – először csoportkörökben, majd egyenes kiesésben – a fiúk és a lányok, méghozzá úgy, hogy párosával csapnak össze, csatáznak, párbajoznak egymással. A világ legjobb 16 b-boya és 16 b-girlje mérkőzik meg, a versenyzők ugyanis nem „brékesek”, hanem a b-boyok és b-girlök, akik felvett fantázianevükön lépnek padlóra az öt bíró (és a nagyérdemű) elé, akik pedig
hat kritérium alapján (kreativitás, személyiség, technika, változatosság, előadásmód és muzikalitás) pontozzák a produkciókat.
Minden paraméter más súllyal esik a latba: a technika, az előadásmód és a kreativitás az összpontszám 60 százalékát, míg a változatosság, a muzikalitás és a személyiség a maradék 40 százalékot teszi ki.
Párharcot vívnak? De miért csatáznak egyáltalán egymással táncosok?
Rivalizáló utcai bandák találták ki
Azért, mert az 1970-es években, Bronxban (New York City) az afroamerikai és a latin-amerikai fiatalok bandái – többek között – ezzel az újonnan kifejlesztett utcai táncformával (is) rivalizáltak egymással. Bár vannak, akik nem értenek egyet azzal, hogy a breaking valaha is lényeges szerepet játszott a bandák vetélkedésében, az biztos, hogy az egymás, és az utcai közönség előtt kiálló breakerek nyaktörő mozdulatsoraikban
már a hőskorban is ötvözték a harcművészetek és a torna elemeit is.
És már a legelején is előszeretettel öltöztek a b-boyok Adidasba.
Együtt született a hip-hop kultúrával, a rap (énekbeszéd) és a graffitimozgalom mellett annak szerves része, és az is biztos, hogy a versengő kreatív önkifejezési forma és az újfajta közösségi érzés segített csökkenteni a városrészek közötti mindennapos erőszakot.
Van némi bizonytalanság, a break (tör, törés) szó eredetéről, mindenesetre az első kereskedelmileg sikeres rapper, a new yorki Kurtis Blow, 840 ezer példányban elfogyott 1980-as kislemezét, a ma is rendszeresen játszott és közkedvelt klasszikusát, a „The Breaks”-et tartják a névadónak. (A New Jersey-beli The Sugarhill Gang 1979-es „Rapper’s Delight” című slágere pedig a rap szót vetette el véglegesen a globális köztudatba.)
Kezdetben veretes funky zenére járták-forgatták a formabontó, akrobatikus táncot, majd a tört elektronikus hangsorok és a hanglemezeket egyszerre pörgető, az egyes ritmussorozatokat egymásra játszó, scratch-elni (a forgó bakelitlemezt kézzel előre-hátra húzogatni, jól megtörve ezzel a ritmust) sem rest, új generációs dJ-k vették birtokukba a hip-hop színteret.
Az extravagáns tánc hamar utat tört magának a világban, főleg olyan sikerfilmeken keresztül, mint a break-rap-dj-graffiti szentnégyességre felépült hip-hop életérzést elsők között bemutató Wild Style (1982), vagy a valóságban is létező Rock Steady Crew vs. New Yor City Breakers bandák rivalizálásáról szóló Beat Street (1984) című zenés-táncos filmeken, na és a legjobb filmzenéért Oscar-, Golden Globe-, Grammy- és BAFTA-díjat nyerő, […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2024/08/09/olimpia-parizs-break-tanc-hip-hop-tortenet/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!