Hét évvel később megismételték a kérdést, és még mindig a kék került az első helyre, de további hat árnyalata is beosont a top tízbe.
A kék dominanciája nem meglepő Lauren Labrecque szerint, aki a Rhode Island-i Egyetem docense és a színek hatását tanulmányozza a reklámokban. Kutatásai szerint a felnőttek nyolcvan százaléka is a kékre vagy valamelyik árnyalatára voksol, ha kedvenc színről van szó. Egyedül Japán a kivétel, ahol a felnőttek többsége a fehéret is a top háromba választja.
Kulturális normák
Egyes kutatások alapján a csecsemőknek még nincs határozott színpreferenciájuk, a lényeg, hogy világos legyen. Mások épp azt állapították meg, hogy a kisgyerekek az élénk színeket, a pirosat és a kéket szeretik. Az viszont biztos, hogy ahogy nőnek, annál határozottabbá válik a kedvenc szín kategóriája, attól függően, hogy milyen színekkel találkoznak és milyen asszociációkhoz kötik őket.
Egy 330, 4 és 11 év közötti gyermek bevonásával végzett tanulmány azt találta, hogy a kicsik kedvenc színeiket (kék, piros, narancs, lila, sárga) használták, amikor pozitív karaktereket rajzoltak, és inkább feketével dolgoztak a negatív figuráknál. A társadalmi nyomás (rózsaszín-kék) szintén befolyásolja a gyerekek színpreferenciáját, de csak kétéves kor után lesznek a lányok rózsaszín-, a fiúk pedig zöld-kék rajongók – hiszen ezt látják maguk körül és magukon.
Korábbi kutatások szerint ez a sajátos, nemhez kötődő színpreferencia evolúciós jellegű: az elmélet szerint a nők a vadászó-gyűjtögető társadalmakban a bogyókkal foglalkoztak, ezért a termésekkel kapcsolatos színeket kellett előnyben részesíteniük – írja a <a […]
A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!
Forrás:
https://index.hu/tudomany/2022/06/17/kedvenc-szin-kulturalis-norma-befolyasolas-picasso-van-gogh/
*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!