2022. november 28., hétfőMa Stefánia napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 408,00 Ft | USD: 390,00 Ft | CHF: 414,00 Ft
2022.11.28. Stefánia Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 408,00 Ft | USD: 390,00 Ft | CHF: 414,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Megdöbbentő: fekete lyuk keletkezett a Földön

Megdöbbentő: fekete lyuk keletkezett a Földön

A fekete lyuk eseményhorizontját szimuláló, egysoros atomláncot használva egy fizikuscsoport megfigyelte az általunk Hawking-sugárzásnak nevezett jelenség megfelelőjét – írja a Science Alert cikke. Ezek olyan részecskék, amelyek a fekete lyuk téridő törése által okozott kvantumingadozások zavaraiból származnak.

A kutatók szerint a kísérlet eredményeivel egy lépéssel közelebb kerültünk ahhoz, hogy feloldjuk a feszültséget a világegyetem leírására szolgáló két, látszólag összeegyeztethetetlen elmélet között: az egyik az általános relativitáselmélet, amely a gravitáció viselkedését egy téridőnek nevezett folytonos mezőként írja le, a másik a kvantummechanika, amely a diszkrét részecskék viselkedését írja le a valószínűségszámítás matematikájával.

Nem világos, hogy ez mit jelent a kvantumgravitáció szempontjából, de a modell lehetőséget kínál a Hawking-sugárzás keletkezésének tanulmányozására egy egyszerűen létrehozható kísérletben.

Az eredmények a Physical Review Research című szakfolyóirat legújabb számában jelentek meg.

Hatályba lépett a hatvan cápafaj nemzetközi védelméről szóló döntés