2020. július 15., szerdaMa Henrik napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 355,00 Ft | USD: 312,00 Ft | CHF: 332,00 Ft
2020.07.15. Henrik Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 355,00 Ft | USD: 312,00 Ft | CHF: 332,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Hogyan sajátíthat ki egy cég egy színt magának?

Hogyan sajátíthat ki egy cég egy színt magának?

Számos olyan márka van, aminek a neve összeforrt egy színnel, és erre örömmel építik az egész marketingjüket.  Vannak színek, amikről sokaknak azonnal beugrik egy márka, ilyen például az élénk rózsaszín (sőt, magenta!) telekommunikációs cég vagy a kék-sárga bútorbolt. Van olyan, amikor egy színről két márka is beugorhat, hiszen a pirosról van akinek kóla, van akinek egy másik telekommunikációs cég jut eszébe.  Ugye, hogy mind a négy esetben egyből megvolt a márkanév önnek is? Na, ennyire működik a dolog.

De mi van akkor, ha más is elkezdi használni azt a színt, vagy egy leheletnyi árnyalattal eltérőt, ami között legtöbb ember nem is érzékeli a különbséget? Sajátjaként, kizárólagosan használhat valaki egy színt és annak különböző árnyalatait? Egyáltalán milyen alapon lehet levédetni egy színt? Előfordulhat, hogy elfogy az összes színárnyalat, és a színes ceruzák árusítása is jogdíjköteles lesz?

Az esetek többségében nem jelent gondot, ha a piros egy újabb cégnek is a színe lesz – viszont ha az az újabb cég is kólát gyárt vagy telekommunikációval foglalkozik, a jogi osztályok azonnal aktiválják magukat, és elindul a harc, valójában kié is a szín. 

Hogyan működik a szellemi tulajdon?

Erről nem egy rövid bekezdésben, hanem könyv terjedelemben szoktak értekezni a szakértők, de egy kis gyorstalpaló elengedhetetlen, hogy sikerüljön megérteni, joggal kéri-e egy cég, hogy az általa favorizált színt soha senki más ne használja. Szellemi tulajdon alapjáraton minden, amit az alkotó elme szül. Ezek lehetnek dalok, versek, de találmányok, képek, nevek vagy formák is.

Alapvetően két nagy iránya van, a szerzői jog és az iparjog. A szerzői jog, ahogyan a neve is mutatja, a szerzőket érinti, akik a zene, fényképezés, irodalom vagy művészetek különböző ágaiban tevékenykednek. A találmány vagy a szabadalom általában új műszaki megoldást jelent, és bizonyos földrajzi területre, valamit húsz évre szól, ezután a találmány közkincs lesz. A márkák esetében a védjegy a legjellemzőbb, ez már az egyes áruk és szolgáltatások azonosítására, a másoktól való megkülönböztetésre szolgál. Ez lehet egy szó, betű, szám, szóösszetétel, alakzat és még egy csomó minden, de nekünk itt most az a fontos, hogy ennek része lehet a szín is

Ez 10 évre szól, de korlátlan alkalommal megújítható, és a védjegy jogosultjának kizárólagos joga van, hogy azt használja, illetve másnak engedélyt adjon a használatára.

A kérdés sokáig az volt  hogy önmagában a szín elegendő-e arra, hogy védjegy legyen, vagyis mondhatja-e azt egy cég, hogy az ő színe a fehér, és onnantól kezdve mindenki csak az ő engedélyével használhatja ezt a színt.

Sokáig az amerikai szabadalmi hivatal két dologgal magyarázta, miért nem lehet színeket levédetni. Egyrészt felmerült a kérdés, hogy ha a Pantone-színskála szerint 1867 jól meghatározható, és egyértelműen megkülönböztethető szín létezik, akkor mi lesz azután, ha ebből kifogyunk. Másrészt mi lesz az árnyalatokkal?

Aztán jött a szigetelőanyag, ami mindent megváltoztatott

Jelenleg is nehéz megmondani, hogyan lehet észrevenni a különbséget az üvegszálas szigetelések között, ezért azzal állt elő az 1950-es évek végén Owens-Corning szigetelőanyag gyártó, hogy az ő termékük halvány rózsaszín lesz. Aztán 30 évig ez a rózsaszín volt a fő kommunikációs elemük, beépítették a szlogenbe és, és a Rózsaszín Párduc lett a kabalaállatuk. Persze meg kellett bizonyosodni, hogy a konkurencia nem fogja követni a példájukat, így hosszas csatározás után, 1985-ben le tudták védetni a színt azzal az indoklással, hogy addigra már a több évtizedes marketinges tevékenységük miatt az embereknél a rózsaszín szigetelőanyag egyértelműen az ő nevüket jelentette. Aztán tíz évvel később jött a következő hasonló határozat, és megnyílt a kapu a színlevédetés előtt.

shutterstock 1272518716

Fotó: Shutterstock

Mit jelent egy szín levédetése?

A kétezres évek előtt nagyon sok cég védetett le sikeresen színeket. Akkor lett a Tiffany&Co ékszermárka sajátja az évek óta használt kékjük, a UPS szállítmányozási cég levédette a Pullmann-barna színt, a 3M a kanárisárgát a Post-it cetlik színéhez, a Telekom megszerezte magának a magentát, a Fiskars pedig a narancssárgára csapott le, […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2020/05/28/szin_levedetese/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Lehet, hogy érdekel...

Sztálin unokája egy széttetovált amerikai punk

Sztálin unokája egy széttetovált amerikai punk

Vannak, akiknek már nincsenek kérdéseik, És vannak, akik az Indexet olvassák. Támogass te is! Nemrég …