2020. október 20., keddMa Vendel napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 365,00 Ft | USD: 310,00 Ft | CHF: 341,00 Ft
2020.10.20. Vendel Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 365,00 Ft | USD: 310,00 Ft | CHF: 341,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Hogyan alszik az a madár, amelyik szinte soha nem száll le?

Hogyan alszik az a madár, amelyik szinte soha nem száll le?

Hogyan alszik a kutya? És a cica? Vajon alszik-e a ló? És a halak? A legtöbb állat alvási módszerét már felfedezték a kutatók, viszont a madarak alvási szokásait sokáig homály fedte. A Max Planck Intézet kutatója, Niels Rattenborg és munkatársai elsőként bizonyították be, hogy

A MADARAK REPÜLÉS KÖZBEN IS TUDNAK ALUDNI.

Kutatási eredményüket a Nature Communications tudományos szaklapban tették közzé. Az egyik legmeglepőbb felfedezés, hogy repülés közben egyik, vagy éppen mindkét agyféltekéjük inaktív. Külön érdekesség, hogy a tájékozódási képességeik még akkor sem romlanak le, amikor az agyuk a REM fázisba lép, pedig ez az izomtónus ideiglenes elvesztésével jár.

A kutatók számára érthetetlen jelenséget az adta, hogy egyes madárfajok, például a vándoralbatroszok folyamatosan repülnek, de eddig nem értették, hogyan alszanak. Delfinek esetében már ismert volt egy megoldás. A vízi emlős úszás közben egyik agyféltekéjével aktív (ezért úszik és nem süllyed el), a másik azalatt pihen. A kutató csapat ezután földön gubbasztó kacsákkal végzett kísérleteket, mely a delfineknél működő agyi működést mutatott. Ezt követően a tudósok már erősen gyanakodtak arra, hogy a vándoralbatroszban (és a többi, vonuló, vándormadár-félében) kifejlődött a repülés közbeni alvás képessége.

Rattenborg és kollégái ezért a madarak agyi aktivitását vizsgálták meg. Céljuk az volt, hogy megállapítsák, az alvás valamelyik fázisa, a lassú hullámú alvás (slow wave sleep, SWS), vagy a gyors szemmozgás (rapid eye movement, REM) fellép-e náluk.

Fél szemmel repülni

A kísérlethez fejlesztettek egy miniatűr EEG szkennert. Az eszközt a madarak fejére csatlakoztatták, így leolvashatóvá vált az agyi aktivitásuk, pláne, hogy a szkenner követte a madarak fejmozgását is. Mivel az albatrosz magasan és hatalmas távban repül, a kutatók először vizsgálati alanyként a Galápagos-szigeti fregattmadarakat választották. Ők állandóan az óceán fölött repkednek, zsákmányra vadászva. Megdöbbentő volt, hogy

A SZKENNERREL FELSZERELT MADARAK AKÁR HÁROMEZER KILOMÉTERT IS REPÜLTEK. PIHENÉS NÉLKÜL.

Napközben a madarak agya aktív maradt, de a napfelkeltével, amikor a nagyobb aktivitást igénylő vadászat helyett sima repülésre váltottak, az agyukban megkezdődött az SWS – igaz, csak néhány percre. Érdekes eredmény volt az is, hogy néha csak az egyik agyfélteke van SWS-állapotban, máskor azonban ez mindkét agyféltekéjükre kiterjedt.

Száz év volt, mire összejött egy rendes időjárás-előrejelzés