2021. június 19., szombatMa Gyárfás napja van. Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 355,00 Ft | USD: 298,00 Ft | CHF: 324,00 Ft
2021.06.19. Gyárfás Nappali nézet Éjszakai nézet EUR: 355,00 Ft | USD: 298,00 Ft | CHF: 324,00 Ft
Kezdőlap / Tudomány / Hatásos, de veszélyes a biciklis peloton

Hirdetés

Hatásos, de veszélyes a biciklis peloton

Minden közlekedési forma közül a kerékpár a legenergiahatékonyabb eszköz. Pedálozással tudjuk ugyanis a legkisebb energiabefektetéssel kihozni a legtöbbet (utána a gyaloglás és a futás jön, a legrosszabb, amikor egy ember csak ül az autóban). De még ez sem magyarázza, hogy a Giro d’Italia versenyzői még a hegyi utakon sem mennek lassabban, mint átlag 35 kilométer/óra. Egyes sprintszakaszokon pedig akár elérhetik a hatvanas átlagot is, ami már-már földöntúli teljesítmény. Mi kell ahhoz, hogy a 21 szakaszból álló, majdnem 3500 kilométeren ilyen gyorsan száguldozzanak?

A Giro d’Italia 13. szakasza 2021. május 21-én

A Giro d’Italia 13. szakasza 2021. május 21-én

Fotó: Tim de Waele / Getty Images Hungary

A kulcs a lehetetlenül könnyű bringa, vágjuk rá azonnal. És valóban, a papírvékony, szénszálas vázú nyolckilós szerkezeteket jól meg lehet hajtani. Viszont borulásnál kártyavárként esnek szét, omlanak össze ezek a különleges biciklik. Márpedig nagyon ritkán fut le baleset nélkül egy országúti kerékpárverseny. Nem véletlen, hogy biztonsági szempontból 6,8 kilogrammnál húzta meg az alsó súlyhatárt például a Tour De France-on a nemzetközi szövetség. A Giro magyar indulója, Valter Attila karbonvázas bicaja sem nyom többet körülbelül 8 kilogrammnál.

Hirdetés

Vagy a különleges edzéstechnikákban, a speciális táplálkozásban kell keresnünk a gyorsaság okait? Egy kerékpáros versenyző nádszálvékony, és alacsonyabb a testzsírszázaléka, mint egy divatmodellnek. Tüdőkapacitása pedig kiemelkedő, és emberfeletti maximumra fokozza fizikai állóképességét. Nem is ritka a kimerültség okozta szívroham.

De még ez sem indokolja a csúcsra járatott teljesítményeket. A legfontosabb szempont ugyanis ebben a sportágban:

az aerodinamika.

Mégpedig azért, mert a versenyzők erejük nyolcvan százalékát a közegellenállás legyőzésére fordítják. Amíg a kerék és az út vagy az alkatrészek gördülési ellenállása változatlan, addig a légellenállás négyzetesen erősödik a sebességgel, minél gyorsabban tekerünk, annál jobban fékez a légellenállás.

Jól tudják ezt a gyártók is, ezért a végletekig lecsupaszítják a versenybringákat. Pár másodpercnyi előnyért szó szerint sportot űznek abból, mit lehetne még elhagyni, lekerekíteni, könnyíteni. Küllők helyett műanyag membránokat vagy kúpos keréktárcsákat használnak, a nyeregcső ék alakú, az időmérő sprintekre tervezett bicajokkal pedig alig lehet kanyarodni és fékezni. Egyetlen dolog számít, a minél áramvonalasabb kétkerekű.

A leggyengébb láncszem maga a versenyző

De még ez is kevés: a gyenge láncszem maga az ember. Hiába próbálja természetellenes testtartással lecsendesíteni a menetszelet, hajol mélyen előre, teszi maga előtt szorosan egymás mellé a karjait, erőlteti meg a nyakát és a szemgolyóit, hogy előre nézhessen, visel csepp alakú sisakot, sima feszes ruhát, csak bizonyos mértékben tudja kompenzálni testének méretét, alakját, geometriai ellenállását.

Van azonban […]

A teljes cikk megtekintéséhez és tovább olvasásához KATTINTSON IDE!

Forrás:
https://index.hu/tudomany/til/2021/06/03/hatasos-de-veszelyes-is-a-peloton/

*Tisztelt Olvasó! Amennyiben a cikk tartalma módosult vagy sértő elemeket tartalmaz, kérjük jelezze számunkra info@net-front.hu e-mail címen!

Hirdetés

Lehet, hogy érdekel...

Kiszárad-e a Balaton?

Kiszárad-e a Balaton?

A válasz sajnos az, hogy igen, a történelem során többször is kiszáradt. Az 1866-os vízszint …